یک تکنولوژی پیشگام می تواند 10 سال قبل از شروع دیابت، ابتلا به این بیماری را پیش بینی کند

28 مارس 2018 - محققان دانشگاه لستر، یک فن آوری پیشرو را ابداع کرده اند که می تواند علائم اولیه ی بیماریهایی مانند دیابت را با تجزیه و تحلیل خون و ادرار تشخیص دهد.
تجهیزات benchtop NMR[1] ، یا سیستم آنالیز NMRرومیزی،همچنین به پزشکان در تشخیص تغییراتی که می تواند سلامت فرد را ارتقا دهد، کمک می کند و این امر می تواند به جلوگیری از ابتلا به دیابت موثر باشد.
محققان دانشگاه De Montfort در لستر، اکنون امیدوارند که بتوانند از این تکنولوژی درسیستم ملی خدمات بهداشتی(NHS)استفاده کنند. پروفسورMartin Grootveld  از دانشگاه دی مونتفورت، لستر(DMU)، محقق اصلی این پروژه، گفت: آزمایشات ما بسیار پیشگام هستند و اولین در نوع خود می باشند. ما در حال بررسی تشخیص بیماریهای انسانی بر اساس آزمایش مایعات بیولوژیکی بدن هستیم، استفاده از این تکنولوژی برای مراقبتهای بهداشتی در آینده امکان پذیر خواهد شد.
محققانDMU با شرکت فناوریMagrite مشارکت کرده اند تا مزایای این تکنولوژی را برای بیماران NHS  به حداکثر رسانند. این تکنولوژی می تواند بیماری هایی مانند دیابت را احتمالا تا 10 سال قبل از شروع بیماری تشخیص دهد.
این دستگاه با شناسایی متابولیت ها در سطح مولکولی کار می کند، بدین ترتیب بیماریهایی مانند دیابت نوع 2 را می تواند سالها قبل از بروز علایم تشخیص دهد.
دکتر فیلیپ ویلسون، که به توسعه ی این دستگاه کمک کرده است، گفت: ما ابتدا دیابت را مورد مطالعه قرار دادیم، زیرا این بخشی از طرح NHS در چند سال آینده است، بیماری دیابت سالانه میلیون ها پوند به NHS هزینه تحمیل می کند. چهار تا شش درصد از این هزینه ها از طریق تشخیص زودهنگام و درمان سریع، که توسط این دستگاه امکان پذیر است، قابل بازیابی می باشد.
به گفته ی محققان، این دستگاه، واقعا یک تکنولوژی پیشرفته است، که به صرفه جویی در هزینه هایNHS  و بهبود سلامت بیماران کمک خواهد کرد، اگرچه این دستگاه ممکن است دو تا سه سال دیگر در اختیار کلینیک های مراقبتهای بهداشتی قرار گیرد، اما پزشکان و بیماران از این تجهیزات منتفع خواهند شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/mar/innovative-technology-could-predict-diabetes-10-years-before-diagnosis-97709516.html

 



[1] Benchtop nuclear magnetic resonance spectrometer