بهترین برنامه ی غذایی برای افراد دیابتی چیست؟

بهترین برنامه ی غذایی برای افراد دیابتی خوردن غذا یا میان وعده هر 4 تا 5 ساعت یکبار است. این کار به بدن شما اجازه  می دهد تا زمان کافی برای باز گرداندن مقدار قند خون به حداقل سلامت "healthy baseline"بعد از خوردن غذا را داشته باشد، بعلاوه این روش غذا خوردن اشتهای شما را تنظیم کرده و مانع از گرسنگی بیش از حد شما می شود، بخصوص اگر قصد کاهش وزن دارید.

برای این کار شما باید صبحانه ،نهار، عصرانه و شام را درطول روز میل کنید. به یاد داشته باشید که در تمام وعده های اصلی و میان وعده ها مقدار کم تا متوسطی از  کربوهیدرات های با کیفیت بالا (مانند آنچه در سبزیجات، میوه ها ، غلات کامل ، لوبیا و عدس یافت می شود) مصرف کنید. همچنین مقدار مناسبی از پروتئین های کم چرب از غذاهایی مانند مرغ یا بوقلمون بدون پوست، سفیده ی تخم مرغ،غذاهای دریایی، لبنیات کم چرب، انواع لوبیا و عدس دریافت کنید (عدس و لوبیا تؤاما حاوی کربوهیدرات و پروتئین می باشند).

مصرف پروتئین به بدن شما کمک می کند که جذب کربوهیدرات ها را کندتر و درنتیجه از بالا رفتن ناگهانی قندخون شما جلوگیری می کند.

درزیر برای یک روز کامل برنامه ی غذایی تنظیم شده است تا مقدار قندخون شما بصورت بهینه ای کنترل گردد:

 صبحانه : املت سفیده ی تخم مرغ با سبزیجات ( قارچ، فلفل، پیاز) یک عدد پرتقال ، یک فنجان قهوه با شیر کم چرب

نهار: 2 فنجان سوپ کم سدیم(حاوی عدس یا لوبیا) همراه با یک چهارم فنجان پنیر رنده شده  ، برش هایی از فلفل قرمز و یک لیوان آب

میان وعده ی عصر یا عصرانه  : یک فنجان ماست بدون چربی و یک عدد سیب

شام: یک بشقاب کوچک خوراک میگو و کلم بروکلی بعلاوه سه چهارم فنجان برنج قهوه ای پخته

میان وعده ی بعد از شام : یک مشت کوچک بادام یا پسته ویک فنجان چای سبز یا چای بدون کافئین

منبع: www.everydayhealth.com