یک گروه از داروهای دیابت پتانسیل کاهش بیماری قلبی را دارند

31 اوت 2019- مطالعه ی جدید محققان بیمارستان سنت مایکل در تورنتوی کانادا نشان داد که چگونه یک گروه از داروهایی که به تنظیم قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2کمک می‌کنند، می‌توانند در برابر بیماری‌های قلبی از فرد محافظت کنند.

یافته‌های حاصل از مطالعه ی EMPA-HEART CardioLink-6  که امروز در کنگره ی انجمن کاردیولوژی اروپا( ESC) ارائه و به طور همزمان در ژورنال  Cell Metabolism منتشر گردید، بر تاثیر یکی از داروهای دیابت-empagliflozin- در ترمیم سلولهای رگ‌های خونی و خطرات ناشی از بیماری قلبی تمرکز داشت. داروی empagliflozin، از خانواده ی داروهای بازدارنده‌ی SGLT2است که بمنظور کمک به کاهش قند خون طراحی شده است همچنین دارای فواید قلبی و عروقی است.

 این تحقیق نشان داد که گردش سلول‌های نیایاخته یا پروژینیتور[1] در جریان خون - که در مغز استخوان یافت می‌شوند و نقش مهمی در سلامت قلب ایفا می‌کنند- به همراه سلولهای التهابی، با این دارو کنترل می‌شوند. برای بیمارانی که مبتلا به دیابت هستند و در معرض خطر بیماری قلبی قرار دارند، چنین داروهایی ممکن است به ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده و محافظت از قلب کمک کنند.

دکتر Subodh Verma، جراح قلب و دانشمند مرکز تحقیقات پزشکی موسسه ی علوم بیومدیکال کینان در بیمارستان سنت مایکل، گفت : شواهد روشنی از آزمایشات کلینیکی بزرگ وجود دارد که نشان می دهد، بازدارنده های SGLT2، از بیماران دیابتی در برابر بیماری قلبی محافظت می کند، اما تا قبل از این مطالعه، مکانیسم آن روشن نشده بود.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، میزان مرگ و میر ناشی از دیابت، 1.6 میلیون مورد در سال 2016 اعلام شد. این بیماری علت اصلی نابینایی، نارسایی کلیوی، سکته قلبی ، سکته مغزی و قطع اندام تحتانی است. بیماری قلبی یک نگرانی عمده برای افراد مبتلا به دیابت است چرا که آن‌ها اغلب در ترمیم عروق خونی دچار مشکل هستند که همین امر آن‌ها را بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌کند.

این تیم با همکاری دکتر David Hess،از دانشگاهWestern، که خبره در شناسایی و کمی‌سازی سلول‌های پروژنیتورعروق خونی می‌باشد، پس از بررسی نمونه‌های خونی بیماران دیابت شرکت کننده در این تحقیق، دریافتند که سلول‌های احیا کننده ی پروژینیتورعروق خونی در دیابت کاهش می یابد، اگرچه در بیماران تحت درمان با empagliflozin، این سلولهای پروژینیتور افزایش یافتند.

دکتر Hess گفت: ما دریافتیم که در افراد مبتلا به دیابت که تحت درمان با empagliflozin بودند، نه تنها سلول‌های پروژنیتور مفید، افزایش می یابند، بلکه التهاب و استرس اکسیداتیو که می‌تواند به بیماری‌های قلبی و عروقی منجر شود، نیز کاهش می یابد. برای بیماران مبتلا به دیابت، این یک گام مهم برای کاهش خطر بیماری قلبی است. محققان می‌گویند که این یافته‌ها می‌تواند پایه‌ای برای درمان‌های جدید برای بیمارانی باشد که به عارضه ی قلبی ناشی از دیابت مبتلا هستند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-diabetes-medication-potential-heart-disease.html

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[1]progenitor cells، مانند سلولهای بنیادی یا stem cells به اشتقاق به سلولهای ویژه تمایل دارند اما برخلاف یاختهٔ بنیادین، تنها به یک گونهٔ هدف مشتق می‌گردند. تفاوت اساسی میان نیایاخته و بن‌یاخته (سلول بنیادی) در آن است که یک یاختۀ بنیادی می‌تواند به صورت نامحدود همانندسازی کند درحالیکه یک نیایاخته تنها دفعات محدودی قادر به همانندسازی است.