قند خون بالا در دوران بارداری خطر ابتلا مادر به دیابت نوع 2 و چاقی کودک را افزایش می دهد

11سپتامبر 2018- شانس ابتلای زنانی با قند خون بالا در دوران بارداری-حتی اگر قند خون آنها به اندازه ای بالا نباشد که در رده ی افراد مبتلا به دیابت بارداری قرار گیرند- به دیابت نوع 2 ، یک دهه بعد از بارداری نسبت به همتایانشان که قند خون بالایی نداشتند، افزایش می یابد.
تفاوت قابل توجهی در میزان اضافه وزن و چاقی از نظر آماری بین کودکان متولد شده از مادرانی با قند خونی بالاتر از مقدار نرمال، با کودکان مادرانی با قند خون نرمال گزارش نشد.با این حال، زمانی که چاقی به تنهایی اندازه گیری شد، کودکان مادرانی که دارای قند خون بالاتری بودند به طور قابل توجهی بیشتر از کودکان مادرانی با قند خون نرمال، چاق بودند.
نتایج این مطالعه که بخشی از یک مطالعه پیگیری بنام HAPO-FUS[1] است، در 11 سپتامبر در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد.در مطالعه ی HAPO-FUS، مادران و کودکان بمدت 10 تا 14 سال پس از زایمان، تحت نظارت قرار گرفتند.
تحقیق اصلی HAPO نشان داد که حتی افزایش متوسطی در مقدار قند خون باعث افزایش خطر ابتلا کودک به عوارض، قبل و مدت کوتاهی پس از زایمان می شود. بر اساس این نتایج، بسیاری از سازمان ها، اما نه همه، تعریف جدیدی برای دیابت حاملگی(یک نوع دیابت که در دوران بارداری رخ می دهد) در نظر گرفتند.
در HAPO-FUS اثرات درازمدت غلظت بالای قند خون در مادرانی که بر اساس تعریف جدید دیابت بارداری، جزو افراد مبتلا به این نوع دیابت قرار می گیرند، با کسانی که قند خون نرمالی داشتند، مقایسه شد. هدف محققان، بررسی تاثیر افزایش متوسط قند خون مادران، بر خطر ابتلا آنها به دیابت نوع 2 یا پیش دیابت و خطر ابتلای کودکان آنها به چاقی در طی یک دهه پس از زایمان بود.
این تحقیق نشان داد که مضرات ناشی از افزایش متوسط قند خون در طی بارداری، بیش از یک دهه، بر روی مادر و کودک ادامه دارد. حدود 11 درصد و حدود 42 درصد از زنان دارای قند خون بالا ، در طی دوره ی پیگیری 10 تا 14 ساله پس از زایمان، به ترتیب به دیابت نوع 2 و به پیش دیابت مبتلا شده بودند. در حالیکه در میان همتایان آنها که در طول بارداری قند خون بالایی نداشتند، حدود 2 درصد به دیابت نوع 2 و حدود 18 درصد به پیش دیابت در طی این مدت مبتلا شده بودند. در این مطالعه، 4697 مادر برای دیابت نوع 2، پیش دیابت و سایر اختلالات متابولیسم گلوکز، مورد بررسی قرار گرفتند.
محققان 4832 کودک را برای اضافه وزن و چاقی، با استفاده از شاخص توده بدنی (BMI)، درصد چربی بدنی، ضخامت چین پوستی و اندازه ی دور کمر، بررسی کردند.آنها دریافتند در کودکان متولد شده از مادرانی با غلظت بالای قند خون، احتمال چاقی بیشتر است.به عنوان مثال، بر اساس شاخص توده بدنی، 19 درصد از کودکان متولد شده از مادرانی با قند خون بالا، چاق بودند، در مقایسه 10 درصد از کودکان مادرانی با گلوکز طبیعی، چاق بودند. تنظیم BMI مادر اختلاف بین گروه ها را کاهش داد اما از بین نبرد.
دکتر Barbara Linder، یکی از نویسندگان این مقاله و مشاور ارشد تحقیق در زمینه دیابت کودکان، گفت: این نتایج بسیار نگران کننده هستند، حتی پس از در نظر گرفتن وزن مادر، غلظت قند خون مادر در طی بارداری اثری مستقل دارد، این یافته ها انگیزه ای برای یافتن روش هایی برای کمک به زنانی است که قصد بارداری دارند و در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار دارند. هیچکدام از زنان شرکت کننده در HAPO-FUS در طول بارداری بر اساس تعاریف متداول دیابت بارداری، به این بیماری مبتلا نشدند.

دکتر Griffin P. Rodgers مدیر NIDDK گفت: ما امیدواریم که این نتایج برای بهبود سلامت نسل های آینده مورد استفاده قرار گیرد.

منبع و سایت خبر:

JAMA, 2018 DOI: 10.1001/jama.2018.11628

www.sciencedaily.com/releases/2018/09/180911152429.htm

 



[1]the Hyperglycemia and Adverse Pregnancy Outcomes-Follow-up