یک آنتی اکسیدان رایج می‌تواند از ابتلا به بیماریهای کبدی جلوگیری کند

3 ژانویه 2017- به گفته‌ی محققان دانشگاه کلورادو یک آنتی اکسیدان بنام PQQ[1]که درخاک وبسیاری از غذاها مانند میوه‌ی کیوی، سویا،کرفس و شیرانسان یافت می‌شود، می‌تواند از ابتلا فرزندان موشهای چاق به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) جلوگیری کند.

نویسنده‌ی ارشد این تحقیق، دکتر Karen Jonscherاستادیار بیهوشی و فیزیکدان در پردیس Anschutzدر دانشگاه پزشکی کلورادو می‌گوید: مصرف این آنتی اکسیدان توسط موشهای چاق در دوره‌ی بارداری و شیردهی موجب حفاظت از نوزادان آنها در برابر علایم بیماری کبد چرب و تخریب سلولهای کبدی می‌شود که منجر به بیماری کبد چرب غیر الکلی در اوایل بزرگسالی می‌شود.

 نتایج این تحقیق بصورت آنلاین هفته‌ی گذشته در مجله‌ی فدراسیون جوامع زیست شناسی آزمایشگاهی آمریکا منتشر گردید. این تحقیق برای اولین بار نشان داد که PQQمی‌تواند از نوزادان مادران چاق، در برابر بیماری کبدی ناشی از چاقی که به سرعت در اوایل دوران بلوغ ایجاد می‌شود، محافظت کند.

بیماری NAFLDشایع‌ترین بیماری کبدی در جهان است و 20 تا 30 درصد از افراد بزرگسال در ایالات متحده به این بیماری مبتلا هستند که 60 درصد این افراد را افراد چاق تشکیل می‌دهند. این بیماری خطر بروز بیماریهای قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و سرطان کبد را افزایش می‌دهد.

 دانشمندان دریافته‌اند که نوزادان متولد شده از موشهایی که با غذاهای حاوی چربی بالا تغذیه می‌شوند (رژیم غذایی به سبک غربی) در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری NAFLDهستند.

 دکتر Jonscherمی‌گوید: ما می‌دانیم که در نوزادان متولد شده از مادران چاق خطر ابتلا به NAFLDدر طول زندگی  بیشتر است، در حقیقت یک سوم از کودکان چاق زیر 18 سال ممکن است به این بیماری مبتلا باشند، ولی از ابتلا خود به آن بی‌اطلاع باشند و درهنگام تشخیص به احتمال زیاد بیماری آنها بسیار پیشرفت کرده است،. هدف از این مطالعه در استفاده از یک مدل موش باردار چاق، تعیین اثرات استفاده از این آنتی اکسیدان در طول بارداری و شیردهی توسط مادران برای جلوگیری از ابتلا فرزندان به NAFLDبود.

 Jonscherو همکارانش موشهای بالغ را با رژیم‌های غذایی سالم و رژیم‌های به سبک غربی که حاوی مقادیر زیادی چربی، قند و کلسترول هستند، تغذیه کردند. آنها به زیر گروهی از این دو گروه، آنتی اکسیدان PQQرا از طریق آب آشامیدنی خوراندند.

فرزندان این موشها به مدت 20 هفته تحت رژیم غذایی غربی و سالم قرار گرفتند. موشهایی که با رژیم به سبک غربی تغذیه شده بودند، نسبت به فرزندان تغذیه شده با رژیم سالم دچار افزایش وزن بیشتری شدند. PQQتغییری در اضافه وزن این فرزندان نداشت اما موجب کاهش تجمع چربی در کبد حتی قبل از تولد موشها شده بود. این آنتی اکسیدان همچنین موجب کاهش التهاب در کبد موشهای تغذیه شده با رژیم غربی گردید.

 محققان دریافتند که PQQاز موشهای بالغ در برابر ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند، حتی هنگامیکه مصرف PQQپس از سه هفته دوره‌ی شیرخوری، قطع می‌شود.

 Jonscherمعتقد است که این آنتی اکسیدان ممکن است با تأثیر بر مسیرهای حیاتی برای شروع زود هنگام بیماری که با چاقی مادر، رژیم غذایی پرچرب و التهاب ارتباط دارد، اثرات خود را اعمال کند.

 PQQدر شیر مادر، سویا، جعفری، کرفس، کیوی و پاپایا (جزیره‌ی درختی) یافت می‌شود، این ماده همچنین در خاک و گرد وغبارهای بین ستاره‌ای نیز یافت می‌شود.

 Jonscherمی‌گوید: این ماده احتمالاً می‌تواند به عنوان مکمل در دوران بارداری یا شیردهی برای محافظت از کودکان مادران چاق در برابر بیماریهای کبدی و قلبی عروقی در بزرگسالی مورد استفاده قرار گیرد اما توجه داشته باشید که زنان باردار همیشه باید قبل از مصرف هر گونه مکملی با پزشک متخصص خود مشورت کنند.

 Jonscherافزود: شاید افزودن PQQ– که در چندین مطالعه ایمنی آن برای انسان اثبات شده است- به رژیم غذایی زنان باردار چاق بتواند در آینده به عنوان یک هدف درمانی ارزشمند برای انجام مطالعات بیشتر بمنظور کاهش خطر ابتلا به کبد چرب غیر الکلی درنوزادان مطرح شود.

 منبع:www.sciencedaily.com/releases/2017/01/170103122310.htm

 



[1]Pyrroloquinoline quinone