یافته های جدید در مورد اختلالات خواب که اطلاعات قبلی ما را در این مورد به چالش می کشد

 1آوریل 2019- یک مطالعه ی جدید که در مجله CHEST® از انتشاراتElsevier   منتشر شده است، ممکن است تفکر ما را در مورد اختلالات خواب تغییر دهد. در این مطالعه که توسط دکتر Drager رهبری شد، آپنه انسدادی خواب (OSA) و مدت خواب کوتاه (SSD) با خواب آلودگی بیش از حد در روز، علائم اضطراب / افسردگی؛ و چندین عامل خطر کاردیومتابولیک از جمله چاقی، فشار خون، دیابت و هایپرلیپیدمی مقایسه شد. با استفاده از یک گروه بزرگ از بزرگسالان، محققان دریافتند که SSD، اما نهOSA ، به طور مستقل با خواب آلودگی در طول روز ارتباط دارد. در مقابل، OSA، اما نه  SSD، به طور مستقل با چاقی، فشار خون بالا و دیس ليپیدمی مرتبط است. اما نه SSD و نه OSA به طور مستقل با اضطراب یا افسردگی ارتباطی نداشتند.

پیگیری OSA و SSD در همین تحقیق به محققان اجازه داد تا عواقب بالقوه ی این دو اختلال را که رایج ترین اختلالات خواب هستند با هم مقایسه کنند. نتایج این مطالعه بعضی از باورهای سنتی موجود در مورد اختلالات خواب را به چالش کشید.

دکتر Drager از دانشگاه سائو پائولو، در برزیل گفت: یافته های ما اثرات بالینی متفاوت بالقوه ی OSA و SSD را نشان  داد. تاثیرات بالقوه متفاوت این اختلالات بر مراقبت از بیمار و نتایج این مطالعه بر ضرورت ارتقای دانش ما در موردOSA  و SSD برای جلوگیری از استفاده از یک رویکرد یکسان برای همه و تدوین راهکارهای شخصی پیشگیرانه، تشخیصی، پیش آگهی و درمانی برای هر یک از بیماران، تاکید دارد.

داده های مورد استفاده در این مطالعه، از یک مطالعه ی مقطعی طولی سلامت بزرگسالان در برزیل (ELSA-Brasil) با شرکت نزدیک به 2100 نفر از کارمندان دولت برزیل (بین 35 تا 74 سال) اقتباس شد. شرکت کنندگان برای مطالعات خواب ارجاع نشده بودند و داده های همه ی بیماران مبتلا به  OSA، یا دریافت کننده ی داروهای خواب یا افرادی که در شیفت شب کار می کردند و یا کار شیفتی در گردش داشتند، از بررسی های مطالعه ی اخیر حذف شدند.

نتایج این بررسی ها نشان داد که اختلالات خواب از آنچه پیش بینی می شد در افراد شرکت کننده بیشتر است، از جمله تقریبا یک سوم از این افراد از OSAرنج می بردند.بیش از یک چهارم از شرکت کنندگان دچارSSD بودند، به این معنی که آنها به طور متوسط ​​کمتر از شش ساعت در شب می خوابیدند. همپوشانی قابل توجهی در ابتلا به OSA و SSD در میان حدود 11 درصد از بیماران دیده شد، هر چند هیچ تعاملی بین OSA و SSD یافت نشد.

برخی از یافته های این مطالعه با تفکر سنتی در مورد اختلالات خواب مغایرت دارد. از آنجائیکه در این مطالعه اندازه گیری طول مدت خواب با یک دستگاه اکتی گراف مچی[1] بطور عینی برای بیش از یک دوره ی هفت روزه، اندازه گیری شد(به جای تکیه بر گزارش خود بیمار)، محققان تعداد بیشتری از مردم را با مدت زمان خواب نامناسب، نسبت به درصدی که قبلا تصور می شد، یافتند.

دکتر Drager گفت: در این مطالعه، تنها یک چهارم از شرکت کنندگان به طور متوسط ​​هفت تا هشت ساعت در طی شب می خوابیدند که بیشترین زمان خواب توصیه شده برای بزرگسالان میانسال است. در حالی که در افرادی با اختلالSSD ، که احتمالا خواب آلودگی بیش از حد را در طول روز گزارش می دهند، SSD با چاقی، فشار خون بالا یا دیس لیپیدمی همراه نبود.

یکی دیگر از نتایج شگفت انگیز این بود که OSA با خواب آلودگی بیش از حد در روز همراه نبود، حتی اگر OSA شدید باشد. با این حال، OSA با چاقی، فشار خون بالا و دیس لپیدمی مرتبط است، اما با اضطراب و افسردگی ارتباطی ندارد. در تجزیه و تحلیل زیر گروه ها، چاقی با تمام شدتهای OSA ارتباط داشت، اما تنها OSA شدید با فشار خون بالا همراه بود. دکتر Drager گفت: یافته های ما به این معنا نیست که OSA هرگز باعث خواب آلودگی نمی شود، اما در عمل بالینی درصد قابل توجهی از بیماران مبتلا به OSA بدون علامت یا با حداقل علامت هستند.

دکتر Drager گفت: هر گونه ارتباط مثبتی که بین SSD و عوامل خطر آفرین قلبی عروقی در مطالعات قبلی یافت شده است، ممکن است به علتOSA " مخفی" (غیر آشکار) باشد. عدم ارتباط SSD با چاقی، دیس لیپیدمی، و دیابت در این گروه بزرگ در مطالعه ی ما، بر نیاز بالقوه برای ارزیابی مجدد شواهد در افرادی با اختلال SSD و عوامل خطرساز قلبی- متابولیکی تاکید دارد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190401/Study-reports-new-findings-that-are-contrary-to-traditional-thinking-about-sleep-disorders.aspx

 



[1]دستگاه اکتی گراف( actigraph) به شکل یک ساعت مچی است که معمولا بر روی مچ دست افراد بسته می شود. این دستگاه با شناسایی کردن هر حرکت، یک سیگنال تولید می کند و بدین وسیله می تواند دوره های خواب و بیداری و فعالیت را مشخص کند. حرکت ها به وسیله شتاب سنج هایی که در دستگاه تعبیه شده اند شناسایی می شوند. تغییر در ولتاژهای ثبت شده در هنگام حرکت فرد اساس کار شتاب سنج ها و اکتی گراف را تشکیل می دهد.