ورزش های مقاومتی می توانند به کاهش خطر دیابت نوع 2 کمک کنند

16 ژوئن 2021- گروهی از محققان دانشگاه اوکلند، با استفاده از داده های مطالعات پزشکی از سراسر جهان، تأثیر تمرینات مقاومتی را بر خطر دیابت نوع 2 ، بررسی کردند.

یافته های منتشر شده از این مطالعه در مجلهSports Medicine ، نشان داد که تمرینات مقاومتی مانند وزنه برداری و ورزش با کش های بدن سازی به کنترل سطح قند خون و چربی خون(LDL ، HDL  و تری گلیسیرید) - دو مورد از مهمترین عوامل خطر برای دیابت نوع 2- کمک می کنند.

رازا قدیر ، فارغ التحصیل دانشکده پزشکی ویلیام بومونت از دانشگاه اوکلند و نویسنده اصلی این مقاله، گفت: مطالعات قبلی نشان داده اند که تمرینات مقاومتی برای کنترل سطح گلایسمی (قند خون) و چربی خون در بزرگسالانی که دیابت نوع 2 دارند، موثر است. تحقیقات ما نشان داد که تمرینات مقاومتی برای کنترل همان متغیرها، علاوه بر کاهش چربی بدن، در افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، نیز مفید است.

محققان داده های حاصل از آزمایشات بالینی کنترل شده که نتایج کاردیومتابولیک را از بزرگسالان مبتلا به خطر دیابت نوع 2 ردیابی کرده بودند، جمع آوری و با افرادی که در مداخله ی تمرینات مقاومتی شرکت نداشتند، مقایسه کردند. پرفسور Sculthorpe ، یکی از نویسندگان این مقاله از دانشکده ی علوم زندگی و سلامت دانشگاه اسکاتلند غربی، گفت: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد تمرینات مقاومتی، اگر در یک دوره حداقل 12 هفته ای انجام شود، در کاهش قند خون و چربی خون در بزرگسالان در معرض خطر دیابت نوع 2 موثر است.

رازا قدیر با بیان اینکه "این یافته ها برای پیشگیری از دیابت نوع 2 پیامهایی دارد"، افزود: ما به مطالعات طولانی مدت برای بررسی تاثیر تمرینات مقاومتی منظم در جلوگیری کامل از دیابت نوع 2 نیاز داریم. اگر بتوانیم از این بیماری جلوگیری کنیم، می توانیم از عوارض بهداشتی و هزینه های مربوط به آن نیز جلوگیری کنیم.

محققان دریافتند: در آزمایشات بالینی که بیشترین پیشرفت در نتایج کاردیومتابولیک بیماران در معرض خطر دیابت نوع 2 حاصل شده بود، به پارامترهای آموزشی خاصی توجه شده است. آنها به موضوع استفاده از وزنه های آزاد یا کشهای بدنسازی در شدت های بالاتر از 60٪ حداکثر یک تکرار بیشینه[1] یا 1RM، با 10 تا 15 بار تکرار در هر زمان، توجه کرده اند. این بدان معنی است که افرادی شدت ورزش مقاومتی آنها بیش از 60٪ از حداکثر یک تکرار بیشینه بوده است، می توانند با استفاده از تکنیک صحیح، یک طیف مناسبی از حرکات را در یک تکرار انجام دهند که تاثیرات کاردیومتابولیک را برای آنها بهمراه داشته باشد.

منبع:

https://www.prnewswire.com/news-releases/oakland-university-led-research-shows-resistance-training-can-help-reduce-type-2-diabetes-risk-301313550.html

 



[1]یک تکرار بیشینه یاone-repetition maximum، حداکثر وزنه ای است که یک عضله یا گروه عضلانی منفرد قادر است، یک بار بلند کند.برای افزایش قدرت عضلات باید از درصد های پائین تر 1RM  استفاده نمود و برای افزایش قدرت و هایپرتروفی عضلات باید از درصدهای بالاتر آن استفاده کرد. برای محاسبه ی یک تکرار بیشینه باید از فرمول خاصی استفاده کرد، شما می توانید به سایت شرکت داروسازی کارن برای مشاهده ی فرمول و استفاده از آن مراجعه کنید.