10ژوئن 2024- براساس مطالعه جدیدی که بر روی بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو(UCSF) انجام شد، مؤثرترین راه برای کاهش ناراحتی ناشی از ابتلا به دیابت و بهبود کنترل قند خون، تمرکز بر مدیریت فشار عاطفی ناشی از زندگی با این بیماری است.

پریشانی دیابت یاDD[1] به ترس ها، نگرانی ها و بارهای مرتبط با زندگی و مدیریت دیابت اشاره دارد و تا 75 درصد از بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری با خود مدیریتی ضعیف مانند فراموش کردن مصرف یک دوز از دارو، افزایش سطح گلوکز، موارد بیشتر افت قند خون (هیپوگلایسمی) و کیفیت پایین زندگی، مرتبط است.

مطالعه اخیر که در Diabetes Care منتشر شد، سه برنامه گروهی را مقایسه کرد که همه آنها به صورت مجازی ارائه شدند. اولی بر آموزش و مدیریت دیابت تمرکز داشت، دومی بر جنبه عاطفی زندگی با دیابت تمرکز داشت و سومی این دو رویکرد را با هم ترکیب کرده بود.

هر سه برنامه کاهش قابل توجه و معنی دار بالینی را در پریشانی دیابت و هموگلوبین  A1c، به همراه داشتند. اما برنامه متمرکز بر احساسات، به نام TunedIn، ثابت ترین مزایا را نشان داد و در کاهشدیسترس دیابت(DD) بسیار موثرتر از هر مداخله دیگری بود که مورد مطالعه قرار گرفته بود.

نویسنده اول این مقاله، پروفسور دانیل هسلر جونز، استاد و معاون پژوهشی دپارتمان پزشکی اجتماعی درUCSF، گفت: بیشتر بیماران مبتلا به دیابت هرگز در مورد "ناراحتی یا دیسترس دیابت" چیزی نشنیده اند یا درباره ی آن مورد سوال قرار نگرفته اند، و نمی دانند که می توان آن را کاهش داد. اطلاع از این که برنامه های مبتنی بر گروه های مجازی برای کاهش این فشار روانی موثر هستند، فرصتی برای تغییر آن فراهم می کند.

بهبود دسترسی به مراقبت

دویست و هفتاد و شش بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 با پریشانی شدید دیابت در این مطالعه از سال 2019 تا 2022 شرکت کردند. شرکت کنندگان به طور تصادفی در یکی از سه برنامه قرار گرفتند که هر کدام شامل یک سری جلسات مجازی در یک دوره ی 3 تا 4 ماهه و شامل کارگاه های گروهی، تماس های گروهی و تماس یک به یک با مربی بود.

نیمی از شرکت کنندگان در مطالعه پس از استفاده از برنامه ی مجازیTunedIn به مدت یک سال، دیگر دچار ناراحتی دیابت نشدند، در مقایسه با 27 درصد از افرادی که از برنامه متمرکز بر آموزش و 31 درصد از برنامه ترکیبی استفاده کردند.TunedIn ، همچنین بالاترین درصد شرکت کنندگان (56٪) را داشت کهA1c آنها 0.5 درصد یا بیشتر کاهش یافته بود که از نظر بالینی و آماری معنی دار است.

برنامه ی TunedIn، شامل عناصر و استراتژی‌های درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) است که آگاهی از این موضوع را بالا می برد که چگونه احساسات و باورهای دردناک ممکن است رفتارهایی را سبب شوند که با مدیریت دیابت در تضاد هستند. در تحقیقات قبلی، استراتژی‌های ACT در طیف وسیعی از بیماری‌های مزمن و سایر تنظیمات مرتبط با استرس مؤثر بودند.

پرفسور جونز گفت: ارائه فرصت هایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برای تشخیص و مشاهده این فرآیندها و "ایستادن در کنار آنها" ممکن است آنها را قادر به انتخاب های مختلفی کند، انتخاب هایی که می تواند تأثیرات مثبتی بر سلامت و رفاه آنها داشته باشد.

بر اساس این تحقیق، مرکز دیابت UCSF شروع به ادغام غربالگری بیماران برای پریشانی دیابت در کار خود کرده است.

پروفسور Umesh Masharani، استاد غدد درون ریز درUCSF، گفت: «اگر به بخش عاطفی زندگی با این بیماری توجه نکنید، خوب عمل نمی کنید. مهم است که پزشکان در مورد نحوه انجام این مکالمات با بیماران دیابتی خود به عنوان بخشی از مراقبت عادی آموزش ببینند».

پرفسور جونز اضافه کرد که TunedIn می‌تواند دسترسی بیماران را در سراسر کشور و به طور بالقوه در سراسر جهان که قادر به رزرو جلسات مشاوره با متخصصان بالینی برای پریشانی دیابت نیستند، گسترش دهد. کار این تیم تحقیقاتی با رهبری پرفسور لارنس فیشر، استاد برجسته درUCSF  و مدیر گروه تحقیقاتی دیابت رفتاری، توجه بین المللی را به خود جلب کرده است. پرفسور فیشر در حال حاضر با همکاران خود بر روی اجرای برنامه هایی برای رسیدگی به دیسترس دیابتدر بریتانیا و اروپا کار می کند.

پرفسور جونز گفت: "با تعداد کمی از متخصصان بهداشت روان و روانشناسان آموزش دیده در زمینه دیابت، برنامه های مجازی واقعا مورد نیاز است تا بتوان این نوع درمان مبتنی بر شواهد را به بیمارانی که نمی توانند به ما مراجعه کنند، ارائه داد."

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-06-diabetes-distress-focus-emotions.html

 



[1]Diabetes distress