مصرف میوه جات با کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است

8 اکتبر 2021- محققان زبانشناسی، منشاء ضرب المثل قدیمی "یک سیب در روز پزشک را از شما دور می کند" را تا سال 1866 ردیابی کردند، زمانی که به صورت ضرب المثل ولزی بصور مختلف ظاهر شد: "هنگام خواب یک سیب بخورید نگذارید دکتر نان خود را به دست آورد. " به عبارت دیگر ، این یک جمله بسیار قدیمی است.اما این بدان معنا نیست که این عبارت اعتباری ندارد. در حقیقت، بر اساس مطالعه محققان استرالیایی که اخیراً در مجله Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شده است، خوردن میوه های کامل می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

برای مدتی طولانی، متخصصان تغذیه و محققان دیابت معتقد بودند که شیوه های غذایی خوب به احتمال زیاد در پیشگیری از دیابت نقش دارند. به عنوان مثال، انجمن دیابت آمریکا(ADA) ، در حالی که هشدار می دهد که بدن همه افراد به غذاهای مختلف واکنش مشابهی نشان نمی دهد، حداقل دو وعده میوه در روز، همراه با غلات کامل، سبزیجات و حبوبات را توصیه می کند. با توجه به توصیه هایADA ، اکثر میوه های حاوی فیبر مفید هستند در حالی که دارای شاخص گلایسمی پایین یا GI[1] پایین هستند. با این حال، مطالعات منتشر شده در مورد مصرف میوه و دیابت نتایج متفاوتی ارائه کرده اند، با این حال برخی به این نتیجه رسیده اند که میوه های دارای شاخص گلایسمی پایین(LGI) نه تنها از دیابت جلوگیری می کند، بلکه از سایر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و فشار خون بالا نیز جلوگیری می کنند. میوه های دارای شاخص گلایسمیک پایین شامل سیب، پرتقال، انگور، گلابی، هلو، موز، کیوی و انواع توت ها می باشند.

اکنون گزارش تحقیقات اخیر، این نظریه را تقویت می کند که مصرف میوه در جلوگیری یا به تأخیر انداختن شروع دیابت نوع 2 تأثیر مفیدی دارد. دانشمندان برای تجزیه و تحلیل خود از داده های یک نظرسنجی ملی به نام مطالعه ی دیابت، چاقی و شیوه زندگی استرالیا یاAusDiab استفاده کردند. این مطالعه مروری بر شیوع دیابت و عوامل خطر در افراد 25 سال به بالا در شش ایالت و سرزمین شمالی استرالیا بود. 7،674 استرالیایی در آن ثبت نام کرده بودند. اندکی بیش از نیمی (55 درصد) از شرکت کنندگان زن بودند و میانگین سنی افراد شرکت کننده 54 سال بود. افراد مورد مطالعه بطور متوسط ​​حدود 6 اونس (162 گرم) میوه در روز مصرف می کردند. این نظرسنجی بین ماه مه 1999 تا دسامبر 2000 با دوره های پیگیری از 2004-2005 و 2011-2014 انجام شد.

مصرف میوه با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است

محققان دریافتند افرادی که روزانه دو وعده یا بیشتر میوه می خورند، 36 درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 در یک دوره پنج ساله قرار دارند. این نتیجه گیری بیشتر در مورد سیب، اما در مورد موز و پرتقال به میزان کمتر صدق می کند. جالب است که این یافته در مورد آب میوه صدق نمی کند، همین امر باعث شد تا محققان فکر کنند "ما باید بر مصرف میوه ی کامل تمرکز کنیم". همانطور که محققان اظهار کردند: مصرف بیشتر میوه با نتایج بهتری برای تحمل گلوکز و حساسیت به انسولین همراه بود. علاوه بر این، مصرف متوسط ​​تا زیاد میوه با احتمال کمتر ابتلا به دیابت پس از 5 سال پیگیری همراه بود. این یافته ها به دلیل حجم زیاد جمعیت مورد مطالعه مهم تلقی می شوند، اگرچه محققان هشدار دادند افرادی که دارای موقعیت اجتماعی و اقتصادی بالاتری هستند، به طور کلی سالم تر از بقیه جمعیت استرالیا هستند. همانطور که انتظار می رود، افرادی که میوه بیشتری مصرف می کنند، عادت های بهداشتی بهتری دارند.

پرفسورNicola Bondonno ، نویسنده اصلیاین مقاله، توضیح داد: ما بین مصرف میوه و نشانگرهای حساسیت به انسولین ارتباطی یافتیم، به این معنی که افرادی که میوه ی بیشتری مصرف می کردند باید انسولین کمتری تولید کنند تا قند خون خود را کاهش دهند. ما همچنین مشاهده کردیم خطر ابتلا بهدیابت نوع 2، برای افرادی که روزانه حدود دو وعده میوه مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که کمتر از نصف وعده میوه در روز مصرف می کردند، در طول پنج سال آینده، 36 درصد کمتر است.

پرفسور Bondonno، در پاسخ به این سوال که چون میوه ها حاوی قند هستند نباید نگران باشیم؟، گفت: بسیاری از مردم می دانند که قند مضر است اما فکر می کنند که این موضوع باید در مورد همه قندها صدق کند. با این حال، شواهد نشان می دهد که بسیاری از خطرات سلامتی ناشی از قندها - از پوسیدگی دندان گرفته تا افزایش وزن ناسالم - مربوط به مصرف قند اضافه شده است، نه قندهای طبیعی موجود در میوه ها.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/10/08/fruit-consumption-linked-to-lower-risk-of-diabetes/

 



[1] یک سیستم رتبه بندی است که تاثیر مصرف یک ماده غذایی خاص را بر افزایش سطح قند خون نشان می دهد.