رژیم غذایی گیاه خواری دیابتی

 رژیم های غذایی گیاهی به طور فزاینده ای در جهان مورد استقبال قرار گرفته اند. رژیم غذایی ابزار مهمی برای حفظ سلامت افراد است. با این حال، برای افراد دیابتی انتخاب یک رژیم غذایی پایدار و سالم ضروری است.

رژیم غذایی از مهمترین روشهای کنترل دیابت می باشد و همراه با ورزش مناسب و دارو راه سریعی برای ثبات قندخون است.

یک رژیم غذایی گیاه خواری متعادل با تکیه بر اصول کلی: چربی کم، فیبر زیاد و کربوهیدرات به مقدار زیاد می تواند برای بیماران دیابتی مناسب باشد.

جدا از استعداد ژنتیکی، چاقی عامل خطر اصلی برای ابتلا به دیابت نوع 2 است. رژیم غذایی پرچرب و شیوه ی زندگی بی تحرک منجر به گسترش چاقی در سراسر جهان شده است. دربسیاری از کشور چاقی اصلی ترین مشکل بهداشتی است.

افزایش چربی شکمی، توانایی بدن را برای استفاده از انسولین کاهش می دهد و سبب افزایش تجمع قند در جریان خون می گردد. مطالعه ای که اخیراً در برنامه ی پیشگیری از دیابت انجام گردید، نشان می دهد که رژیم غذایی کم چرب و کم کالری همراه با  ورزش متوسط موجب کاهش چشمگیر خطر ابتلا به دیابت تا بیش از 50 درصد می شود. در مقابل داروی رایج دیابت" متفورمین " سبب افزایش حساسیت به انسولین تنها به میزان تنها 30 درصد می شود. به همین دلیل رژیم غذایی از اهمیت بسیار ویژه ای برای کنترل دیابت برخوردار است.

 در رژیم های گیاهخواری مصرف غذاهای پرکالری و محصولات حیوانی مملو از چربیهای اشباع ممنوع است، به جای آن برغذاهای حاوی مواد معدنی و ویتامینها که به کنترل بهتر قندخون افراد دیابتی کمک می کند، تمرکز دارد. این مواد غذایی شامل غلات سبوس دار، حبوبات، میوه جات و سبزیجات می باشند.

 رژیم های گیاهی غنی از فیبر هستند که دارای منافع بسیاری می باشد، مصرف غذاهای مملو از فیبر سبب کاهش اشتهای افراد دیابتی و سیری طولانی تر این افراد می گردد.

 مصرف فیبر همچنین نقش حفاظتی برای افراد مبتلا به پیش دیابت دارد، مصرف فیبر برای افراد مبتلا به  دیابت نوع  1 نیز مفید است و سبب کاهش دوز مورد نیاز روزانه ی انسولین می شود. مطالعات بخوبی نشان داده اند که فیبر موجود در مواد غذایی به کنترل بهتر قند خون، کاهش مقدار کلسترول و تأمین  فولات و در نتیجه  کاهش خطر عوارضی مانند  بیماری قلبی کمک می کند.

 مطالعات قابل توجهی در مورد نقش فیبر در کنترل بیماری دیابت انجام شده است. مطالعات تغذیه ای  اخیر نشان می دهد که  بیماران دیابتی  روزانه  باید 9 وعده  سبزی و میوه و تا 6 وعده غلات سبوس دار استفاده کنند.

 به عنوان یک فرد دیابتی بهتر است بتدریج رژیم غذایی خود را به رژیم گیاهخواری تغییر دهید و بر اساس سلیقه ی خود با کمک کارشناس تغذیه، رژیم شخصی تان را طراحی  کنید.

خوشبختانه طیف وسیعی از غذاها و دستورالعمل های غذایی وجود دارد. روش طبخ سالم مواد غذایی را فرا گیرد و به بدنتان فرصت دهید تا خود را با غذاهای متفاوت تطبیق دهد. منابع متعدد اینترنتی، دستورالعملهای غذایی دیابت و رژیم های گیاهخواری دیابتی برای تغییرات تغذیه ای بسمت رژیم گیاهخواری وجود دارد که شما می توانید از آنها استفاده کنید. اما همیشه  قبل از هر گونه تغییری در رژیم غذاییتان با کارشناس تغذیه  و پزشک خود مشورت کنید.

منبع:www.diabetes.co.uk/vegetarian-diet.html