14 نوامبر مطابق با 23 آبان از طرف سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی دیابت معرفی شده است این تاریخ که مقارن با سالروز تولد محقق برجسته فردریک بنتینگ است ، برای قدردانی از زحمات این محقق و چارلز بست در کشف انسولین، انتخاب گردید.

روز جهانی دیابت توسط فدراسیون بین المللی دیابت (IDF)و سازمان  بهداشت جهانی  WHOدر سال 1991 درپاسخ به نگرانی از بروز فزاینده ی دیابت درسراسر جهان معرفی شد و پس ازآن محبوبیت این رویداد هر سال افزایش یافت.

 روز رسمی جهانی دیابت از سوی سازمان ملل متحد، 14 نوامبر اعلام شده است این روز بر اساس قطعنامه ای که در 20 دسامبر سال 2006 درمجمع عمومی سازمان ملل (قطعنامه ی 61/225) به تصویب رسید، انتخاب واز سال 2007 درسراسر جهان با برگزاری کمپین های مختلف حمایت گردید. دراین قطعنامه ی مهم بیماری دیابت به عنوان یک بیماری مزمن و ناتوان کننده با هزینه ی زیاد به دلیل عوارض خطرناک  آن به رسمیت شناخته شده است.

درحال حاضر  160 کشور در سراسر جهان، این روز را به عنوان روز دیابت  جشن گرفته  و به منظور بالا بردن آگاهی مردم از این بیماری جلسات و رویدادهایی را در این روز و هفته ی دیابت برگزار می کنند. دراین گردهمایی ها متخصصان ، سیاستگذاران حوزه ی سلامت، رسانه ها و بیماران شرکت دارند تا با یک بسیج همگانی صدایی قدرتمند برای آگاهی، پیشگیری و کنترل دیابت در جهان منعکس گردد.

هر ساله فعالیتهایی ازطرف سازمانهای عضو فدراسیون بین المللی دیابت از جمله موسسه ی خیریه دیابت طبرستان برگزار می شود.

شعار امسال دیابت

موضوع روزجهانی دیابت از سال 2014 تا 2016 باعنوان "زندگی سالم و دیابت" مطرح شده است، امید است همه ی متولیان این امر در راستای به تحقق پیوستن این شعار گام بردارند.

موسسه ی خیریه دیابت طبرستان همگام با سایر سازمانهایی که در این زمینه به بیماران  دیابتی یاری  می رسانند در برگزاری این رویداد جهانی سهیم بوده و تبریکات شایسته ی خود را به تمام مراقبین بهداشتی، کارمندان، متخصصان و پزشکان و بیماران دیابتی تقدیم می کند.

به امید شفای عاجل تمام بیماران دیابتی در سراسر جهان

موسسه ی خیریه ی دیابت طبرستان(مادر)