هفت مطلبی که درمورد گیاه استویا نمی دانید

 شیرین کننده ی استویا یکی از شیرین  کننده هایی است که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا  FDAقرار گرفته است. این شیرین کننده  درفروشگاه های فروش قهوه در بسته بندیهایی صورتی،  آبی و زرد به فروش میرسد. از این شیرین کننده  درنوشابه های کوکاکولا با نام Coca-Cola Lifeاستفاده می شود. دراین نوع از نوشابه ها از مخلوط عصاره ی استویا وشکر استفاده شده است.

شرکت های نوشابه سازی دیگر مانند  پپسی نیز از آن درنوشابه های خود استفاده کرده و محصولی بنام Pepsi Trueتولید نموده اند که حاوی مخلولی از شکر و استویا است. اگر شما از شیرین  کننده ی استویا استفاده می کنید احتمالاً میدانید این شیرین  کننده  فاقد کالری است ما در ادامه مطالب بیشتری را درمورد این نوع  شیرین کننده برای شما بازگو می کنیم.

استویا  یک گیاه  است

این جایگزین شکر ازگیاه استویا استخراج می شود. نام  گونه ی  این گیاه  Stevia rebaudianaاست که بطور طبیعی  در برزیل  و پاراگوئه رشد می کند. از این  گیاه صدها سال برای شیرین کردن غذاها، درمان سوختگی ها و درد معده  استفاده  شده است. شیرینی این گیاه  به دلیل وجود گلیکوزیدهای طبیعی موجود درآن است این ماده  را از برگهای  این گیاه  طی فرآیندی  که با قرار دادن گیاه در آب  گرم آغاز می شود، استخراج می کنند.

استویای بسته بندی شده حتماً کاملاً طبیعی نیست

 اگر چه استویا  یک  گیاه  است اما شرکتهای  تولید کننده ی استویا  دربسته بندی  این شیرین  کننده از سایر مواد نیز استفاده  می کنند  برای مثال  دربسته ی  Truviaکه یک برند  مشهور استویا است یک شکر  الکلی  بنام erythritolو طعم دهنده های طبیعی همراه با عصاره ی برگ استویا وجود دارد. یا در محصول pyureماده ای  بنام  دکستروز وجود دارد که از ذرت، گندم یا برنج استخراج می شود.

استویا بسیار شیرین تر از شکر معمولی است

اگر چه این شیرین  کننده  فاقد کالری است اما مقدار مساوی از عصاره ی این گیاه  نسبت به شکر دانه ای معمولی 200 بار شیرین تر است. به همین  علت مقدار بسیار کمی از آن  می تواند  شیرینی  بسیار زیادی را ایجاد کند.

استویا می تواند جایگزین شکر در محصولات پختنی شود

شما می توانید انواع کیک ها، بیسکویت ها و کوکتل ها را با استویا تهیه کنید.

 اما از آنجائیکه استویا  بسیار شیرین تر از شکر معمولی است درجایگزینی آن  بجای شکر در دستورهای  غذایی مقدار بسیار  کمی  از آن  را مصرف کنید. برای بدست آوردن  همان مقدار پفی  که درکیک های پخته شده با شکر مشاهده  می کنید  از یک عامل حجم دهنده  همرا ه با  استویا  استفاده کنید. مقدار استویایی که برای  پختن یک کیک یا سایر  مواد غذایی احتیاج دارید، به دستور پخت و برند  استویایی که مصرف  می کنید بستگی دارد. یک و یک چهارم قاشق چایخوری از استویای برند Truviaمی تواند جایگزین یک قاشق  غذاخوری  شکر شود.

 

استویا کاراملیزه نمی شود

استویا مانند  شکر براثر  حرارت  قهوه ای یا کاراملیزه نمی شود  به همین  علت شما  نمی توانید درتهیه ی کرم bruleeاز آن استفاده  کنید.

 

استویا بصورت مایع  یا پودر تغلیظ شده بفروش می رسد

این نوع شیرین  کننده بصورت  قطره  مانند  عصاره ی وانیل برای پخت ، یا بصورت  پودر بسیار نرم تر از شکر  یا بصورت  دانه هایی مانند شکر در بازار دربسته بندیهای مختلف عرضه می شود.

هر یک از  این محصولات دارای  غلظت های مختلفی از این شیرین کننده هستند،  بنابراین  قبل از استفاده  از آنها  در تهیه ی انواع دسرها، کیک ها وشیرینی ها ، برچسب روی جعبه ی آنرا مطالعه کنید.

استویا فاقد کالری است اما این به آن  معنا نیست که با جایگزین نمودن آن بجای شکرمی توانید از وزن  خود بکاهید

با توجه به نداشتن کالری بنظر می رسد این ماده یک معجزه برای افرادیست که می خواهند از وزن خود بکاهند، اما مدارکی قطعی درمورد جایگزینی آن به جای شکر برای کمک به  کاهش تمایل افراد به خوردن مواد شیرین یا جلوگیری از پرخوری افراد وجود ندارد. افرادی که از نوشابه های رژیمی  استفاده  می کنند غالباً دچار اضافه وزن هستند. درتحقیقی که اخیراً در انستیتو علوم  وایزمن انجام گردید دانشمندان دریافتند  شیرین کننده های مصنوعی دارای  اثرات مخربی  بر بدن  ما هستند و سبب افزایش خطر چاقی ودیابت می شوند، اما هنوز تحقیقات کافی در مورد خواص  مفید استویا  یا عوارض  جانبی منفی آن منتشر نشده است.

منبع:www.huffingtonpost.com