11 مارس 2022 - در حالی که هیچ درمان شناخته شده ی پزشکی برای لانگ کووید(کووید طولانی مدت) وجود ندارد، ورزش ممکن است چرخه معیوب التهاب را که می تواند ماه ها پس از بهبودی فرد از این بیماری منجر به دیابت و افسردگی شود، بشکند.

دکترCandida Rebello ، دانشمند محقق در مرکز تحقیقات زیست پزشکی پنینگتون، گفت: ما می دانیم که کووید طولانی مدت باعث افسردگی می شود و می دانیم که می تواند سطح قند خون را تا حدی افزایش دهد که افراد به کتواسیدوز دیابتی مبتلا شوند، - یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی که در بین افراد مبتلا به دیابت نوع 1 رایج است. ورزش می تواند به رفع هر دوی این شرایط کمک کند. ورزش از فرد در برابر التهابی که منجر به افزایش قند خون و ایجاد و پیشرفت دیابت و افسردگی بالینی می شود، مراقبت می کند.

مشخص نیست چند نفر از کووید طولانی رنج می برند. اما برآوردها از 15 درصد تا 80 درصد افراد مبتلا متغیر است. کووید طولانی مدت، باعث چیزی می شود که مرکز کنترل بیماریها، آن را این گونه توصیف کرده است: مجموعه ای از علائم ناتوان کننده ی دیگر از جمله مه مغزی[1]، درد عضلانی و خستگی که می تواند تا ماه ها پس از بهبودی فرد از عفونت اولیه، ادامه داشته باشد.

دکترRebello می‌گوید: برای مثال، ممکن است فردی با ابتلا بهCOVID-19 ، علایم خیلی شدیدی را تجربه نکند، اما شش ماه بعد، مدت‌ها پس از برطرف شدن سرفه یا تب، به دیابت مبتلا ‌شود.

یکی از راه حل ها ورزش است. دکترRebello و همکارانش فرضیه خود را با عنوان "ورزش به عنوان یک تعدیل کننده علائم ماندگار نورواندوکرین  COVID-19"در مجلهExercise and Sport Sciences Reviews  ، توصیف کردند.

دکترRebello گفت: شما مجبور نیستید یک مایل بدوید یا حتی یک مایل با سرعت تند راه بروید. آهسته راه رفتن نیز ورزش کردن است. در حالت ایده آل، یک جلسه­ی 30 دقیقه ای ورزش روزانه را انجام دهید. اما اگر فقط می توانید هر بار فقط 15 دقیقه ورزش کنید، سعی کنید دو جلسه ی 15 دقیقه ای در روز ورزش کنید. اگر می توانید فقط یک بار در روز 15 دقیقه پیاده روی کنید، این کار را انجام دهید. مهم تلاش کردن است. مهم نیست از کجا شروع کنید، شما می توانید به تدریج به سطح توصیه شده ورزش برسید.

محققان گفتند: ما می دانیم که فعالیت بدنی یک جزء کلیدی برای یک زندگی سالم است. این تحقیق نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند برای شکستن واکنش زنجیره‌ای التهاب ناشی از کووید طولانی مدت که منجر به افزایش سطح قند خون و سپس ایجاد یا پیشرفت دیابت نوع ۲می شود، استفاده شود.

منبع:

https://www.newswise.com/coronavirus/exercise-may-treat-long-covid-induced-diabetes-depression/?article_id=767018

 



[1]مه مغزی می‌تواند این حس را به فرد بدهد که انگار فرایند تفکر، درک و فهم و به خاطر سپاری آنگونه که باید عمل نمی‌کنند. علمکردهای گوناگونی از مغز ممکن است تحت تاثیر مه مغزی قرار بگیرند از جمله حافظه، توانایی استفاده و درک زبان، پردازش اطلاعاتی که به فهم و تفکر کمک می کنند، مهارت بصری و فضایی، قدرت محاسبه، توانایی عملکردهای اجرایی.