یک ابزار اندازه‌گیری خون جدید برای استفاده در خانه

29 اوت 2017- شرکت نوپای Athelas ابزار تشخیصی مقرون به صرفه‌ای را برای آزمایش بیماریهای خاص مانند انفولانزا، عفونت‌های باکتریایی وسرطان درخانه ابداع کرده است.

 Tanay Tandon  در سال 2014 این شرکت را در سن 17 سالگی برای ساخت یک ابزار گوشی هوشمند که بتواند مالاریا را در خون تشخیص دهد، تاسیس نمود. این ایده دشوار بود اما ایده‌ی سهولت انجام آزمایش وقابل حمل بودن ابزار مورد نظر سبب گردید Tanayبه کار خود ادامه دهد.

ابزار جدید Athelas که به نظر می‌رسد یک نسخه‌ی بزرگتر از دستگاه Echo آمازون است، برای آزمایشات تشخیصی خون در خانه طراحی شده است. این ابزار قابلیت پاسخ به دستورات صوتی را ندارد اما با قرار دادن یک اسلاید حاوی خون در داخل دستگاه، شمارش گلبولهای سفید در نمونه‌ آغاز می‌شود و تعداد  گلبول‌های سفید را مشخص می کند. این دستگاه برای تشخیص عفونتها و التهاب در بدن بسیار مفید است و می‌تواند برای مبتلایان به سرطان، مورد استفاده قرار گیرد.

 Tandonو شریک او Deepika Bodapati دارای اطلاعاتی در زمینه‌ی بینایی کامیپوتر، هوش مصنوعی، تصویربرداری مولکولی هستند و یکی از شرکتهای نو پا در Y Combinator’s Summer 2016 class[1] بودند.

مدل اصلی این دستگاه با همکاری دانشمندان انکولوژی ساخته شد، آنها دستگاه مورد نظر را در اختیار بیمارانی که تحت رژیم‌های درمانی سرطان بودند، قرار دارند. این دستگاه به بیماران سرطانی کمک می کند تا بدون صرف وقت و هزینه برای رفتن به یک آزمایشگاه یا مطب پزشک، نمونه‌ی خون خود را به سادگی در خانه آزمایش کنند.

سازندگان این دستگاه آنرا وسیله‌ای برای آزمایش ساده‌ی خون برای هر کسی، در هر جایی معرفی می‌کنند. این ابزار با استفاده از تصویربرداری کامیپوتری یک آزمایش سریع تشخیصی مبتنی بر خون را بر روی یک قطره از خون بیمار انجام می دهد و سپس نتیجه‌ را در عرض 50 ثانیه از طریق برنامه‌ی Athelasکه بر روی سیستم‌های اندرویدی و iOS قابل نصب است، اعلام می‌کند. این اطلاعات از طریق گوشی‌های هوشمند می‌تواند به پزشک معالج بیمار ارسال شود تا با بررسی نشانگر‌های مهم به بررسی اثر بخشی درمان بپردازد. تیم Athelasمتشکل از تخصصی‌های پزشکی مختلفی هستند که از لحاظ بالینی نتایج این دستگاه را تایید کرده‌اند. همچنین نتایج این دستگاه با نتایج شمارش گلبول‌های سفید خون وریدی در توسط دستگاه‌های آزمایشگاهی و مطالعات آزمایشگاهی در دانشگاه استنفورد مقایسه و منتشر گردید.

 این دستگاه مجوز ثبت کلاس 1 را از FDA دریافت کرده است و این به معنای استفاده از دستگاه به عنوان دستگاهی برای تصویربرداری تشخیصی است.

این دستگاه برای نظارت بر سرطان مفید است، از جمله برای تشخیص عفونت ویروسی یا باکتریایی و پیش بینی احتمالی توقف قلبی قابل استفاده است.

 Tandonمی‌گوید: تحقیقات گسترده نشان می‌دهد که نشانگرهای التهابی در داخل بدن چند روز قبل از بروز علایم افزایش می‌یابند.

 درحال حاضر، شرکت Athelas در حال مطالعه‌ی 100 بیمار در معرض خطر حوادث قلبی است تا قابلیت این دستگاه  را برای پیش بینی بروز حوادث قلبی چند روز پیش از وقوع آنها، بررسی نماید.

درحال حاضر Athelas این دستگاه را برای استفاده در منزل عرضه کرده است اما قصد دارد این دستگاه را برای استفاده ی تریاژ[2] در بیمارستانها معرفی و عرضه کند. همچنین این شرکت با چندین شرکت دارویی در حال مشارکت است. Tandon گفت: یکی از اهداف ما تبدیل نمودن این دستگاه به یک دستگاه تشخیصی همراه، برای بررسی اثربخشی بسیاری از داروها است.

منبع:

https://techcrunch.com/2017/08/28/athelas-launches-its-amazon-echo-like-blood-testing-device-for-the-homeنفآن



[1]شرکت Y Combinatorبر روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کرده و به آنها در رسیدن به ساختار خود و قرار گرفتن در مسیر درست کمک می‌کند.

[2]فرایند اولویت‌بندی بیماران برای بهرمندی از درمان است که بر اساس شدت وخامت حال بیمار انجام می‌شود.