روز جهانی دیابت در سال 2016

موضوع روز جهانی دیابت امسال" Eyes on Diabetes" می‌باشد، فعالیت‌ها و موضوعات امسال بر ترویج اهمیت غربالگری برای اطمینان از تشخیص زودهنگام دیابت نوع 2 و درمان به منظور کاهش عوارض جدی این بیماری تمرکز یافته است:

1-غربالگری دیابت نوع 2 برای تغییر مدت زمان ابتلا به این بیماری و کاهش عوارض آن اهمیت دارد:

·        دیابت فشار زیاد و در حال رشدی را به جوامع وارد کرده است، در سال 2015 بر آورد شد که 415 میلیون فرد بالغ به این بیماری مبتلا بوده اند که انتظار می‌رود تا سال 2040 این تعداد به 642 میلیون نفر یا یک نفر از هر ده فرد بالغ در سراسر جهان افزایش یابد(1).

·        یک نفر از هر دو فرد مبتلا به دیابت از بیماری خود بی اطلاع می باشد(1).

·        بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 برای مدتی طولانی از ابتلا خود به این بیماری بی اطلاع بوده و در زمان تشخیص، به عوارض دیابت مبتلا شده اند.

·         تا 70 درصد از موارد ابتلا به دیابت نوع 2 با اتخاذ شیوه‌ی زندگی سالم‌ تر قابل پیشگیری یا قابل تأخیر است، این تعداد معادل 160 میلیون مورد جدید تا سال 2040 خواهد بود(1).

·        با افزایش تغذیه‌ی نامناسب و عدم فعالیت بدنی در میان کودکان در بسیاری از کشورها، ابتلا کودکان به دیابت نوع 2، پتانسیل تبدیل شدن به یک مسئله بهداشت عمومی درسطح جهانی را دارد و می تواند منجر به نتایج بسیار منفی بر سلامت  افراد در جهان گردد(1).

·        درحال حاضر 12 درصد از کل هزینه‌های صرف شده در جهان برای سلامت، به هزینه های بالغین مبتلا به دیابت مربوط می باشد(1).

·        تعداد افراد مبتلا به دیابت در کشورهایی با درآمد پایین و متوسط همچنان رو به افزایش است که به عنوان تهدیدی برای توسعه‌ی پایدار این کشورها محسوب می‌شود. برای مثال انتظار می‌رود تا سال 2040، تعداد افراد مبتلا به دیابت در آفریقا به دو برابر برسد(1).

·        در سال 2015 بیش از 400 میلیون فرد بالغ به دیابت مبتلا بودند، سالانه 5 میلیون مرگ به دلیل دیابت ثبت می‌شود و هزینه‌ی مراقبت‌های بهداشتی از بیماران دیابتی سالانه به بیش از 670 میلیارد دلار آمریکا می رسد.

2-غربالگری عوارض دیابت بخشی اساسی در مدیریت تمام انواع دیابت است:

·        در حال حاضر تشخیص دیابت در یک فرد از هر دو فرد مبتلا به این بیماری، هنوز صورت نگرفته است(1)، این موضوع سبب می شود این افراد مستعد ابتلا به عوارض دیابت شوند که موجب معلولیت‌های قابل توجه و مرگ زودرس آنها می‌گردد.

·        بیش از 640 میلیون نفر تا سال 2040 به دیابت مبتلا خواهند شد(1)، به عبارت دیگر تأخیر  در تشخیص دیابت سبب می‌شود، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت حداقل به یک عارضه‌ از این بیماری در هنگام تشخیص مبتلا شده باشند.

·         در بسیاری از کشورها دیابت علت اصلی نابینایی، بیماری قلبی عروقی، نارسایی کلیوی و قطع  اندام‌های انتهایی است(1).

·        بسیاری از افراد به دیابت نوع 1 مبتلا خواهند شد که انجام غربالگری عوارض دیابت به عنوان بخش مهمی از مدیریت دیابت برای اطمینان از سلامت مطلوب این بیماران بسیار اهمیت دارد.

·         از 415 میلیون فرد بالغ که در سال 2015 در سراسر جهان به دیابت مبتلا بوده‌اند بیش از یک سوم به رتینوپاتی دیابتی مبتلا هستند، این عارضه منجر به اختلال در بینایی و نهایتاً نابینایی می‌شود(2).

·         بیش از 93 میلیون فرد بالغ یا یک نفر از هر سه فردی که در حال حاضر به دیابت مبتلا هستند، به رتینوپاتی دیابتی مبتلا می‌باشند(2).

·        مدیریت دیابت و عوارض آن از مراقبت‌های اولیه‌ی بهداشتی آغاز می‌شود و باید شامل غربالگری برای رتینوپاتی دیابتی باشد.

·        تشخیص زود هنگام و درمان به موقع رتینوپاتی دیابتی می تواند از نابینایی جلوگیری کرده و از تأثیرات دیابت بر افراد، مراقبین بهداشتی و جامعه بکاهد.

·        مدیریت دقیق دیابت و غربالگری بیماری چشمی دیابت می‌تواند به جلوگیری از اختلال بینایی و نابینایی کمک کند.

·         هزینه‌های سلامت جهانی برای درمان و مدیریت عوارض دیابت، 673 میلیارد دلار آمریکا در سال 2015  برآورد گردید.

مراجع:

1. IDF Diabetes Atlas 7th edition www.idf.org/diabetesatlas www.idf.org/diabetesatlas

2. Diabetes Eye Health: A Guide for Health www.idf.org/eyehealth

منبع:

                                www.idf.org/wdd-index/wdd2016.html