فوایدDHAیک نوع اسید چرب امگا 3

23 ژانویه 2014- محققین در مطالعه ای که برای بررسی تأثیرات متابولیک اسیدهای چرب امگا 3 بخصوص DHAانجام گردید نشان دادند که این ترکیبات دارای تأثیرات بیولوژیکی وسیع تری نسبت به آنچه قبل از این تصور می شد، می باشند. این ترکیبات دارای ارزش ویژه ای در پیشگیری از بیماری کبد چرب هستند اما این موضوع  تنها بخشی از تأثیرات این ترکیبات است.

این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه ایالتی  اورگان و چندین انستیتوی دیگر انجام گردید و  یکی از اولین تحقیقات از نوع خود است که  از اصطلاح  metabolomicsاستفاده شده است که به معنای آنالیز متابولیت هایی است که منعکس کننده ی تأثیرات بیولوژیک اسیدهای چرب امگا 3 بروی کبد هستند. این اصطلاح همچنین چالشی را که کبد با غذاهای ناسالم موجود در رژیم های غربی دارد و به طور فزاینده ای موجب التهاب کبد، فیبروز، سیروز و گاهی نارسایی کبدی می شود را بررسی می کند.

محققین می گویند: نتایج این تحقیق بسیار تعجب آور است، مصرف ساپلیمنت DHAبه میزانی که برای کاهش تری گلیسریدهای خون تجویز می شود، دارای تأثیرات غیر قابل انتظاری است. تغییرات واضحی در مقدار ویتامین ها، متابولیسم کربوهیدراتها، عملکرد پروتئین ها واسیدهای آمینه و متابولیسم چربی با مصرف این مقدار DHAمشاهده می شود.

مصرف DHA، از تخریبهای متابولیک ایجاد شده بطور نسبی یا کامل از طریق مسیرهایی که غالباً مرتبط با رژیم های غربی (مصرف زیاد گوشت قرمز، شکر، چربیهای اشباع وغلات تصفیه شده) هستند، جلوگیری می کند. یافته های این تحقیق ماه گذشته در PLOS Oneبصورت آنلاین منتشر گردید.

پرفسور Donald Jumpمی گوید: بدست آمدن این نتایج ما را درباره ی تعداد بسیار زیاد مسیرهای بیولوژیکی که اسیدهای چرب امگا 3 بر آنها تأثیر می گذارد، متعجب کرد.

اکثر مطالعات قبلی تأثیرات این مواد را بر متابولیسم چربیها و التهاب گزارش کرده بودند.

او می افزاید: آنالیزهای متابولومیک نشان داد که تأثیرات اسیدهای چرب امگا 3 فراتر از آنچه قبلاً تصور می شد، است و شامل متابولیسم کربوهیدرات ها، اسیدهای آمینه و ویتامین ها می شود.

 اسیدهای چرب امگا 3 موضوع بسیاری از تحقیقات اخیر بوده اند که اغلب نتایج و ادعاهایی متناقض از این تحقیقات بدست آمده بود. دلایل احتمالی این تناقضات، مقدار ساپلیمنت های استفاده شده و فراوانی نسبی این دو نوع اسید چرب امگا 3 یعنی DHAو EPAاست.

مطالعه ی اخیر نشان داد که DHAتوانایی بسیار بیشتری نسبت به EPAبرای جلوگیری از تشکیل متابولیتهای مضر دارد. در تحقیقی دیگرمشخص گردید مصرف ساپلیمنت DHAسبب کاهش بیش از 65 درصد از تولید پروتئینی می شود که در فیبروزکبدی نقش دارد.

این تحقیقات ( بروی حیوانات آزمایشگاهی ) مصرف ساپلیمنت DHAرا به میزان 2 تا 4 گرم در روز برای یک فرد متوسط، پیشنهاد می کند. در بین غذاهای مختلف بیشترین مقدار DHAدر ماهی های چربی نظیر سالمون، ماهی اسقمری و ساردین یافت می شود.

بر اساس پژوهش های اخیر، نحوه ی عملکرد این اسیدهای چرب جلوگیری از فرآیندهایی که توسط آنها این تغییرات متابولیکی انجام می شود معرفی شده است، اما نتایج بدست آمده نشان می دهد تأثیرات مصرف DHAبسیار بیش از این ها است.

پرفسور jumpمی گوید: تحقیقات زیادی بروی استفاده از این ساپلیمنت ها برای جلوگیری از بیماری  کبد چرب انجام شده است و ما درحال آغاز تحقیق بروی استفاده از DHAبرای پیشگیری و کند کردن پیشرفت این بیماری هستیم.

 روغن ماهی یک ساپلیمنت شایع برای تأمین اسیدهای چرب امگا 3 است که البته به منظور کنترل مقدار قند خون برای افراد دیابتی تجویز نمی شود، اما مطالعات اخیر نشان می دهد DHAسبب کاهش تولید متابولیت های مضر گلوکز که با عوارض دیابت مرتبط هستند، می شود.

بنیاد کبد آمریکا تخمین زده است که 25 درصد از جمعیت کل جهان و 75 از افراد چاق به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستند  که می تواند بهاستئاتوهپاتیت غیرالکلی (بدون وجود سابقه‌ای از مصرف الکل، در نمونه برداری کبدی تغییراتی وجود دارد که در هپاتیت الکلی دیده می شود)، سیروز و سرطان کبد تبدیل شود.

این مطالعه نشان داد که هدف اصلی DHAدر کبد کنترل التهاب، استرس اکسیداتیو و فیبرز است که خصوصیات بیماری کبد ی جدی پیش رونده می باشند. بنظر می رسد اسیدهای چرب امگا 3 از پاسخ سلولها به عوامل التهاب زا و شروع تخریب بوسیله ی این عوامل جلوگیری می کند.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2014/01/140123125931.htm

مترجم: ماندانا فرخی نیا