یک مطالعه ی جدید مؤلفه های اساسی را که باید در یک رژیم غذایی محدود گردند مشخص نمود

9 ژوئن 2020 - مطالعات موسسه بیومدیسین موناش (BDI) ، اطلاعات جدیدی را در مورد نقش دو اسید آمینه اساسی در سلامت متابولیک ارائه داده است که ممکن است به دانشمندان در مبارزه با چاقی کمک کند.

این پژوهش که به رهبری دکتر Adam Rose انجام گردید، اخیرا در Nature Communications ، منتشر شد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که با کاهش مقدار دو اسید آمینه ی ترئونین و تریپتوفان[1] ، در رژیم غذایی موش های سالم جوان، آنها قادر به سوزاندن کالری بیشتری نسبت به میزان مصرف شده هستند، و بدون محدودیت دریافت کالری، لاغر و سالم می مانند و هیچگونه عوارض جانبی ناشی از کاهش توده عضلانی در آنها ایجاد نمی شود. رژیم غذایی کم ترئونین، حتی از موش هایی با چاقی مرضی یا مفرط که مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 بودند، محافظت کرد.

در حالی که کاهش متوسط ​​پروتئین در رژیم غذایی و بنابراین کاهش اسیدهای آمینه ضروری می تواند باعث تقویت نشاط شود، رژیم های غذایی بدون پروتئین می توانند افراد را خیلی سریع بیمار کنند و توصیه نمی شوند. با این حال، این مطالعه نشان داد که عملکرد این دو اسید آمینه در رژیم غذایی و تغذیه باید بیشتر بررسی شود.

دکتر Adam Rose گفت: هنگامی که ما درک کنیم که کدام یک از مؤلفه های خاص در رژیم غذایی برای ایجاد تأثیرات سلامتی این رژیم ها مورد نیاز و ضروری هستند، می توانیم با تقلید از آنها، بدون داشتن عوارض جانبی منفی، استراتژی های بهتری را طراحی کنیم.

نکته برجسته در این مطالعه، آزمایش موشهایی بود که دکتر Rose و تیمش با دستکاری ژنتیکی آنها را قادر به ساختن اسید آمینه ی ضروری ترئونین کرده بودند. در این موشها اثرات مثبت سلامتی رژیم کم ترئونین، از بین رفت و وزن این موشها افزایش یافت زیرا در بدن آنها این اسید آمینه تولید می شد و کمبود آن را در رژیم غذایی جبران می کرد. این نتایج اثباتی بر نقش کلیدی این دو اسید آمینه در یک رویکرد جدید تغذیه ای است.

دکتر Matthew Piper ، یکی از نویسندگان اصلی این مقاله افزود: تاکنون مطالعات بسیاری در مورد موقعیت هایی که در آنها اسیدهای آمینه ی ضروری، مدولاتورهای قدرتمندی برای سلامت در کل زندگی و طول عمر بوده اند، منتشر شده است. یافته های ما در مورد اثرات خاص آنها به ما بینشهای مهیجی می دهد تا توانیم از فواید آنها برای رفاه و سلامت بهتر استفاده کنیم.

پرفسور Stephen Simpson ، یکی از نویسندگان این مقاله و استاد مرکز چارلز پرکینز در دانشگاه سیدنی گفت: ما شروع به درک این موضوع نموده ایم که تا چه حد تعادل در اسیدهای آمینه در رژیم غذایی برای کنترل اشتها، سلامتی و پیری مهم است.

منبع:

Yap, Y.W., et al. (2020) Restriction of essential amino acids dictates the systemic metabolic response to dietary protein dilution. Nature Communications. doi.org/10.1038/s41467-020-16568-z.

https://www.news-medical.net/news/20200609/Study-reveals-essential-components-of-dietary-restriction.aspx

 



[1] threonine and tryptophan