یک مطالعه ی بین المللی بزرگ نشان داد که یک داروی دیابت، مشکلات قلبی عروقی و کلیه را برطرف می کند

10ژوئن 2019 - یک کارآزمایی بالینی با پیگیری بیش از 9،900 نفر از 24 کشور، نشان داد که داروی dulaglutide باعث کاهش حوادث قلبی و عروقی و مشکلات کلیوی در افراد میانسال و مسن مبتلا به دیابت نوع 2 می شود.

در طی بیش از پنج سال پیگیری، حوادث قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته مغزی در افرادی که دولاگلوتاید مصرف می کردند در مقایسه با افراد گروه پلاسبو 12درصد کاهش یافت. این اثر هم در مردان و هم در زنان با یا بدون بیماری قلبی عروقی قبلی مشاهده شد.علاوه بر این، در طول همین دوره، این دارو باعث کاهش 15 درصدی ابتلا به بیماری کلیوی شد.

این تحقیق توسط موسسه تحقیقات بهداشت جمعیت (PHRI) از دانشگاه McMaster و علوم بهداشت همیلتون رهبری شد. محققان در دو مقاله نتایج قلبی-عروقی و کلیوی آزمایشREWIND[1]   را در مجله ی  "The Lancet"  توضیح دادند.  

پژوهشگر اصلی این مطالعه دکتر  C. Gerstein، از McMaster و معاون PHRI گفت: افراد مبتلا به دیابت دو در مقایسه با دیگران، در معرض خطر بیشتری برای حوادث قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی هستند و تا 40٪ افراد مبتلا به دیابت به بیماری کلیوی مبتلا می شوند.

کارآزمایی REWIND نشان می دهد که دولاگلوتاید خطر این حوادث را بطور ایمن کاهش می دهد و به بهبود کنترل دیابت و تا حدی کاهش وزن و فشار خون در افراد میانسال مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

تقریبا یک نفر از هر پنج فرد بالای 60 سال به دیابت مبتلا هستند و اغلب به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. در مجموع، نزدیک به ده درصد از بزرگسالان به دیابت مبتلا هستند، از جمله 425 میلیون نفر در سراسر جهان؛ 100 میلیون نفر در ایالات متحده و 3 میلیون نفر در کانادا.

دولاگلوتاید یک آگونیست گیرنده ی پپتید شماره ی 1 گلوکاگون است که یک بار در هفته تزریق می شود. این دارو برای کاهش قند خون تایید شده است و با کمک به پانکراس برای ترشح مقدار مناسب انسولین هنگامی که سطح قند خون افزایش می یابد و تخلیه ی آهسته تر معده پس از صرف غذا و کاهش اشتها و وزن کار می کند.

دکتر Gerstein اشاره کرد که شرکت کنندگان در این کارآزمایی بسیار شبیه به افراد مبتلا به دیابتی بودند که در کلینیکهای پزشکی ویزیت می کنیم. شرکت کنندگان به مدت متوسط ​​5.4 سال، بسیار طولانی تر از مطالعات قبلی، پیگیری شدند و بیش از 46 درصد از شرکت کنندگان زن بودند. کمتر از یک سوم از شرکت کنندگان از قبل به بیماریهای قلبی عروقی مبتلا بودند.

دارو به خوبی توسط بیماران قابل تحمل شد، تزریق این دارو با کاهش وزن، کاهش کلسترول LDL و کاهش فشار خون و میزان ضربان قلب همراه بود. عوارض جانبی در دستگاه گوارش از جمله یبوست یا اسهال در شرکت کنندگان( 47٪) نسبت به گروه دارونما ( 34درصد) بیشتر بود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-06-large-international-diabetes-drug-cardiovascular.html

 



[1]the Researching Cardiovascular Events with a Weekly Incretin in Diabetes (REWIND) trial