آیا تزریق واکسن آنفلونزا ضروری است

 اکثر متخصصین علوم پزشکی تزریق واکسن آنفلوانزا را قویاً تایید می کنند اما هنوز اکثر مردم درمورد تزریق آن شک دارند.

 پاییز با علامت های خود از راه می رسد و شما تبلیغ هایی از واکسن آنفلوانزا را در داروخانه ها مشاهده می کنید، سوالی که برایتان پیش می آید این است که آیا تزریق واکسن آنفلوانزا ضروری است؟

 بطور کلی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها( CDC) به همه ی افراد بالغ بزرگتر از 6 ماه تزریق  واکسن  آنفلوانزا را در فصل آن سالانه بخصوص برای افرادی که درمعرض خطرات عوارض این بیماری هستند یا افرادی که مسئولیت نگهداری از این افراد را دارند، توصیه می کند.

افراد درمعرض خطر زیاد شامل بیماران مبتلا به بیماریهایی نظیر بیماری قلبی، بیماری ریوی،  بیماران  مبتلا به HIVو بیمارانی با اختلالات کلیوی و کبدی می باشند . افراد 65 سال  و بالاتر ، زنان باردار و مراقبین سلامت نیز در معرض خطرات عوارض بیماری آنفلوانزا هستند.

 علیرغم این توصیه ها، عقاید مختلفی درمورد تزریق واکسن آنفلوانزا درمیان متخصصین مشاهده می شود. به گفته ی دکتر wildeمتخصص قلب اورژانس کودکان ، عقاید مختلفی درمورد خوب بودن ایده ی تزریق واکسن fluوجود دارد.

دکتر wildeکه بیشتر عمر کاری خود را  بروی آنفلوانزا و نحوه ی پیشگیری از آن گذرانده است می گوید: خود من ، علاقه ی شدیدی به تزریق واکسن آنفلوانزا ندارم. اما فکر می کنم تزریق  واکسن fluایده بدی نباشد، اما معتقدم تزریق آن فقط برای افراد در معرض  خطر زیاد ضروری است. من با این گفته ی مسئولین بهداشتی کشور که تزریق آنرا به همه ی افراد توصیه می کنند، موافق نیستم.

واکسن آنفلوانزا و سلامت

 در برخی از تحقیقات از تزریق واکسن آنفلوانزا حمایت کمی شده است برای مثال درمطالعه ای که در سال 2011 در مجله ی journal Infectious Diseasesمنتشر شد ، دانشمندان با بازبینی اطلاعات گردآوری شده از واکسن fluدرفاصله ی سالهای 1967 تا 2011، میزان تأثیر آنرا در افراد 18 تا 65 ساله تنها 60 درصد بیان می کنند.

علیرغم این شک ها و تردیدها ، هنوز بسیاری از متخصصان پزشکی، واکسن آنفلوانزا  را برای پیشگیری ازابتلا به این بیماری به ویژه برای کسانی که درمعرض خطر عوارض آن هستند، توصیه می کنند. دکتر McCullersمتخصص کودکان دربیمارستان کودکان Le Bonheurدرممفیس و رئیس دپارتمان کودکان دانشگاه تنسی می گوید: من تصور می کنم به هر فرد بالای 6 ماه باید این واکسن تزریق شود.

برای اتخاذ بهترین تصمیم برای تزریق این واکسن برای شما و خانواده اتان سوالات زیر را درنظر  بگیرید:

·        آنفلوانزا تا چه حد یک تهدید محسوب می شود؟فلو یا آنفلوانزا یک بیماری  مسری تنفسی است که شرایط سختی را برای فرد ایجاد می کند طول مدت این بیماری  حدود یک هفته است و فرد تقریباً 3 روز کاری یا 3 روز از مدرسه را از دست می دهد بنابراین اولین دلیل برای تزریق واکسن به گفته ی دکتر Mccullersجلوگیری از اختلال در کار و زندگی است.ویروس آنفلوانزا همچنین می تواند سبب ایجاد عوارضی نظیر عفونت باکتریایی پنمونیا ، عفونت های ویروسی ، عفونت گوش، دهیدریشن (کم آبی)، وخیم تر شدن  بیماریهای مزمنی مانند دیابت و آسم شود. این بیماری می تواند حتی کشنده باشد. بنا به گزارش CDCتنها بین سالهای 1976 تا 2006 ، چهار هزار تا 49 هزار مرگ در یک فصل به دلیل آنفلوانزا گزارش شده است. دکتر Mccullersمی گوید: یک دلیل بزرگ برای تزریق واکسن آنفلوانزا جلوگیری از انتقال این بیماری به دوستان وافراد خانواده است. اکثر مرگ و میرها به دلیل آنفلوانزا در افراد مسن که تزریق واکسن در آنها بخوبی عمل نمی کند، اتفاق می افتد. تنها خاصیت تزریق این واکسن برای شما جلوگیری از ابتلا به این بیماری وانتقال آن به افراد مسن است.

·        به چه میزان تزریق واکسن آنفلوانزا موثراست؟حقیقت این است که تأثیر واکسیناسیون  آنفلوانزا سال به سال تغییر می کند. بطور کلی، واکسن آنفلوانزا از ابتلا دو سوم  افراد به این بیماری ممانعت می کند، البته این تأثیر با عوامل شخصی نظیر سن فرد، واکسیناسیون قبلی علیه آنفلوانزا ، گردش ویروس و سیستم ایمنی بدن فرد تغییر می کند. بنابراین گفتن یک عدد صحیح و قاطع درمورد میزان موثربودن واکسن بسیار سخت است. قسمت اعظم این نوسان به این دلیل است که متبحرین رشته ی پزشکی باید ماههایی را که  سویه های آنفلوانزا قبل از فصل سرما واقعاً ظاهر می شوند، پیش بینی کنند. دکتر wildeمی گوید: از آنجائیکه این ویروس بسیار سریع  از یک سال به سال دیگر تغییر هویت می دهد در اکثر مواقع واکسن با نوع ویروس تطابق کامل ندارد.

·        آیا تزریق واکسن flu  سبب ایمنی دراز مدت برای فرد می شود؟جواب این سوال خیر است و به همین  دلیل تزریق واکسن fluبرای هر فصل توصیه می شود. درحقیقت ، یکی از دلایلی که بسیاری از متخصصین پزشکی با تزریق واکسن fluبه همه ی مردم  موافق نیستند این است که آنها احساس می کنند آنتی بادیهای موجود در واکسن ممکن  است نسبت به آنتی بادیهایی که بدن در اثر مبتلا شدن به آنفلوانزا در قبل تولید کرده است به اندازه ی کافی تأثیر محافظتی نداشته باشند. دکتر wildتوضیح می دهد که درفصل ابتلا به آنفلوانزای H1N1در سال 2009 افراد بالاتر از 65 سال کمتر از سایرین به این بیماری مبتلا شدند و بر اثر این بیماری جان خود را از دست  دادند اما دراکثر فصل های آنفلوانزا عکس این مسئله را مشاهده کردیم . او می افزاید: این موضوع  می تواند به این دلیل باشد که افراد مسن تر قبلاً درمعرض  سویه های آنفلوانزایی بودند که اولین بار درسال 1918 در بین جمعیت رواج  یافته بود. این سویه شباهت زیادی به سویه ی آنفلوانزای H1N1درسال 2009  داشت. در حقیقت این افراد حامل آنتی بادیهایی بودند که آنها را درطول زندگیشان در برابر آنفلوانزا  مقاوم  کرده بود و به همین علت وقتی که درسال 2009 با نوع H1N1روبرو شدند، سیستم ایمنی آنها قادر به تشخیص این ویروس و مقابله  با آن بود .اگر این موضوع صحیح  باشد بهتر است افراد جوان وسالم به جای تزریق واکسن، بطور فعال به این بیماری مبتلا  شوند تا ماکزیمم ایمنی را در برابر ویروسهای آنفلوانزا کسب کنند. دکتر wildeمی گوید: هنگامیکه  افراد به سن 65 سالگی می رسند تزریق واکسن می تواند  به آنها یک محافظت اضافه تری را بدهد.

·        آیا این امکان وجود دارد که فرد با تزریق واکسن به آنفلوانزا مبتلا شود؟دکتر wildeمی گوید بجزافرادی که سال گذشته بعد از تزریق واکسن به این بیماری مبتلا شدند از نظر پزشکی این موضوع غیر ممکن است . واکسن fluغالباً  در پاییز تزریق می شود، هنگامیکه تعداد زیادی ویروس شبه آنفلوانزا  در محیط در تبادل و گردش است، بنابراین یک مشکل شایع مبتلا شدن به این بیماری درهنگام تزریق واکسن، توسط سایر انواع ویروسهایی است که درمحیط می باشند ولی مغز ما تمایل دارد این دو واقعه را به هم مرتبط بداند.

بعد از ارزیابی تمام این اطلاعات اگر هنوز معتقدید که تزریق واکسن fluضرورت دارد، با مراقبین بهداشتی خود صحبت کنید تا درصورت نیاز بهترین نوع واکسن را برای شما تزریق کند.

منبع: www.everydayhealth.com