تراکم استخوانی بالاتر با خطر کمتر برای ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی در زنان مرتبط است

22نوامبر 2021- بر اساس مطالعه ی جدیدی که در مجلهNutrition, Metabolism & Cardiovascular Diseases  منتشر شده است، بالا بودن تراکم مواد معدنی استخوان با خطر حوادث قلبی عروقی کمتر مانند حمله قلبی یا سکته در زنان مرتبط است.

دیابت نوع 2 و پوکی استخوان (استخوان های ضعیف و متخلخل) اغلب با هم دیده می شوند، و برخی از دانشمندان معتقدند که ناهنجاری های متابولیکی مشاهده شده در دیابت نوع 2 ممکن است منجر به کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بروز شکستگی استخوان در افراد مبتلا به دیابت در حال افزایش است، که اهمیت ویژه ی تشخیص و درمان پوکی استخوان در این گروه را نشان می دهد. خبر خوب این است که محققان با گزارشی در مورد این موضوع که چند سال پیش منتشر شد، بهترین راه‌های درمان دیابت و پوکی استخوان را با هم بررسی کردند.

در مطالعه ی اخیر، محققان گروهی متشکل از 13707 زن را که در یک مطالعه سلامت عمومی به نام بررسی سلامت و تغذیه ملی ایالات متحده (NHANES) ثبت نام کرده بودند، بررسی نمودند. میانگین سنی این زنان 46.5 سال بود. چگالی مواد معدنی استخوان‌ شرکت‌کنندگان به عنوان بخشی از این مطالعه اندازه‌گیری شد، و گزارش آنها در مورد رویدادهایی مانند شکستگی‌های استخوان و حوادث قلبی عروقی به عنوان بخشی از سؤالات پیگیری مطالعه، ثبت شد. پنج پیامد قلبی عروقی مختلف در آنالیز گنجانده شد: نارسایی احتقانی قلب، بیماری عروق کرونر(CAD)، آنژین صدری (درد قفسه سینه ناشی از علل قلبی عروقی)، حمله قلبی و سکته.

تراکم استخوان بالاتر با کاهش بیماری قلبی عروقی مرتبط است

به طور کلی، 7.5٪ از شرکت کنندگان گزارش کردند که به نوعی بیماری قلبی عروقی مبتلا هستند. هنگامی که رابطه ی بین تراکم استخوان اندازه گیری شده و مشکلات قلبی عروقی را با هم مقایسه کردند، محققان یک "نقطه عطف[1]" را در مورد تراکم استخوان یافتند، بطوری که شرکت کنندگانی که تراکم معدنی کلی استخوانهایشان 1.085 گرم در سانتی متر مربع یا بیشتر بود، احتمال کمتری داشت که این 5 پیامد قلبی عروقی را تجربه کنند. این خطر در سطوح بالاتر تراکم استخوان حتی کمتر بود. این نقطه ی عطف، نشان دهنده ی تراکم استخوان 50 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه بود. در مقایسه با 25 درصد پایینی شرکت‌کنندگان - که تراکم استخوان کل آنها 1.009 یا کمتر بود - آنهایی که در 50 درصد بالایی تراکم استخوان قرار داشتند، کمتر احتمال داشت که آنژین یا حمله قلبی یا سکته مغزی را تجربه کنند.

علاوه بر این، احتمال تجربه ی آنژین، حمله ی قلبی و سکته ی مغزی در میان شرکت‌کنندگانی که هرگز شکستگی استخوان را تجربه نکرده بودند، به ترتیب 31، 32 و 32 درصد کمتر بود. رابطه بین تراکم استخوان بیشتر و خطر کمتر برای پیامدهای قلبی عروقی در زنانی که سفیدپوست غیراسپانیایی تبار بودند، فشار خون بالا نداشتند، دیابت نداشتند و هرگز در فعالیت بدنی شرکت نمی کردند، قوی تر دیده شد.

محققان به این نتیجه رسیدند که تراکم بالاتر استخوان و عدم شکستگی استخوان هر دو با بهبود پیامدهای قلبی عروقی مرتبط هستند، اما این مطالعه نشان نداد که تراکم استخوان نقش مستقیمی در این پیامدها دارد. تحقیقات بیشتر ممکن است نحوه ی ارتباط تراکم استخوان و بیماری های قلبی عروقی روشن کند و اینکه آیا درمان های پوکی استخوان نتایج قلبی عروقی را تغییر می دهد یا خیر.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/11/22/higher-bone-density-linked-to-lower-cardiovascular-risk-in-women/

 



[1]inflection point