چربی های سالم باعث بهبود عملکرد اعصاب در موش های چاق می شود

18مارس 2019- تحقیقات پیش بالینی جدید نشان می دهد که جایگزینی چربی های اشباع رژیم غذایی با چربی های غیراشباع مونو یا با یک پیوند مضاعف(monounsaturated fats)، آسیبهای عصبی را خنثی کرده و عملکرد طبیعی اعصاب را به موش های نر باز می گرداند. این داده ها از تحقیقات بیشتر درباره رژیم های غنی از چربی های سالم به عنوان یک درمان بالقوه برای آسیبهای عصبی که در دیابت اتفاق می افتد، و به نام نوروپاتی دیابتی شناخته می شود، حمایت می کند.

نتایج این تحقیق در JNeurosci منتشر گردید. دیابت نوع 2 با مصرف رژیم های غذایی پر چرب که مشخصه ی آنها وجود مقادیر زیادی چربی اشباع است، ارتباط دارد. در مقابل، تحقیقات نشان داده است که رژیم های غذایی غنی از اسید های چرب غیر اشباع با یک پیوند مضاعف، دارای فوایدی برای سلامت افراد هستند. پروفسور Eva Feldman  و همکارانش در دانشگاه میشیگان به بررسی تاثیرات این دو نوع چربی بر پیشرفت نوروپاتی دیابتی، که شایع ترین عارضه ی دیابت است، پرداختند.

محققان دریافتند که جایگزین نمودن رژیم غذایی حاوی چربی های اشباع شده با رژیم غذایی غنی از چربی های غیر اشباع با یک پیوند مضاعف، که از دانه های آفتابگردان گرفته شده است، موجب بازسازی و محافظت از اعصاب موش های چاق، می شود. بررسی اثرات مفید چربی های غیراشباع مونو، بر اعصاب حسی ریشه های پشتی نخاع[1] نشان داد که این مداخله به نورونهای این ناحیه کمک می کند تا تولید انرژی طبیعی خود را حفظ کنند.

این نتایج نشان می دهد که مداخلات هدفمند بر بهبود چربی های رژیم غذایی ممکن است راهی جدید برای درمان نوروپاتی دیابتی باشد.

منبع و سایت خبر:

The Journal of Neuroscience, 2019; 3173-18 DOI: 10.1523/JNEUROSCI.3173-18.2019

www.sciencedaily.com/releases/2019/03/190318132649.htm

 

 



[1]sensory dorsal root ganglion neurons