یک آزمایش خون جدید، سرطان پانکراس را در مراحل اولیه تشخیص می دهد

17سپتامبر 2018 - تشخیص سرطان پانکراس در حال حاضر بسیار دشوار است، در حالی که هنوز می توان با تشخیص و عمل جراحی بموقع، آن را کنترل و درمان نمود. حال یک آزمایش خون جدید که توسط محققان دانشگاه Lund در سوئد، بیمارستان  Herlev، مرکز سرطان Knight و Immunovia AB ابداع شده است، می تواند سرطان پانکراس را در مراحل اولیه ی بیماری شناسایی کند. نتایج این تحقیق در مجله Clinical Oncology منتشر شده است.
به علت علایم منتشره ی سرطان پانکراس، معمولا این نوع سرطان در مراحل بسیار پیشرفته ی بیماری تشخیص داده می شود.بنابراین، علیرغم اینکه سرطان لوزالمعده، کمتر از 3 درصد از موارد سرطان را تشکیل می دهد، اما اکثر افرادی که به این سرطان مبتلا می شوند، جان خود را از دست می دهند.انتظار می رود تا سال 2030، سرطان لوزالمعده در مقام دوم مرگبار ترین نوع سرطان در جهان قرار گیرد.
پرفسور Carl Borrebaeck، استاد گروه ایمونوتکنولوژی در دانشگاه لوند می گوید: آزمایش ما می تواند سرطان لوزالمعده را با دقت 96 درصد در مرحله ی I وII ، که هنوز احتمال موفقیت از طریق جراحی برای آن وجود دارد، تشخیص دهد. در حال حاضر یا هیچ درمانی برای سرطان پانکراس پیشرفته وجود ندارد و یا تنها تعداد کمی گزینه ی درمانی وجود دارد، که چندان موفقیت آمیز نمی باشند، زیرا سرطان پانکراس معمولا زمانی تشخیص داده می شود، که دیگر وقتی برای مداخلات درمانی باقی نمانده است.
در این مطالعه از نمونه هایی از بیماران دانمارکی و آمریکایی در مراحل مختلف بیماری استفاده گردید.
آزمایش خون بر روی یک به اصطلاح "میکروآری آنتی بادی[1]" که متشکل از صدها عدد آنتی بادی نوترکیب است، انجام می شود.این قطعات آنتی بادی برای تعدادی از پروتئین های تنظیم کننده ی ایمنی، آنتی ژن های مرتبط با سرطان و غیره اختصاصی هستند.
از آنجاییکه سیستم ایمنی برای اولین بار به تهدیدات بیماری های پیچیده ای مانند سرطان، بیماری های خود ایمنی و عفونت پاسخ می دهد، این microarray طوری طراحی شده است که بیانگر این پاسخهای اولیه باشد.این آزمایش، اطلاعاتی را در مورد توسعه ی تومورها مدتها قبل از اینکه در سی تی قابل مشاهده باشند یا توسطctDNA   تشخیص داده شوند، ارائه می دهد.از این صدها مارکر، 29 مارکر بطور اختصاصی برای شناسایی سرطان پانکراس با دقت 96٪ در مرحله ی I و II انتخاب شده اند.
در آینده، این آزمایش می تواند برای غربالگری افرادی که در معرض خطر بالایی برای سرطان لوزالمعده قرار دارند مانند افرادی با خطر ارثی، بیمارانی که اخیر به دیابت در آنها شروع شده است و بیمارانی با التهاب مزمن لوزالمعده استفاده خواهد شد.
گام بعدی که هم اکنون آغاز شده است، یک مطالعه ی آینده نگر بزرگ در ایالات متحده با حضور افرادی با خطر بالا برای سرطان پانکراس است.

منبع و سایت خبر:

Journal of Clinical Oncology, 2018; JCO.2017.77.665 DOI: 10.1200/JCO.2017.77.6658

www.sciencedaily.com/releases/2018/09/180917101304.htm

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[1] Antibody microarray یا ریزآرایۀ پادتنی: آرایه‌ای است که بر روی آن صدها پادتن اختصاصی به‌شکلی منظم مستقر شده‌اند.