کنترل قند خون افرادی که پیوند جزایر را بمدت طولانی دریافت کرده اند، نزدیک به نرمال است

8ژوئن 2019 - بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط موسسه تحقیقات دیابت در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی میلر، ارزیابی نتایج نظارت مداوم بر قند خون (CGM) افراد دریافت کننده ی پیوند جزایر که به طور متوسط ​​10 سال از تزریق انسولین بی نیاز بوده اند، نشان می دهد که پروفایل های گلایسمی و مدت زمان در محدوده بودن قند خون آنها نزدیک به مقادیر نرمال است. این یافته ها، بصورت پوستر در هفتاد و نهمین نشست علمی انجمن دیابت آمریکا (ADA) که از 7 تا 11 ژوئن 2019 در سانفرانسیسکو، برگزار می شود، به نمایش در می آید. نتایج این تحقیق نشان داد که پیوند سلولهای جزایر می تواند درمان سلولی بلند مدت موفقی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 باشد.

تیم DRI ، قند خون پنج نفر از افراد بزرگسالی را که از سال 2002 تا 2010 تحت عمل جراحی پیوند جزایر به کبد[1] قرار گرفته بودند، و از تزریق انسولین به مدت 7 تا بیش از 16 سال بی نیاز بودند ارزیابی نمودند. در طول آخرین مطالعه ی فالوآپ، افراد مورد نظر بمدت 7 روز از دستگاه سنجش مداوم قند خون برای ارزیابی پروفایل های گلایسمی خود استفاده کردند. در مقایسه با اهداف پیشنهادیCGM برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 که از یک سیستم هیبریدی با حلقه ی بسته استفاده می کردند، پروفایل های گلایسمی همه ی بیماران- از نظر بهبود زماندر محدوده بودن قند خون، کاهش نوسانات گلوکز و پیشگیری از هیپوگلیسمی- بهبود یافته بود.

علاوه بر این، زمان در محدوده بودن قند خون(بطور دقیق بین 70 تا 140 میلی گرم در دسیلیتر)، 83.1 درصد از زمانها بود، میانگین میزان گلوکز116 میلیگرم در دسیلیتر و میانگین HbA1c آنها برابر با 5.7 درصد بود. هدف توصیه شده یانجمن دیابت آمریکا برای HbA1c برای بزرگسالان مبتلا به دیابت کمتر از 7 درصد است.

دکتر David Baidal، مدیر برنامه ی بالینی پیوند جزایر در DRI و همچنین یکی از محققان اصلی این مطالعه گفت: با استفاده از نظارت مستمر گلوکز، ما اکنون می توانیم بطور دقیق پروفایل گلایسمی و تغییرات قند خون بیماران دریافت کننده ی پیوند جزایر را بررسی کنیم. داده های CGM ما از بیماران دریافت کننده ی پیوند سلولی به وضوح نشان می دهد که پیوند جزایر می تواند سطح گلوکز را نزدیک به افرادی که به دیابت نوع 1 مبتلا نیستند، حتی 10 سال یا بیشتر پس از انجام جایگزینی سلول، نگه دارد.

اگر چه همه افراد پس از گذشت مدت زمان طولانی از دریافت پیوند جزایر، مستقل از تزریق انسولین نمانده بودند اما پس از پیوند جزایر، تعداد قابل توجهی از آنها به دلیل عملکرد عالی پیوند برای بیش از 10 سال با دریافت دوز کمی از انسولین با متابولیسم گلوکزی که نزدیک به وضعیت نرمال است و بدون ابتلا به هیپوگلیسمی شدید به زندگی خود ادامه داده اند. دکتر David Baidal، این نتایج را در هفدهمین کنگره ی جهانی انجمن بین المللی پانکراس و پیوند جزایر، که از دوم تا پنجم ژوئیه 2019 در لیون فرانسه برگزار می شود، ارائه خواهد نمود.

دکتر Camillo Ricordi، استاد جراحی و مدیر موسسه تحقیقات دیابت ، که اخیرا به عنوان متخصص برجسته جهان در پیوند جزایر توسط Expertscape معرفی شده است، گفت: این گزارش برتری پیوند سلولهای تولید کننده انسولین را در مقایسه با درمان با انسولین تایید می کند، و نشان می دهد که نتایج کنترل گلوکز در این افراد حتی بهتر از اهداف CGM در سیستم های پمپ انسولین هیبریدی با حلقه ی بسته است. ما امیدواریم که این نتایج، بتواند بر تسریع روند تایید این روش توسط FDA تاثیر گذارد، تا استفاده از این روش درمانی برای بیماران در ایالات متحده امکان پذیر شود، همانطور که در چندین کشور دیگر نیز در طول چندین سال مورد استفاده قرار گرفته است.

 دکتر Ricordi، برای ابداع دستگاه"Chamber of Ricordi" که امکان جداسازی تعداد زیادی از سلول های جزایر از پانکراس انسان را دارد و همچنین برای انجام اولین سری از پیوند های بالینی موفقیت آمیز که دیابت را با کاشت جزایر خالص اهدایی به کبد معکوس کرده اند، شناخته شده است.

در دیابت نوع 1، سلول های جزایر تولید کننده انسولین پانکراس توسط سیستم ایمنی بدن اشتباها نابود می شوند و بیماران برای کنترل قند خون خود به رژیم درمانی روزانه ی انسولین وابسته می شوند. پیوند جزایر به برخی از بیماران اجازه می دهد بدون نیاز به تزریق انسولین پس از دریافت پیوند سلول های اهدایی به زندگی خود ادامه دهند. همانطور که محققان DRI منتشر کرده اند، برخی از بیماران که پیوند جزایر را دریافت کرده اند برای بیش از یک دهه مستقل از انسولین بوده اند. در حال حاضر، پیوند جزایر، یک روش آزمایشی محدود برای یک گروه انتخاب شده از بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 است.

در سال 2016، موسسه ملی حمایت از کنسرسیوم پیوند جزایر بالینی گزارش داد که تحقیقات چند مرکزی فاز سوم این مرکز برای دریافت مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) که DRI بخشی از آن بود، نشان می دهد که پیوند جزایر در پیشگیری از هیپوگلیسمی شدید(افت شدید قند خون، که یک عارضه ی ترسناک در دیابت نوع 1 است که می تواند منجر به تشنج، از دست دادن هوشیاری و حتی مرگ شود)، موثر بوده است. این مطالعه گام مهمی در راستای تایید روش درمانی پیوند جزایر برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و بازپرداخت هزینه های این پیوند توسط موسسات بیمه ی درمانی است.همانطور که در چندین کشور دیگر در سراسر جهان در حال حاضر انجام می شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-06-long-term-islet-transplant-recipients-near-normal.html

 



[1] intrahepatic (in the liver) islet transplants