پچ میکرونیدل ابزاری برای تحویل ترانس درمال دارو بعنوان یک روش نوآورانه برای درمان دیابت نوع 2

3 مارس 2018 - به رغم پیشرفت های بسیار در گزینه های درمان دیابت، مدیریت این بیماری همچنان دشوار است. این موضوع به طورعمده ناشی از بالا بودن مداوم قند خون در این جمعیت است. به نظر می رسد که بیشترین مشکل مربوط به پایبندی بیماران به مدیریت داروهای ضددیابت در هنگام صرف غذا و عوارض جانبی ناخواسته ی همراه با آن(افزایش وزن و خطر هیپوگلایسمی) است. به تازگی، آگونیست های گیرنده ی پپتید شبه گلوکاگون -1 (GLP-1) برای جلوگیری یا کاهش این مشکلات و عوارض مرتبط با آن تجویز می شوند. یا Exendine-4 (Ex4) یک از آگونیستهای گیرنده GLP-1 است که متأسفانه دارای نیمه عمر کوتاهی می باشد و نیاز به دو بار تزریق زیر جلدی در روز دارد. نیاز به مدیریت بیشتر منجر به کاهش پایبندی و اوردوز بالقوه ی این دارو می شود. واکنش های جانبی شامل تهوع و استفراغ است سبب محدود شدن میزان دوز تجویز شده می گردد. این محدودیت ها موجب علاقه ی دانشمندان به توسعه ی یک فرم از دوز مناسب این دارو برای راحتی و پایبندی بیشتر بیمار به مصرف دارو شده است.

 در حال حاضر، پانکراس های مصنوعی توسعه یافته، گران، پیچیده و ناراحت کننده هستند و خطر بالایی برای اشتباه در کار با آنها یا اتصال آنها به بدن وجود دارد. تمرکز بر روی سیستم های حلقه ی بسته کمک می کند تا با سنجش مداوم گلوکز، تحویل تنظیم شده ی دارو ممکن شود.گلوکز اکسیداز(GOx) به طور معمول برای کاتالیز واکنش اکسیداسیون گلوکز بمنظور القای یک میکرو محیط غنی از پراکسید هیدروژن اسیدی و هیپوکسیک استفاده می شود.در اکثر دستگاه ها یا محصولات، عنصر حساس به گلوکز با مولفه ی آزاد کننده دارو در کنار هم هستند.این وضعیت نه تنها یک چالش مرتبط با گلوکز را ایجاد می کند بلکه بر فعالیت پروتئین نیز تاثیر می گذارد. برای غلبه بر این چالش، یک سیستم حلقه ی بسته لازم است تا به طور انتخابی عنصر حساس به گلوکز را تثبیت و از بخش تحویل دارو ایزوله کند و بطور جداگانه در صورت نیاز مولفه ی آزاد کننده دارو را تحریک نماید.
در این مقاله، پچ های جدید array-microneedle با دو ذره ی معدنی مختلف که حاوی Ex4 وGOx  هستند، معرفی و بررسی شده است.این تکنولوژی بدون درد و غیر تهاجمی است، در حالی که اجازه می دهد ذرات مختلف به طور مستقل در واکنش به محرک های بیولوژیک آزاد شوند.این پچ از چند عنصر مختلف تشکیل شده است.عنصر حساس به گلوکز از ذرات معدنی فسفات مس تشکیل شده است که یک nanoflower[1] هیبریدی در اطراف GOx را می سازند تا آن را تثبیت کرده و از انتشار زودرس آن جلوگیری نمایند.این مجموعه به عنوان یک ثبات دهنده ی آنزیمی برای تبدیل محرک های گلوکز به سیگنال های پروتون عمل می کند.مولکول آزاد کننده دارویی از فسفات کلسیم تشکیل شده است که دارویEx4  را احاطه می کند.آنها با هم کار می کنند تا بیومینرالی را فراهم کنند که به pH حساس است و می تواند به صورت خود به خود در شرایط pH پایین تجزیه شود. محققان امیدوارند که این طرح بتواند به عنوان یک گزینه ی درمانی معتبر و موثر برای مدیریت گلوکز در دیابت نوع 2 عمل کند.مطالعاتin vivo  بر روی موشها با این پچ موفقیت آمیز بوده است.
این فرمولاسیون پچ، در آزمایش بر روی موشها، به طور قابل توجهی در پاسخ به غلظت گلوکز پاسخگو بود. آزمایشIn-vivo ی یک واکنش خفیف التهابی و حداقل اختلالات در گلوکز خون(~401.8 ± 15.6 to 453.3 ± 31.2 mg dl−1) را نشان داد. هنگامی که شاخص گلایسمی نوسان پیدا کرد، سیستم های پاسخگو به گلوکز (GRS) با ذرات معدنی دوگانه، به سرعت  به مدت 5 دور بدون درنگ، به تغییرات گلایسمی پاسخ دادند در حالیکه سیستمGRS  با GOx آزاد، قادر به پاسخ به این تغییرات نبود. اشاره شده است که مقدار GOx پایین تر منجر به انتشارآهسته ترEx4 شده است.این به دلیل تأخیر پاسخگویی واحد به گلوکز بوده است. مقدار Ex4 تأثیر کمتری بر روی سینتیکهای آزادسازی نسبت به GOx داشت.هر دوی آنها در مجموع برای تحویل دوز مصرفی مهم هستند، اما GRS می تواند به سادگی با تنظیم مقدارGOx  در سیستم، کنترل شود. همچنین لازم به ذکر است که به array-microneedl برای پاسخ دادن نیاز است. در نهایت گزارش شد که تجویز Ex4 مداوم باعث افزایش خطر هیپوگلیسمی نمی شود.
در نتیجه، این تکنولوژی امیدوار کننده قابلیت تنظیم گلوکز را دارد. اینکپسوله کردن عنصر حساس به گلوکز کمک می کند تا از تخلیه ی سریع و ناگهانی دارو در مرحله آزادسازی جلوگیری شود. جداسازی و ایزوله نمودن عنصر حساس به گلوکز و مولکول آزاد کننده ی دارو می تواند پاسخ درازمدت و انتشار مداوم دارو را تضمین کند.عناصر فسفات مس و فسفات کلسیم به تنظیم GRS کمک می کنند.همچنین می تواند با پایبندی بیمار به دارو و فائق آمدن به مسائل مربوط به مدیریت دیابت کمک کند.این یک درمان حلقه ی بسته و کنترل بازخوردیEx4  برای دیابت نوع 2 است. برای بهینه سازی این تکنولوژی برای انسان، باید تغییراتی را بر روی میکرونیدلهای مناسب برای ضخامت پوست انسان انجام دهیم.قبل از تعیین ایمنی و کارایی آن در انسان باید آزمایشات بیشتری انجام شود.

خلاصه ی نتایج:

·         Exendin-4 به عنوان یک آگونیست GLP-1 در این پچ array-microneedle بخوبی عمل می کند.

·         درمان ضد دیابتی سنتی دارای موانع خاصی است که این پچ می تواند آن ها را برطرف کند.

·        این تکنولوژی جدید و نوآورانه می تواند کنترل قند خون را بدون درد و بصورت غیر تهاجمی ارائه دهد.

منبع و سایت خبر:

Nature Communications, vol. 8, no. 1, 24 Nov. 2017, pp. 1-11., doi:10.1038/s41467-017-01764-1.

http://www.diabetesincontrol.com/microneedle-array-patches-an-innovative-way-to-treat-type-2-diabetes/



[1]در شیمی، به ترکیب یک عنصر خاص اشاره می کند که به تشکیلاتی می انجامد که در دیدگاه میکروسکوپی شبیه به گل است.