علایم فیزیکی بیماری قلبی

بیماری قلبی در بسیاری از افراد با علایم آشکاری نظیر درد قفسه ی سینه ظهورمی کند اما برخی از علایم مرتبط با این بیماری چندان شناخته شده و آشکار نیستند، برای مثال تورم پاها یا تورم لثه ها که می تواند با این بیماری مرتبط باشد و شما را برای معاینه ی قلبی ومراجعه به متخصص متقاعد کند. نشانه های بیماری قلبی در زنان یا مردان چیزهایی هستند که شما احساس یا تجربه می کنید درحالیکه علایم بیماری قلبی چیزی است که پزشک شما می تواند آنرا ببیند یا پیدا کند.

نشانه های واضح بیماری قلبی شامل تنگی نفس یا درد قفسه سینه است اما پزشکان همچنین به دنبال یافتن علایم بیماری قلبی در حین معاینه ی شما هستند که ممکن است این علایم عجیب به نظر آید.  اطلاع از علایم بیماری قلبی بسیار مهم است زیرا ممکن است قبل از داشتن علایم شایع بیماری  قلبی این علایم ناآشنا درشما وجود داشته باشند. مراجعه به پزشک و اطلاع از این علایم می تواند به شما درشناسایی این بیماری درمراحل اولیه کمک کند.

 به گفته ی دکترOrringerمدیر پیشگیری از بیماریهای قلبی دربیمارستان دانشگاه Cleveland: علایمی نظیر تورم قوزک پا یا افزایش وزن الزاماً  به  معنی داشتن بیماری قلبی نیست اما این علایم همراه با سایر نشانه های بیماری قلبی، مطالعات آزمایشگاهی وسابقه ی خانوادگی بخش  مهمی از مراحل تشخیص بیماری قلبی یا نارسایی قلبی محسوب می شوند.

تورم پا یا قسمت پائینی پاها

  احتباس مایع در پاها به عنوان ادم محیطی شناخته می شود ادم ممکن است بصورت  علامتی از کش جوراب بروی پاها درانتهای روز مشخص گردد. ادم خفیف محیطی دراکثر افراد دیده می شود. پزشک برای اطلاع از وجود ادم محیطی انگشت خود را بروی قوزک یا استخوان ساق پای شما فشار می دهد درصورت باقی ماندن اثراین فشار، وجود ادم محیطی  که به آن pitting edema(ادم گود گذار)گفته می شود به اثبات می رسد.

ادم ممکن است علامتی از نارسایی قلبی باشد هنگامیکه قلب شما کار پمپ کردن خون را بخوبی انجام نمی دهد، در این حالت مایعات از داخل عروق خونی به بافت های اطراف نشت می کنند و پاها و قوزک پا نواحی اصلی این احتباس آب هستند. به دلیل تأثیر نیروی جاذبه تجمع آب در ناحیه ی پائینی بدن اتفاق می افتد.

 دکتر Orringerمی گوید: ادم محیطی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. در انتها اینکه ادم محیطی در اکثر افراد دلیل وجود بیماری قلبی نیست اما ممکن است در صورت وجود سایر علایم نشانه ای از نارسایی قلبی باشد.

الگوی طاسی مردانه

دکتر Orringerمی گوید: اگر قسمت بالایی سر دچار طاسی شود نوعی طاسی تاج مانند که در سر مردان جوان مشاهده می شود می تواند نشانه ای از افزایش خطر بیماری قلبی باشد.

چندین تحقیق گسترده ارتباط بین این طرح از طاسی و بیماری قلبی را تایید کرده است. افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی در مردانی که طرح ریزش موی سر آنها بحالت تاج در قسمت بالایی سر است درمقایسه با مردانی که موهای آنها نریخته است، 23 درصد می باشد.مردانی که ریزش موی آنها درقسمت بالای سر کامل شده است با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی به میزان 36 درصد مواجه هستند.

ترکیبی از کاهش موهای سر، افزایش فشار خون و بالا رفتن کلسترول موجب افزایش این خطر می گردد.این موضوع ممکن است با بالا بودن بیش از حد هورمون تستوسترون  در مردها ارتباط داشته باشد که با رشد موهای سر تداخل می کند و سبب سخت شدن سرخرگها می گردد.

این مسئله که اگر فردی طاس باشد حتماً تقدیر محتوم او بیماری قلبی است نمی تواند درست باشد اما وجود این علایم دلیلی برای بررسی دقیق نشانه ها  و علایم بیماری قلبی دراین فرد می باشد.

  برجستگی های زرد رنگ بروی پوست

گزانتوماتوزتجمعی از چربی است که در زیر پوست ایجاد می گردد و بصورت برجستگی های زرد رنگی بروی پوست نمایان می شود. این ضایعات پوستی بصورت پلاکهای وسیعی بر روی آرنج، زانوها، پاها یا باسن ظاهر می شوند.

نوعی از گزانتوماتوزبنام xanthelasma palpebraوجود دارد که بروی پلکها ظاهر می شود.این ضایعات چربی زرد رنگ می تواند علایمی از بیماری قلبی باشد زیرا نشاندهنده ی بالابودن میزان چربی درخون هستند. گزانتوماتوزهاممکن است علایم نادری ازنوعی اختلال خونی ارثی  باشند که در آن مقادیر زیادی تری گلیسرید درخون انباشته می شود. گزانتوماتوزممکن است علامتی از افزایش کلسترول باشد و چنانچه میزان کلسترول خون کنترل گردد احتمالا ناپدید می شوند.

 بیماری لثه

لثه های متورم، دردناک وخونریزی کننده معمولاً علامتی از ضعیف بودن بهداشت دهان است اما ممکن است یک علامت بسیار مهم از بیماری قلبی باشد. ارتباط بیماری لثه  و بیماری قلبی در بسیاری از تحقیقات به اثبات رسیده است.

 بیماری لثه و بیماری قلبی ممکن است به دلیل ضعف گردش خون با هم مرتبط باشند  یا ممکن است بر اثر وجود باکتریهای مشابه که در بیماری لثه و پلاک ها تشکیل شده  درسرخرگهای کرونر دیده می شود، بروز کند. این ارتباط ممکن است نشانه ی پاسخ  مشابه بدن به وجود التهاب طولانی مدت و مزمن باشد. درهر صورت ، مراقبت بهتر از دندانها و لثه ها روش خوبی برای کاهش خطر بیماری قلبی است.

علایم نارسایی قلبی

نارسایی قلبی زمانی اتفاق می افتد که قلب آنطورکه باید کار نکند.  این به معنی ازکارافتادن قلب نیست. نوعی از نارسایی قلبی، نارسایی قلبی احتقانی  یا CHFاست. نارسایی قلبی بتدریج درطول زمان پیشرفت کرده و وخیم تر می گردد.

 برخی از علایم اولیه ی نارسایی قلبی عبارتند از :

·         افزایش وزن: چنانچه قلب شما دچار نارسایی درعملکرد گردد مقداری ازمایعات بدندر بافت ها تجمع می یابد و موجب بروز ادم می گردد و شما ناگهان متوجه ی افزایش وزن خود می شوید.

·        کاهش ادرار:نارسایی قلبی ممکن است موجب کاهش جریان خون به کلیه ها گردد در نتیجه سبب می شود مقادیر زیادی از مایعات دربدن باقی بماند یکی از علایم آن کاهش  مقدار  ادرار است.

·         کاتاراکت یا آب مروارید :اگر چه ارتباط دقیق این دو با هم هنوز بخوبی مشخص نشده است اما مطالعات نشان می دهد که افرادی که به کاتاراکت مبتلا می شوند بیشتر درمعرض بیماری قلبی ، فشار خون بالا و کلسترول بالا قرار دارند. این ارتباط احتمالاً بیش از یک علامت برای بیماری قلبی می باشد.

·        سرفه در هنگام شب:یکی از علایم نارسایی قلبی ممکن است تجمع مایعات درقفسه ی سینه و قلب هنگامیکه بروی سطح افقی در شب دراز می کشید، باشد. این فشار می تواند موجب بروز سرفه درهنگام خواب گردد.

بیاد داشته باشید که همه ی این علایم می تواند دلایل وعلت های مختلفی داشته باشد و به معنی داشتن بیماری قلبی و یا گرفتن این بیماری نیست اما همراهی این علایم با نشانه های دیگر و آزمایشات بالینی وسابقه ی خانوادگی می تواند دلیلی برای بررسی  دقیق برای یافتن علایم بیماری  قلبی یا سلامت قلبی شما درمراحل اولیه باشد.

منبع : www.everydayhealth.com