مزایای رژیم محدودیت زمانی خوردن غذا بستگی به سن و جنس دارد

18 اوت 2021- تغذیه با محدودیت زمانی (TRF[1]) ، یک مداخله تغذیه ای است که در آن مصرف غذا در یک پنجره ثابت 8 تا 10 ساعته روزانه بدون تغییر در کیفیت یا مقدار تغذیه محدود می شود. تغذیه با محدودیت زمانی یا روزه داری متناوب، یکی از انواع راهکارهایی است که به دلیل مزایای کاهش وزن یا سلامتی که به ارمغان می آورد، معروف شده است. دانشمندان انستیتویSalk[2] ، مزایای سلامتی متعدد روشTRE ، علاوه بر کاهش وزن را بر روی موش ها مطالعه کردند. آنها دریافتند که این مزایا ممکن است به جنس و سن بستگی داشته باشد.

 در حالی که کاهش وزن، به ویژه در موش های نر جوان، حداقل برای دانشمندان و افراد جوان، بسیار مهم است، در این مقاله که در Cell Reports منتشر شده است، محققان سایر مزایای TRE را بررسی نمودند.

 یافته های آنها نشان داد که در حالی که سن و جنس بر نتایج TRE تأثیر می گذارد، استراتژی تغذیه با محدودیت زمانی ، مزایای سلامتی متعددی برای جوانان و بزرگسالان هر دو جنس دارد، این مطالعه نشان داد که TRE ممکن است مداخله ای ارزشمند برای دیابت نوع 2 ، بیماری کبد چرب و سرطان کبد و حتی بیماریهای عفونی مانند COVID-19 در انسان، باشد.

پروفسورSatchidananda Panda ، از آزمایشگاه Regulatory Biology  در موسسه ی سالک،گفت: برای بسیاری از مداخلات بالینیTRE ، نتیجه اولیه کاهش وزن است، اما ما دریافتیم کهTRE نه تنها برای بیماریهای متابولیک، بلکه برای افزایش مقاومت در برابر بیماریهای عفونی و مقاومت به انسولین نیز مفید است.

عدم تحمل گلوکز اولین قدم در مسیر لغزنده به سمت بیماری کبد چرب غیر الکلی و سرطان کبد است- یکی از معدود سرطان هایی که میزان بروز و مرگ و میر آن در 25 تا 30 سال گذشته به جای کاهش، افزایش یافته است. علاوه بر این، بیش از 40 درصد آمریکایی ها در حال حاضر دیابتی یا پیش دیابتی هستند، به طوری که انجمن دیابت آمریکا سالانه 1.5 میلیون مورد جدید را پیش بینی می کند. این روندها یافتن یک درمان ساده برای عدم تحمل گلوکز را در اولویت اصلی قرار می دهد.

محققان همچنین دریافتند که TRE ممکن است از مردان و زنان در برابر مرگ ناشی از سپسیس محافظت کند - یک خطر خاص در بخش های مراقبت ویژه، به ویژه در دوران همه گیری کووید-19. پس از تجویز یک نوع سم که باعث ایجاد بیماری مشابه سپسیس در موش ها شد، محققان میزان زنده ماندن آنها را به مدت 13 روز زیر نظر گرفته و دریافتند که TRE از موش های نر و ماده در برابر مرگ ناشی از سپسیس محافظت می کند.

روش TRE، نه تنها از موشها در برابر بیماری کبد چرب، دیابت و مرگ ناشی از سپسیس محافظت نمود، بلکه حتی موش های نر را قادر به حفظ و افزودن توده عضلانی و بهبود عملکرد ماهیچه ها کرد (این تأثیر در موشهای ماده دیده نشد).

 این یافته به ویژه برای افراد مسن بسیار مهم است، زیرا عملکرد بهتر ماهیچه ها در این گروه سنی می تواند از زمین خوردن آنها جلوگیری کند.

منبع:

 https://breakingmuscle.com/news/time-restricted-eating-is-all-about-age-and-sex



[2]Salk Institute for Biological Studies