پیشرفتی قابل توجهی در نحوه ی به تاخیر انداختن دیابت نوع 1

22فوریه 2019 - رویکرد دانشمندان به توسعه ی درمانها برای دیابت نوع 1، ممکن است تغییر کند. محققان آمریکایی گزارش دادند که می توان ابتلا به دیابت نوع 1 را به تاخیر انداخت زیرا آنها در مطالعات حیواناتی توانسته اند با حذف برخی از سلول های معیوب بتا، ابتلای این حیوانات را به دیابت نوع 1 به تاخیر اندازند.

پیش از این تحقیق، محققان برای به تاخیر انداختن شروع دیابت نوع 1 بر روی حفظ سلولهای بتا که برای تولید انسولین ضروری هستند، تمرکز داشتند.اما اکنون یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا شواهدی بدست آورده است که نشان می دهد حذف و پاک کردن سلول های بتای معیوب، می تواند در به تاخیر انداختن این بیماری بسیار موثر باشد.

پروفسورAnil Bhushan، نویسنده ارشد این مقاله گفت: این یک تغییر پارادایم برای درمان دیابت نوع 1است، این داده ها نشان می دهد که ممکن است مشکل، به اشتباه سیستم ایمنی بدن ربطی نداشته باشد. در عوض ممکن است مشکلات ارثی مرتبط با ترمیم DNA در برخی از سلول های بتا سبب پیری آنها شده و موجب واکنش شدید سیستم ایمنی شود، بنابراین درمان های جدید ممکن است راهی را بیابند که وظیفه ای که سیستم ایمنی بدن در انجام آن موفق نبوده است یعنی حذف سلول های پیری[1] (یا ضعیف) بمحض تشکیل را انجام دهد.

پروفسور Bhushan و همکارانش فرض کردند که دیابت نوع 1 به دلیل secretory senescence ایجاد می شود، فرآیندی که در آن عملکرد سلول های بتای پانکراس متوقف می شود و این سلولها علائم آسیب خود را به سلول های همسایه منتقل می کنند.

محققان معتقدند که این فرآیند موجب فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن(overdrive) در تخریب ساختارهای تولید کننده ی انسولین بیشتر از ترمیم آنها می شود.

آنها تئوری خود را در موشهایی که برای ابتلا به دیابت نوع 1 دستکاری شده بودند، آزمایش کردند. این حیوانات به داروی Venetoclax که برای درمان سرطان بکار می رود،پاسخ دادند. این دارو برای پاک کردن سلول های پیری قبل از اینکه باعث ایجاد آسیب بیشتر در جاهای دیگر بدن شوند، تجویز می شود.

یکی از محققان این مطالعه Ajit Shah، گفت: این یافته ها این ایده را پشتیبانی می کند که سلول های بتای پیر، شباهت به سیب های بدی دارند که کل سیبهای موجود در یک سبد را فاسد می کنند.

او گفت: ما نشان دادیم که حذف سیب های بد می تواند بقیه ی سیبها را نجات دهد، و باعث می شود راه برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 باز شود. ما هنوز در ابتدای مسیر هستیم و قبل از حرکت بسوی ابداع درمان های جدید مبتنی برای این فرضیه در آینده، این یافته ها باید در انسان تکرار شود. با این حال، این یک رویکرد هیجان انگیز است که هنوز می تواند منجر به تغییرات قابل توجهی در دیدگاه تحقیقاتی دانشمندان و پیشگیری از دیابت نوع 1 شود.

نتایج این تحقیق در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/feb/significant-development-made-regarding-how-type-1-diabetes-could-be-delayed-96305369.html

 



[1]  senescent cells