ژنی که تجمع چربی و چاقی را تنظیم می کند

5 نوامبر 2018 - یک مطالعه جدید توسط محققان دانشکده ی پزشکی Schulich در دانشگاه Western نشان داد که صرف نظر از رژیم غذایی، پروتئینی به نامPannexin 1  به طور قابل توجهی تجمع چربی در موش ها را تنظیم می کند. Panx1 یک گلیکوپروتئین است که در یک مسیر پیام رسانی در سلول دخالت دارد که نقش مهمی در مراحل اولیه ی رشد بازی می کند.
این مطالعه که در Scientific Reports منتشر شده است، نشان می دهد که حذف ژن Panx1 از سلول های چربی موش در مراحل اولیه ی رشد باعث افزایش میزان تجمع چربی شده و منجر به افزایش خطر ابتلا به چاقی در مراحل بعدی زندگی می شود.این مطالعه همچنین نشان داد که عدم وجود این گلیکوپروتئین منجر به افزایش میزان انسولین و قند خون می شود و موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می گردد.
از آنجایی که چاقی همچنان علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است، محققان تلاش می کنند تا نقش ژنتیک را در بروز چاقی کشف کنند.تحقیقات جدید نشان می دهد در حالی که ورزش و رژیم غذایی مهم هستند، گاهی عوامل ژنتیکی در بروز چاقی نقش دارند.
 پرفسور Silvia Penuela، نویسنده اصلی این مقاله گفت: این نتایج نشان می دهد که اگر شما ژن این پروتئین را در موش ها حذف یا جهشی در ژن آن ایجاد کنید که عملکرد آن را در انسان دچار اختلال کند بطوریکه Panx1 به درستی کار نکند، ممکن است شما مستعد انباشت چربی های بیشتری باشید، این اولین مطالعه ای است که ارتباط بین Panx1 و تجمع چربی را نشان داده است.
در این مطالعه از مدل های موشی استفاده شد که ژن Panx1 در آنها حذف شده بود. دانشمندان دریافتند کل توده چربی در بدن موش های فاقد Panx1 که با هر دو رژیم معمولی و پر چرب تغذیه شده بودند، به میزان قابل توجهی بیشتر از موش های دارای ژن Panx1 است. محققان توضیح دادند که تجمع چربی می تواند ناشی از هایپرپلازی[1] و هایپرتروفی سلولهای چربی باشد که اولی به افزایش تعداد سلولهای چربی و و دومی به رشد بیش از حد سلول های چربی اشاره دارد.
پرفسور Penuela گفت: وقتی موش فاقد Panx1 باشد، هیپرتروفی بیشتری اتفاق می افتد- بنابراین سلولهای چربی بسیار بزرگتر شده و چربی بیشتری را در خود ذخیره می کنند. گام بعدی در ادامه ی این تحقیق بررسی میزان بیان Panx1 در سلول های چربی انسان و حضور جهش های بالقوه در ژنPanx1  در نمونه های اهدا شده از بیماران چاق و مقایسه ی آن با نمونه های اهدایی افرادی با وزن سالم است. ما در ابتدای این تحقیقات هستیم، و در حال حاضر ارتباط بین Panx1 و تجمع چربی را کشف کردیم.

منبع و سایت خبر:

Scientific Reports, 2018; 8 (1) DOI: 10.1038/s41598-018-34234-9

www.sciencedaily.com/releases/2018/11/181105122430.htm



[1]هایپرپلازی اغلب پاسخی اولیه به تحریک غیرطبیعی در روند تکثیر سلولی است و در آن شکل میکروسکوپیسلول طبیعی بوده اما میزان تکثیر بیشتر از حد نیاز است. اگر رشد غیرطبیعی به‌ جای تعداد سلول٬ در اندازه ی سلول اتفاق افتد به آن هایپرتروفی می گویند.