پیاده روی در طبیعت خطر ابتلا به دیابت و بیماریهای قلبی را کاهش می دهد

نه تنها Bushwalking[1]  یا پیاده گردی در طبیعت یا پارک، موجب جوان سازی، آرامش و پاکسازی ذهن می شود، بلکه باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی شده و سلامت روحی را ارتقا و طول عمر را افزایش می دهد. در حالی که ممکن است منطقی بنظر برسد که این مزایا حاصل فعالیت بدنی یا پیاده روی است، اما این موضوع هنوز کاملا روشن نشده است.
پس چگونه پیاده گردی در طبیعت در سطح بیولوژیکی بر ما تاثیر می گذارد؟
Lisa Wood، یکی از محققان بهداشت عمومی در دانشگاه استرالیای غربی، گفت:  ما یک تمایل ذاتی برای ارتباط با طبیعت به نام" بیوفیلیا "داریم. تحقیقات بسیاری که در خصوص طبیعت بویژه در ژاپن، انجام شده است، مرا به تحقیق در این مورد مشتاق نمود، در ژاپن  "حمام جنگل" یا "shinrin-yoku"، یک راه محبوب برای ریلکسیشن است.
کافی است در طبیعت راه رفته و حواس خود را در طبیعت غرق کنید،انگشتان خود را در خاک فرو کنید، ریه های خود را از هوای تازه و شیرین پر کنید و به صدای لطیف حرکت درختان و خش خش برگها در باد، گوش کنید.
دکتر Qing Li، پزشک متخصص و محقق در دانشکده پزشکی نیپون در توکیو و علاقه مند به حمام جنگل، تحیقات بسیاری بر روی آنچه او "پزشکی جنگل" می نامد، انجام داده است.
استرس کمتر
زندگی در شهر، کار چندان راحتی نیست،شما بطور مستمر با صداهای گوش خراش از جمله صدای تردد ماشینها و ترافیک بمباران می شوید، همچنین افراد و رسانه های اجتماعی برای جلب توجه ما دائما در نبرد هستند.هنگامی که شما احساس فشار می کنید، بدن شما آدرنالین و کورتیزول را وارد جریان خونتان می کند، که فشار خون و ضربان قلب شما را افزایش می دهند.
همچنین کورتیزول سبب سرکوب التهاب می شود، درنتیجه این پاسخ ایمنی(التهاب) که موجب فرا خواندن گلبول های سفید خون به مناطق مجروح و آلوده می گردد تا به روند بهبودی کمک کند، سرکوب می شود.
وجود میزان کمی التهاب در بدن مفید استاما اگر شما همواره تحت فشار قرار گرفته و دائما ترشح کورتیزول در بدن شما بالا باشد، سلول های ایمنی می توانند به اثرات کورتیزول غیر حساس شوند.
و هنگامی که این وضعیت درمان نشود، التهاب می تواند مزمن شود و منجر به طیف وسیعی از بیماری ها مانند دیابت و بیماری های قلبی گردد.
برداشتن چند گام در یک جنگل و کسب آرامش، می تواند در کاهش این فشارها موثر باشد، مطالعات نشان داده اند که هورمون استرس پس از پیاده روی کوتاه مدت در میان درختان کاهش می یابد.

نفس کشیدن

برخی از محققان، از جمله دکتر لی، تصور می کنند که بخشی از اثرات ترمیم کنندگی طبیعت، به دلیل تنفس هوا و استشمام بوی طبیعت است.بوی تازه ای که در یک جنگل کاج استشمام می کنید مربوط به  مواد شیمیایی فراری به نام phytoncides است که توسط گیاهان برای محافظت در برابر آفات ترشح می شوند.
بعضی از گیاهان انواعی از مواد شیمیایی را منتشر می کنند که به نظر می رسد استنشاق آنها، مزایایی را برای سلامتی ما به ارمغان میاورد.ما آنها را به عنوان روغن های ضروری چوب(wood essential oils) می شناسیم.تحقیقات نشان داده است که استنشاق فیتونسیدهای آزاد شده توسط سرو پاکوتاه ژاپنی( Chamaecyparis obtusa) می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند، حتی اگر این بو را از درون اتاق یک هتل استشمام کنید.
مکانیزم دقیق عملکردفیتونسیدها، هنوز ناشناخته است، اما به نظر می رسد تعداد و فعالیت گلبول های سفیدی بنام سلول های قاتل طبیعی  یا natural killer cells را افزایش می دهند.
سلول های قاتل طبیعی یا natural killer cells مانند نگهبانان بدن ما هستند، در بدن گشت زنی کرده و به دنبال عفونت ها و سرطان می گردند.اگر آنها چیز ناخوشایندی را پیدا کنند، به سلول مورد نظر نزدیک شده، یک سوراخ در غشاء آن ایجاد می کنند و پروتئین های مرگباری را به درون آن ترشح می کنند.
دکتر لی میزان بالاتری از سلول های قاتل طبیعی و پروتئینهای مرگبار آنها را در افراد، بعد از پیاده روی در یک جنگل نسبت به پیاده روی در شهر یافت.
درختان خانواده ی اکالپتوس، نیز فیتونسیدهایی را ترشح می کنند، اما دکتر لی می گوید ما نمی دانیم آیا این نوع از فیتونسیدها دارای اثراتی مشابه ی فیتونسیدهای سرو ژاپنی هستند یا خیر.
تنوع میکروبیوم
تحقیقات بر روی رشد میکروبیوتا نیز نشان می دهد که بودن در طبیعت نه تنها برای شما خوب است، بلکه برای میکروب هایی که در بدن شما ساکن هستند، نیز مفید است.
Danica-Lea Larcombe، دانشجوی دکترای دانشگاه Edith Cowan در پرت، گفت: روده دارای جمعیتی غنی از میکروبها است، پوست ما نیز دارای میکروبیوم مخصوص خود است اما از آنجائیکه در معرض چیزهای بسیاری در زندگی روزمره قرار می گیرد، ترکیب آن تغییر می کند. ما یک ابر میکروبی را در هر کجا که میرویم از خود به جا می گذاریم. او افزود: تحقیقات میکروبیومی هنوز در دوره نوزادی خود بسر می برد، هنوز در مورد یک نوع "میکروبیوم سالم" توافقی وجود ندارد، به طور کلی، هرچه جمعیت میکروبی بدن شما متنوع تر باشند، میکروبیوم سالم تر و بهتری دارید.
در یک محیط شهری، نشستن در یک دفتر کار در تمام روز، سبب می شود شما تنها با ابر میکروبی خودتان احاطه شوید. با این حال، پیاده روی در میان درختان، سبب می شود جمعیت های میکروبی شما با انواعی از میکرو ارگانیسم های دیگر مبادله شوند.
خانم Larcombe گفت: در جنگل، چیزهایی که همراه با باد به شما بر خورد می کند، میکروب های موجود در خاک و در برگ ها هستند.
به چقدر طبیعت گردی احتیاج داریم؟
تحقیقات دکتر لی نشان می دهد که مزایای بیولوژیک حمام های جنگلی می تواند برای هفت روز تا چندین هفته باقی بماند.
دکتر Wood و همکارانش دریافتند که زندگی در نزدیکی یک پارک محلی، بدون توجه به کوچک بودن آن، با سلامت مثبت روانی افراد ارتباط دارد.
دکترWood  معتقد است: لازم نیست پارکی که در نزدیکی شما است بزرگ باشد، فقط به اندازه ای که بتواند شما را از وضعیت و حال و هوای شهر نشینی خارج کند، می تواند تاثیرات مفید خود را اعمال کند.
دکتر لی توصیه می کند اگر شما در نزدیکی پارک ها زندگی نمی کنید، روغن های ضروری چوب ها را استشمام کنید، زیرا این روغنها دارای برخی از مزایای پیاده روی هستند.
تحقیقات دیگر نشان می دهد که صرفا گوش دادن به صدای ضبط شده ی جنگل می تواند استرس را کاهش دهد.
خانم Larcombe گفت: شما می توانید یک جنگل مینیاتوری برای خود با گیاهان جنگلی داخل سالن منزلتان ایجاد کنید، او که یک مطالعه ی یک ساله را بر روی اثرات گیاهان داخل آپارتمان بر میکروبیوم ساکنین انجام داده است، می گوید: با بررسی همه این تحقیقات و اینکه چگونه طبیعت بر استرس و التهاب تاثیر می گذارد، امیدوارم با اثبات یک رابطه علّی، بتوانیم یک مسیر اصلی برای راهبردهای بهداشتی و سر سبز سازی محیط زیستمان بیابیم.

منبع:

http://www.abc.net.au/news/science/2018-02-05/nature-park-forest-immune-system-inflammation-mental-health/9387714

 



[1]پیاده گردی : فعالیتی در محیط باز است که شامل پیاده روی در طبیعت و عموما در کوهستان یا دیگر مناطق با مناظر زیبا است. پیاده‌گردی فعالیتی بسیار محبوب است، چنان‌که تعداد زیادی سازمان و تشکل پیاده‌گردی در سرتاسر جهان وجود دارند.فواید روش‌های مختلف پیاده گردی برای سلامتیدر مطالعات علمی متعددی تأیید شده است.