آیا چغندر برای دیابت مفید است؟

 استفاده از کلمه ی سوپرغذا درسالهای اخیر رایج شده است، در مورد بسیاری از سبزیجات که به نام سوپرغذا شناخته می شوند، شواهد بسیاری کمی از این ادعا وجود دارد، اما آیا چغندر می تواند شرایط یک سوپرفود یا سوپرغذا را داشته باشد؟ چنانچه مزایای بالقوه ی سلامت این گیاه که در تعدادی از مطالعات بیان شده است با پژوهشهای بیشتر تایید گردد، پاسخ مثبت خواهد بود.

چغندر چیست؟

 چغندر یکی از چندین گونه ی گیاه  Beta vulgarisاست، ریشه و برگ گیاه چغندر خوراکی می باشد  چغندر شامل ارقام دیگری از جمله چغندر قند است که دارای گوشتی سفید است و برگهای آن به نام  برگ چغندر بفروش  می رسند. چغندر اغلب دارای رنگ قرمز تیره است با این حال به رنگ های قرمز راه راه با سفید و طلایی و یا سفید نیز وجود دارد. زمان آغاز کشت آن از زمان ثبت تاریخ بوده است و اغلب با اهداف دارویی و خوراکی مورد استفاده قرار گرفته است. کاربردهای درمانی آن شامل: درمان تب، یبوست و مشکلات پوستی است. این گیاه  توسط رومیان به عنوان داروی مقوی غرایز جنسی شناخته شده بود.

آیا چغندر برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است؟

 کاهنده ی فشارخون: محققان نشان دادند که خوردن چغندر یا نوشیدن آب آن می تواند برای افرادی با فشارخون بالا مفید باشد. فشار خون بالا وضعیتی است که در میان افراد مبتلا به دیابت شایع است بخصوص در طول تاریخ از چغندر به عنوان دارو برای دیابت نوع 2 استفاده شده است.

 بنظر می رسد تأثیرکاهندگی فشارخون به دلیل وجود نیتراتها درآب چغندر است. نیترات ها توانایی عروق  خونی را برای انبساط  افزایش داده و جریان خون از میان عروق را بهبود می بخشند.

در مطالعه ای که اخیراً در مجله ی Hypertensionمنتشر شد، محققان دریافتند که نوشیدن یک فنجان آب چغندر بصورت روزانه به کاهش  چشم گیرفشارخون افرادی با فشار خون بالا کمک می کند.

در این مطالعه 64 بیمار 18 تا 85 ساله که از فشار خون بالا رنج می بردند، شرکت داشتند. نیمی از شرکت کنندگان برای کاهش فشارخون خود از دارو استفاده می کردند اما موفق به رسیدن به مقدار هدف نشده بودند اما نیمی دیگر تحت درمان دارویی نبودند. نتایج این تحقیق پس از 4 هفته نشان داد فشارخون  34 نفراز بیمارانی که روزانه یک فنجان آب چغندر مصرف می کردند به میزان 8.4میلی متر جیوه کاهش یافت که مقدار قابل توجهی می باشد، اما در شرکت  کنندگانی که از نوشیدنی فاقد نیترات استفاده کرده بودند، چنین کاهشی مشاهده نشد.

همچنین قابلیت ارتجاعی عروقی خونی افرادیکه از آب چغندر استفاده کرده بودند، 20 درصد بهبود یافت. دکتر Amoilsاز بنیاد  قلب بریتانیا می گوید: امکان استفاده از یک ماده ی طیبعی به جای قرص برای کاهش فشارخون بسیار خوشایند است، قدم بعدی ما تکرار این آزمایشات درگروه بزرگتری از افراد با فشارخون بالا در مدت طولانی تر است.

در مروری بر شواهد حاصل از 16 کارآزمایی بالینی درسال 2013 که در مجموع 254 فرد در آن  شرکت داشتند، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که نوشیدن آب ریشه چغندر با کاهش چشمگیر فشارخون سیستولیک ارتباط دارد. فشار خون سیستولیک اشاره به مرحله ای از ضربان قلب دارد که در آن قلب منقبض شده و خون را از طریق سرخرگها به بیرون پمپ می کند. با این حال نویسندگان این مقاله در مجله ی Nutritionابراز کردند که این یافته ها قبل از هر گونه توصیه ای، باید با انجام مطالعات دراز مدت تأیید شوند.

 در بازنگری چندین مطالعه در سال 2012 مشخص گردید که آلفالیپوئیک اسید- نوعی آنتی اکسیدان که در چغندر یافت می شود- می تواند به کاهش تخریب اعصاب که در بیماران دیابتی رایج است، کمک کند اما این فواید تنها به تزریق آلفالیپوئیک اسید محدود می شود و هنوز مشخص نشده است که آیا کاهش تخریب اعصاب با درمان خوراکی اسید آلفالیپوئیک امکان پذیر است یا خیر. محققان نتایج این بازنگری را در مجله ی  بین المللی Endocrinology منتشر کردند.

 بهبود عملکرد ورزشی

پژوهش ها همچنین نشان می دهد که نوشیدن آب چغندر ممکن است توانایی عضلات را در گرفتن اکسیژن در حین ورزش افزایش داده و به بهبود تحمل ورزشی فرد کمک کند. ورزش  به کاهش خطر یا کند کردن پیشرفت بیماری قلبی و سایر اختلالات قلبی عروقی کمک می کند. این به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت مفید است زیرا در معرض خطر زیادی برای عوارض قلبی عروقی هستند.

خواص تغذیه ای چغندر

 چغندر حاوی کالری پایینی است به ازاء هر 100 گرم تنها حاوی 43 کالری است. دارای مقادیر بالایی  آنتی اکسیدان است که رادیکالهای آزاد را نابود کرده و از آسیب این مولکولهای مضر به رگ های خونی جلوگیری می کند. همچنین چغندر حاوی مقادیر زیادی  فیتونوترینت به نام  betalainsاست که به کاهش  التهاب کمک می کند.

علاوه براین، چغندر منبعی سرشار از فولات است بطوریکه با خوردن هر 100 گرم چغندر، 20 درصد از نیاز روزانه ی فرد به این ویتامین B(فولات) تأمین می شود. چغندر منبع خوبی از منیزیوم است و با مصرف 100 گرم چغندر، 14 درصد از نیاز روزانه ی فرد به این  ماده ی معدنی تأمین می شود. همچنین این گیاه فاقد کلسترول بوده و به میزان بسیار کمی چربی دارد.

 هر 100 گرم چغندر خام حاوی:

·        9.96گرم کربوهیدرات ( 7.96گرم شکر و 2 گرم فیبر تغذیه ای).

·        1.68گرم پروتئین

چغندر حاوی طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد معدنی  شامل کلسیم، آهن و پتاسیم است:

·        تیامین (B1)

·        Riboflavinیا (B2)

·        نیاسین یا B3

·        اسید پنتوتنیک یا B5

·        ویتامین B6

·        کلسیم

·        آهن

·        منیزیوم

·         فسفر

·         پتاسیم

·        سدیم

·        روی

چغندرهمچنین منبع خوبی از نیترات تغذیه ای است که برای سلامت عروق خونی و سلولهای عصبی مفید است.

نگرانی درمورد احتمال تداخلات دارویی با چغندر

رژیم غذایی حاوی مقادیر بالایی از نیترات، اثر بخشی نیتراتهای آلی و داروهای نیترات که برای درمان آنژین صدری تجویز می شوند را کاهش می دهد. این رژیم همچنین ممکن است اثر بخشی داروهای مهار کننده ی PDE-5که برای درمان اختلال نعوظ تجویز می شوند را کاهش دهد.

 نیترات موجود در آب چغندرماندگاری زیادی ندارد و اگر در مجاورت باکتریهای خاصی قرار گیرد می تواند بطوربالقوه  به ماده ی مضر نیتریت تبدیل شود.

 همچنین باید توجه داشت که درصد کمی از مردم beeturiaرا تجربه  می کنند، این افراد پس از خوردن  چغندر ادرارشان به رنگ  قرمز در می آید، برای این وضعیت هیچ اثرات مضری شناخته نشده است.

چگونه چغندر را وارد رژیم غذایی خود کنیم؟

 برخی از خواص چغندر بر اثر زمان پخت طولانی از بین می رود، بنابر این موثرترین راه برای  دریافت حداکثر فواید  سلامت از چغندر خوردن آن بصورت خام، آب آن یا رنده ی آن در سالاد است.

از آب چغندر می توان برای تهیه ی نوشیدنی ها و اسموتی ها استفاده کرد. آب چغندر همچنین می تواند پایه ی کوکتل های میوه ای یا کوتل سبزیجات باشد. در برخی از نوشیدنیهای ترکیبی مشهور از چغندر استفاده می شود:

·        دو چغندر متوسط، 3 عدد هویج متوسط و یک عدد سیب

·        یک عدد چغندر بزرگ، 2 عدد سیب، یک قطعه زنجفیل

·        یک عدد چغندر بزرگ، نصف یک آناناس، 4 اونس نارگیل و یخ

·        یک عدد چغندر بزرگ، یک فنجان توت فرنگی، نصف فنجان بلوبری(قره قاط) دو عدد سیب ویخ

·        یک عدد چغندر بزرگ، کلم پیچ ، 3 عدد هویج، یک ساقه کرفس و یخ

چغندر می تواند بخارپز، آبپز یا سرخ شود و یا بصورت ترشی آماده و مصرف شود. چغندر پایه ی بسیاری از دستورالعمل های پخت مانند بُرش است که نوعی سوپ محبوب در کشورهای اروپای شرقی است. چغندر همچنین می تواند به risottoکه یک غذای سنتی است وهمراه با ماهی خال مخالی سرو می شود، افزوده گردد. شما می توانید از آووکادوی پرشده با زیره ی سبز، دانه ی انار، چغندر و سالسای موسیر برای استارتر یا میان وعده ی سبک استفاده  کنید. شما می توانید ماکارونی را با چغندر و سس خامه ی ترش برای یک وعده ی غذای اصلی استفاده  کنید. توجه به این نکته ضروری است که رژیم غذایی متعادل باید حاوی انواع مختلفی از مواد غذایی سالم و سوپرفودها باشد.

 منبع: www.medicalnewstoday.com/articles/311343.php