تحقیقات جدید نشان می‌دهد سیستم نظارت بر قندخون شرکت ابوت برای کودکان دقیق وایمن است

 3 فوریه 2017- مطالعات انجام شده توسط محققان انگلیسی نشان می‌دهد که سیستم نظارت بر قندخونflash  FreeStyle Libreساخت شرکت ابوت برای استفاده‌ی کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 ایمن و دقیق است.

 سال گذشته این سیستم در انگلستان برای کودکان 4 ساله و بزرگتر تایید شد. این سیستم نموداری را تهیه می‌کند که نشان می‌دهد مقدار قند خون کودک چگونه افزایش و کاهش می‌یابد و نسبت به اندازه‌گیری قندخون کودکان بصورت دستی که مقدار قند خون را در یک نقطه‌ی زمانی نشان می دهد، دارای کارایی بهتری است.

در زیر پوست کاربران این سیستم، یک سنسور گلوکز برای مدت 2 هفته کار گذاشته می‌شود که مقدار قندخون افراد را اندازه‌گیری و تا مدت 8 ساعت در خود نگه می دارد، اطلاعات اسکن شده توسط این سنسور(حسگر) به یک مانیتور دستی ارسال میشود. در حالیکه سیستم FreeStyle Libreهنوز به طور کامل جایگزین آزمایش قند خون دستی نشده است اما به کاربر اجازه می‌دهد دفعات بررسی قندخون خود را بدون نیاز به سوارخ  کردن انگشتان افزایش دهد.

محققان بیمارستان کودکان آکسفورد به بررسی دقت، ایمنی و قابلیت قبول این دستگاه در کودکان پرداختند، تنها 90 کودکان 4 تا 17 ساله در این مطالعه از 4 مرکز دیابت مختلف در بریتانیا شرکت داشتند.

نویسندگان مقاله نتیجه‌گیری نمودند که دقت این خوانش‌ها تحت تأثیر ویژگی‌های  افراد تغییری نمی‌کند و همین موضوع سبب می‌شود که استفاده از آن را برای طیف گسترده‌تری از کودکان و افراد  جوان مبتلا به دیابت مناسب کند.

پیش بینی می شود ارائه اطلاعات جامعی از قند خون افراد برای مدت 14 روز بدون نیاز به سوراخ کردن انگشتان و کالیبراسیون دستگاه می تواند به بهبود مدیریت بیماری دیابت کمک کند.

 این تکنولوژی در میان افراد  دیابتی محبوب شده است زیرا روش آسانتری برای نظارت بر مقدار قند  خون است، همچنین این دستگاه می‌تواند در زیر لباس قرار گرفته و از آنجائیکه  ضد آب است در هنگام ورزشهای آبی استفاده شود. در فوریه‌ی سال 2016 اتحادیه‌ی اروپا این دستگاه را برای استفاده‌ی کودکان تایید کرد.

سال گذشته معاون ارشد شرکت ابوت، جارد واتکین گفت: کودکان و نوجوانان مبتلا به  دیابت و خانواده‌های آنها برای مدیریت این بیماری با چالش‌های زیادی در زندگی روزمره‌ی خود مواجه هستند که مدیریت آن را پیچیده می‌کند، دانشمندان و مهندسان ما در شرکت ابوت مدیریت این بیماری را با ارائه ی این تکنولوژی نوآروانه برای این افراد آسانتر کرده  و زندگی شادتر و سالم‌تری را برای آنها فراهم ساخته‌اند. نتایج این تحقیق در مجله‌ی the Archives of Disease in Childhood journalمنتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/research-shows-freestyle-libre-to-be-safe-and-accurate-for-kids-91582624.html