یک سوم افراد مبتلا به فشارخون بالا وضعیت خود را کنترل نمی کند و یک پنجم این افراد هیچ درمانی را دنبال نمی کنند

7جولای 2019- مطالعه ی انجام شده در اسپانیا به عنوان بخشی از کمپین اندازه گیری فشار خون MMM18 نشان داد که یک نفر از هر سه فرد مبتلا به پرفشاری خون(35.5٪)، نظارتی بر وضعیت فشار خون خود ندارد ، و یک نفر از هر 5 فرد مبتلا به پرفشاری خون(19٪)، هیچ نوع درمانی را دنبال نمی کند.

دکتر ، Enrique Rodilla Sala استاد پزشکی داخلی از دانشگاه CEU Cardenal در سخنرانی خود در بیست و نهمین اجلاس اروپایی محافظت در برابر پرفشاری خون و بیماری های قلبی عروقی که در میلان برگزار شد، نتایج این کمپین در اسپانیا را ارائه نمود. کمپین بین المللی اندازه گیری فشار خون[1] MMM18 در اسپانیا توسط انجمن فشار خون اسپانیا (SEH-LELHA) حمایت شد و دانشگاهCEU UCH  تنها دانشگاه اسپانیایی شرکت کننده در این کمپین در سال 2018 بود. در میان نتایج حاصل شده از بررسی 7،511 مورد، مشخص گردید که یک نفر از هر سه فرد مبتلا به پرفشاری خون، بر فشار خون خود نظارت نمی کند (35.5٪)، و یک نفر در هر پنج نفر مبتلا به پرفشاری خون هیچ گونه درمانی (19٪) را دنبال نمی کند. مصرف الکل و تنباکو و بیماری دیابت به عنوان شایع ترین عوامل خطر شناخته شدند.

پروفسور Enrique Rodilla  توضیح داد: این نتایج اهمیت و مزایای کمپین های بین المللی مانند ماه مه ماه اندازه گیری فشار خون که توسط انجمن بین المللی فشار خون بالا (ISH) پشتیبانی می شود، را نشان می دهد. در اسپانیا برای کمپین MMM سال 2019 میلادی ، که بار دیگر تحت هماهنگی انجمن فشار خون اسپانیا انجام شد، ما تلاش نمودیم تا جمعیت مورد ارزیابی را گسترش دهیم. با مواردی از دانشگاه های بیشتر و متخصصان جامعه یSEFAC (خانواده های اسپانیایی و انجمن جامعه ی شیمی)، و همچنین شرکت های بیمه ، متخصصان مراقبتهای اولیه و سایر تخصص های پزشکی و در میان گروه های بیماران این کمپین گسترش یافت.

جوانانی با فشار خون بالا

پروفسور Rodilla در میلان، نتایج 1،009 مورد فشار خون بالا را  که توسط 99 دانشجوی پزشکیCEU UCH  در والنسیا و کاستلون در کمپین MMM18 تشخیص داده شده بود، ارائه نمود. از این 1،009 مورد، 58.5٪ در سن 30 سالگی  و در محیط دانشگاه بودند که به طور متوسط ​​21 سال سن داشتند. در این گروه از جوانان، 12.5 درصد افراد در معرض فشار خون بالا قرار داشتند و شایعترین عوامل خطر در میان این گروه از جوانان، جنسیت مرد، چاقی و اضافه وزن بود.

او افزود: در کل، در کمپین  MMM19، 129مورد از جوانان مبتلا به پرفشاری خون برای ارزیابی به مراکز مراقبت های اولیه ارجاع شدند، به همین دلیل است که ما معتقدیم این کمپین ها برای نظارت بر فشار خون بالا برای جمعیت جوان که معمولا در این نوع از مطالعات شرکت نمی کنند، مهم هستند. در این کمپین، مشارکت دانشگاه  CEU UCH نقش کلیدی ایفا کرده است، و به همین دلیل همکاری ما در سال جاری ادامه دارد.

سن عروقی و آسیب دیدگی ارگان های هدف

دو مطالعه ی دیگر توسط دانشگاه CEU Cardenal Herrera در 29مین نشست اروپایی حفاظت از افراد در برابر فشار خون بالا و بیماریهای قلبی عروقی ارائه شد. یکی از آنها نتیجه ی همکاری بینCEU UCH  و SEFAC در پروژه ی RIVALFAR برای محاسبه "سن عروقی" در جمعیت والنسیا بود. در این تحقیق تفاوت ها در افزایش فشار مرکزی آئورت در میان افراد دارای فشار خون طبیعی و افراد مبتلا به فشار خون بالا بررسی شد.

مقاله ی چهارم ارائه شده در این نشست علمی، به بررسی ارتباط بین ضخامت ﺟﺪار اﻳﻨﺘﻴﻤﺎ- ﻣﺪﻳﺎ شریان کاروتید به عنوان یک آسیب به یک ارگان هدف و سایر نشانگرهای فشار خون بالای شریانی در بیماران pre-hypertense ، که هنوز درمان نشده اند، پرداخته شده بود. نتایج این تحقیق بر نیاز به مطالعات طولی بعدی برای تعیین ارزش پیش آگهی ضخامت ﺟﺪار اﻳﻨﺘﻴﻤﺎ- ﻣﺪﻳﺎ شریان کاروتید تاکید داشت.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190707/Study-1-in-3-people-with-hypertension-dont-monitor-their-condition-and-1-in-5-dont-follow-any-treatment.aspx

 



[1]international blood pressure-measuring campaign May Measurement Month 2018