ماه ملی دیابت

ماه نوامبر، ماه ملی دیابت و روز 14 نوامبر، مصادف با 23 آبان روز جهانی دیابت است، زمانیکه انجمن های دیابت در سراسر کشور آمار مرتبط با دیابت و تاثیر آن بر میلیون ها نفر را منتشر می کنند، تا اذهان افراد مختلف جامعه به این مساله معطوف شود. روز جهانی دیابت بهانه‌ایست تا توجهی دوباره به عادت‌ها و رفتارهای خود در زندگی روزمره داشته باشیم، عادت‌ها و رفتارهایی که می‌تواند هزینه‌های گزافی را به شما و جامعه تحمیل کند. تم روز جهانی دیابت امسال، خانواده است.
اما هدف ماه ملی دیابت در سال جاری بر" بهبود سلامت زنان پس از دیابت حاملگی" متمرکز است. دیابت بارداری یکی از انواع دیابت است که در دوران بارداری ایجاد می شود. مادرانی که به دیابت بارداری مبتلا بوده اند باید بدانند که آنها و فرزندانشان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند. اغلب اوقات، دیابت بارداری بعد از تولد نوزاد، از بین می رود. با این حال، حتی اگر دیابت بارداری از بین برود، احتمال ابتلای مادر به دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی بیشتر از مادرانی است که در طول بارداری به دیابت بارداری مبتلا نبودند. همچنین کودک متولد شده از این حاملگی در معرض خطر چاقی و ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارد.در واقع، نیمی از زنانی که دیابت حاملگی داشته اند، در ادامه ی زندگی به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.
اگر دیابت بارداری دارید:

  • در طی 12 هفته پس از زایمان نوزادتان، برای دیابت نوع 2 آزمایش دهید.اگر جواب آزمایش طبیعی بود، هر 3 سال یکبار آزمایش را تکرار کنید.
  •  اگر در آینده قصد دارید باردار شوید، با پزشک خود در این مورد صحبت کنید.
  • اگر به دیابت بارداری مبتلا بوده اید، در مورد آن با پزشک کودک خود حتما صحبت کنید.
  • انتخاب شیوه ی زندگی سالم و داشتن عادات سالم تغذیه ای برای جلوگیری یا به تاخیر افتادن دیابت نوع 2 موثر می باشد.

آرزوی ما سلامتی و شادی شماست.

                                                                         انجمن خیریه ی دیابت طبرستان

                                                                                دکتر شاهین رسولی