گزارش اختراع یک لنز تماسی برای اندازه‌گیری قندخون

 6 اکتبر 2016- اندازه گیری قندخون با استفاده از گلوکومتر خانگی یا گرفتن خون از بیمار یک روش استاندارد برای این کار است، اما یک فن آوری جدید می تواند با روشی غیر تهاجمی از طریق یک لنز تماسی و با استفاده از نمونه ی اشک، مقدار قند خون را اندازه‌ گیری کند.

 دکتر Wei-Chuan Shihمحقق دانشگاه Houstonو همکارانش و گروهی از محققان کره ای پروژه‌ای را به انجام رساندند که توضیحات آن در مجله‌ی Advanced Materialsمنتشر شده است.

 دکتر Shihمی‌گوید: در روش اندازه‌ گیری قندخون تاکنون همیشه به مقداری خون نیاز بوده است اما در روش جدید که یک روش غیر تهاجمی است نیازی به گرفتن خون از بیمار نیست.

دکتر Shihاستادیار مهندسی الکترونیک و کامپیوتر در گروه نانوبیوفوتونیک که بر روی سنجش نوری نانوپلاسمونیک‌ها تحقیق می‌کند، گفت: گلوکز یک هدف خوب برای سنجش نوری است و بویژه برای آنچه که به عنوان طیف سنجی یا بیناب نمایی ارتقاء یافته ی سطحی دامان (SERs)[1]شناخته می‌شود.

این روش جدید جایگزینی برای روش سنسور گلوکز غیرتهاجمی مبتنی بر اسپکتروسکوپی رامان است که دکتر Shihدر دوره ی دکترای خود در موسسه‌ی تکنولوژی ماساچوست اختراع کرد. او دو اختراع برای فن‌آوریهای مرتبط با کاوش مستقیم پوست با استفاده از نور لیزر برای کسب اطلاعات دقیق در مورد غلظت گلوکز، ثبت نمود.

 در این مقاله اختراع یک ابزار کوچک معرفی شده است که متشکل از چندین لایه از نانوسیم‌های طلا است که بروی یک لایه‌ی نازک از طلا قرار گرفته است، این ابزار بوسیله‌ی چاپ نانوترانسفر با کمک حلال تولید شده است که با استفاده از افزایش سطح، پراکندگی رامان را بهینه سازی نموده تا این فن‌آوری، توانایی تشخیص  نمونه‌های مولکولی بسیار کوچک را داشته باشد.

 در روش SERsکه نام خود را از فیزیکدان هندی "رامان" که این روش طیف سنجی را در سال  1928 کشف کرد، گرفته است، از اطلاعات اندرکنش نور با یک ماده برای تعیین خواص مولکولهای سازنده‌ی آن ماده استفاده می شود.

محققان می‌گویند: این دستگاه خواص سنجشی این تکنیک را با ایجاد "نقاط داغ" یا "شکافهای باریک" در نانو ساختار خود افزایش می دهد، این نقاط داغ شدت سیگنال رامان را تقویت می‌کنند.

محققان لنزهای تماسی سنجش گلوکز را برای به تصویر کشیدن خاصیت تطبیق پذیری این فن آوری ابداع کردند. مفهوم لنزهای تماسی برای سنجش گلوکز پیش از این توسط کمپانی گوگل مطرح شده بود و یک حق ثبت اختراع برای  یک لنز تماسی چند سنسوری بنام این شرکت وجود دارد، کمپانی گوگل می‌گوید: لنزهای تماسی ساخت این شرکت توانایی اندازه ‌گیری قند را در نمونه ی اشک دارند اما محققان در مورد این پژوهش جدید می‌گویند: تکنولوژی ما می‌تواند دارای چندین کاربرد دیگر نیز باشد.

آنها می‌گویند: گلوکز نه تنها در خون بلکه در اشک انسان هم موجود است که با استفاده از یک سنسور در لنز تماسی می‌توان بطور غیر تهاجمی بر مقدار آن نظارت کرد. دکتر  Shihمی‌گوید: همه می دانند که اشک حاوی مواد زیادی است اما سوال اینست که آیا شما آشکارسازی دارید که قادر به استخراج اطلاعات از اشک باشد و این اطلاعات تا چه حد برای تشخیص واقعی قابل استفاده هستند؟

او افزود: اگرچه سنجش غیر تهاجمی گلوکز تنها یکی از کاربردهای بالقوه این فن‌آوری است اما راه خوبی برای اثبات سایر توانایی‌های بالقوه‌ی این فن‌آوری است، این یکی از چالش‌های بزرگی است که باید حل شود و همانند یافتن یک  سوزن در انبار کاه می ماند.

دانشمندان می‌دانند که گلوکز در اشک وجود دارد اما چگونه می‌توان مقدار گلوکز موجود در اشک را با مقدار گلوکز خون مرتبط نمود، هنوز ثابت نشده است.

 به گفته‌ی دکتر Shihیک یافته‌ی مهم تر اینست که این ابزار یک مکانیسم موثر برای استفاده از روش طیف سنجی ارتقاء یافته‌ی سطحی رامان است. اگر چه تکنیک های سنتی ساخت ساختارهای نانو بر مواد سخت تکیه دارند- معمولاً شیشه یا یک ویفر سیلیکون-، دکتر Shihو همکارانش می‌خواستند یک نانوساختار انعطاف پذیر تولید کنند که برای تکنولوژیهای الکترونیکی پوشیدنی مناسب‌تر باشد.

دکتر Shihمی‌گوید: اگر چه لایه‌های نانوسیم بر روی یک ماده‌ی سخت قرار داده می شوند اما از روی این لایه برداشته شده و بر روی یک  سطح نرم چاپ می گردند.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/313303.php



[1]SERsیک روش حساس به سطح است که پراکندگی رامان را بوسیله ی جذب سطحی شده روی سطوح یک فلز زبر ناهموار تقویت می‌کند با این روش می توان حتی مولکولهای منفرد را آشکار سازی نمود.