پروتئین گورخر ماهی، مسیری جدید را به تحقیقات دیابت نوع 1 گشود

15 دسامبر 2016- دانشمندان یک پروتئین باکتریایی را در گورخر ماهی( zebrafish) کشف کرده‌اند که می‌تواند به تحقیقات دیابت نوع1 و افراد مبتلا به این بیماری کمک کند.

محققان دریافتند که این پروتئین موجب تحریک تکثیر سلولهای بتا در مراحل ابتدایی تشکیل این سلولها می‌شود. درک اینکه این فرآیند چگونه اتفاق می‌افتد می‌تواند منجر به ابداع روشهایی جدید برای درمان بیماری دیابت نوع 1 شود. محققان دانشگاه اورگان در بررسی تأثیر مجموعه‌ای از باکتریها و میکروبهای همزیست در بدن حیوانات (میکروبیوتا) بر توسعه‌ی سلولهای بتا، به این نتایج دست یافتند.

آنها از جنین گورخر ماهی که میکروبیوتای آن را حذف کرده بودند، به عنوان مدل حیوانی در این تحقیق بهره جسته و دریافتند که در ماهی بدون میکروبیوتا، توده ی سلولی بتا به اندازه‌ی ماهی‌های معمولی توسعه نمی‌یابند، اما هنگامیکه این ماهی‌ها در معرض باکتریهای خاصی در طی هفته‌ی اول زندگی قرار می‌گیرند، حجم توده‌ی سلولی بتای آنها به میزان نرمال برمی‌گردد. بازگشت توده‌ی سلولی بتا به اندازه ی نرمال نهایتاً منجر به کشف پروتئینی بنام BefA[1]شد که رشد سلولهای تولید کننده ی انسولین را تحریک می کند.

نویسنده‌ی ارشد این تحقیقات Jennifer Hampton Hillتوضیح داد نتایج تحقیقات ما نشان داد که حیوانات به نشانه‌ها و سیگنالهایی که جمعیتهای میکروبی ساکن بدن آنها ارسال می‌کنند، متکی می باشند و این سیگنالها و پروتئین‌های باکتریایی بخش بسیار مهمی از فرآیند توسعه‌ی حیوانات هستند.

 او افزود: بسیار هیچ انگیز است که باکتریها چنین نقش مهمی را در فرآیندی که برای هموستازی و توانایی تنظیم متابولیسم گلوکز بسیار حیاتی است، بعهده دارند.

 دکتر Hampton Hillو همکارانش بر این باورند که BefAهمچنین توسط چندین باکتری شایع مرتبط با روده‌ی انسان تولید می‌شود و درک ساختار BefAمی‌تواند اطلاعات بسیار زیادی در مورد میکروبیوم دوران کودکی و خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در اختیار دانشمندان قرار دهد.

 یکی از نویسندگان این مقاله دکتر Karen Guilleminمی‌گوید: این یک ایده‌ی جدید است که میکروبیوم می تواند منبع سیگنالهایی برای توسعه‌ی پانکراس باشد و این برای اولین بار است که دانشمندان توانسته‌اند ارتباط بین میکروبیوم و توسعه‌ی سلولهای بتا را کشف کنند. این مطالعه بصورت آنلاین در مجله‌ی elifeمنتشر شده است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/zebrafish-protein-could-open-up-treatment-research-in-type-1-diabetes-97259367.html

 



[1]Beta Cell Expansion factor A