ارتباط مصرف شیر خشک با استرس متابولیک و افزایش خطر بیماریهای دیگر

 شواهد بدست آمده از تحقیق اخیر نشان می دهد که تغذیه کودکان با شیر مصنوعی  نسبت  به شیر مادر سبب ایجاد استرس متابولیک می شود که می تواند افزایش خطر چاقی در بزرگسالی و ابتلا به دیابت نوع 2 را سبب شود.

نتایج این تحقیق در مجله ی Proteome Researchمنتشرگردید.

Carolyn Slupskyو همکارانش توضیح دادند  که تحقیقات گذشته ارتباط بین تغذیه با شیر خشک وافزایش خطر بیماریهای مزمن درمراحل بعدی زندگی را نشان داده است. خلاء  موجود دراین میان ارتباط اولیه ی موجود برای این تأثیر گذاری بود. دانشمندان با استفاده از  میمون rhesusبه جای نوزاد انسان دراین تحقیق این خلاء را با اطلاعات بدست  آمده از تغذیه نوزاد این حیوان با شیر مادر و شیر خشک پرکردند.

آنالیزهای آنان از ادرار میمون و نمونه های تهیه شده از خون و مدفوع آن تفاوت  کلیدی بین نوزادان تغذیه شده با شیر مادر و شیر خشک را مشخص نمود.

همچنین دانشمندان دریافتند که کاهش پروتئین موجود درشیر خشک میتواند درکاهش استرس متابولیک ایجاد  شده در نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند، موثر باشد.

مطالعه ی اخیر نشان داد که تغذیه ی دوران نوزادی تأثیر عمیقی بر متابولیسم نوزاد  در حال رشد دارد.این تحقیق بر ارتباط تغذیه  درمراحل اولیه ی زندگی و ابتلا به بیماریهای متابولیک در بزرگسالی تاکید می کند.

 منبع :www.sciencedaily.com/releases/2013/06/ 130605133710.htm