کشف غارماهی مکزیکی می تواند اطلاعات بیشتری در مورد دیابت نوع 2 در اختیار دانشمندان قرار دهد

22 مارس 2018- کشفی جدید در مورد گونه ای از غارماهی در مکزیک می تواند اطلاعات بیشتری را  در مورد دیابت نوع 2 در اختیار محققان قرار دهد.
ماهی تترای مکزیکی، که همچنین به عنوان غار ماهی کور شناخته شده است، مقاومت به انسولین را تجربه کرده و اغلب دارای سطح قند خون بالایی است که از نشانه های بارز دیابت نوع 2 است.
جالب توجه اینست، که در این ماهی های آب شیرین به نظر می رسد همان جهش ژنتیکی که در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 پیشرفته، دیده می شود، اتفاق افتاده است. با این وجود آنها سالم هستند، یافته هایی که محققان این مطالعه را متعجب کرده است. تترا هیچ علایمی از عوارض خاصی که به دلیل افزایش قند خون در انسانها ایجاد می گردد مانند تخریب عصب و آسیب به رگ های خونی را نشان نمی دهد.
آریل آسپیراس، یکی از نویسندگان اول این مقاله و دانشجوی کارشناسی ارشد در آزمایشگاه دکتر  Cliff Tabin  در دانشکده پزشکی هاروارد، گفت که این کشف به نوعی ذهن من را منفجر کرد.
او افزود: اختلال در تنظیم غلظت گلوکز معمولا یک مشکل بزرگ را ایجاد می کند، اما در این ماهی ها اینطور نیست و به نظر می رسد که برای آنها مفید است.
اکنون محققان میخواهند سایر جهشهای ژنتیکی را در این ماهی بررسی کنند، جهش هایی که ممکن است توضیح دهد که چرا سلامت آنها تحت تاثیرات منفی اختلال در کنترل قند خون قرار نمی گیرد.
نیکولاس رونر، یکی از دانشجویان پیشین فوق دکترای آزمایشگاه Tabin که اکنون دستیار محقق در موسسه ی تحقیقات پزشکی the Stowers در کانزاس سیتی، میسوری، و استادیار مرکز پزشکی کانزاس است، گفت: زرافه ها دارای فشار خون بالایی هستند تا خون بتواند مسیر طولانی گردن آنها را بپیماید و فک ها)خوک های دریایی) دارای سطح بسیار بالایی از قند خون هستند اما تقریبا هیچ یک از محققان به این استراتژی های طبیعی توجه نمی کنند، ما نمی دانیم که مطالعه ی این ماهی به طور مستقیم به ما کمک خواهد کرد، اما تکامل، واریته های بسیار مختلفی از ژن ها را در طی میلیون ها سال ایجاد کرده است و من فکر می کنم که دقیق تر از هر چیزی، حتی دقیق تر از تکنولوژی یادگیری ماشین[1] ، بررسی این مسیر تکاملی است که به ما در درک بیشتر دیابت کمک خواهد کرد. این یافته ها در مجله ی Nature منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/mar/mexican-cavefish-discovery-could-reveal-more-about-type-2-diabetes-97191088.html

 



[1]به عنوان یکی از شاخه‌های وسیع و پرکاربرد هوش مصنوعی، یادگیری ماشین به تنظیم و اکتشاف شیوه‌ها و الگوریتم‌هایی می‌پردازد که بر اساس آنها رایانه‌ها و سامانه‌ها توانایی تعلٌم و یادگیری پیدا می‌کنند.