ویتامین C به کاهش میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند

11 فوریه 2019-  مصرف مکمل های ویتامین C با بهبود قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد. در یک مطالعه کوچک توسط محققان استرالیایی که در مجله ی دیابت، چاقی و متابولیسم منتشر شده است، مشخص گردید قند خون پست پرندیال[1] (پس از صرف غذا) افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که دو قرص ویتامین Cدر روز مصرف می کردند تا 36 درصد کاهش می یابد.

تحقیقات دانشگاه Deakin نشان داد هایپرگلیسمی(بالا بودن قند خون) در افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کردند، تقریبا سه ساعت در روز کمتر است.

در مجموع 31 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 در این مطالعه حضور داشتند( 26 مرد و 5 زن). محققان این افراد را به دو گروه تقسیم نمودند. به یک گروه ویتامین C داده نشد، در حالی که گروه دوم روزانه دو دوز 500 میلی گرمی ویتامین Cدریافت می کردند که معادل تقریبا 10 برابر مصرف طبیعی این ویتامین است. هر دو گروه غذاهای استانداردی را مصرف می کردند. دانشمندان طی یک دوره ی چهار ماهه بر قند خون شرکت کنندگان از طریق دستگاه های سنجش مداوم قند خون، نظارت داشتند.

دکتر  Glenn Wadley، رهبر این مطالعه گفت: ما دریافتیم که قند خون پس از غذای شرکت کنندگانی که مکمل های ویتامین Cدریافت می کردند، بطور قابل توجهی کاهش یافته است( 36 درصد)، این یعنی آنها هر روز در حدود 3 ساعت کمتر در وضعیت قند خون بالا قرار می گرفتند. این خبر بسیار خوبی است زیرا هایپرگلیسمی یک عامل خطر مهم برای بیماریهای قلبی عروقی در افرادی است که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند.

نتایج این تحقیق همچنین نشان داد شرکت کنندگانی که ویتامین C دریافت کرده بودند فشار خون پایین تری داشتند.

پروفسورWadley  افزود: خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C می تواند با سطوح بالایی از رادیکال های آزاد موجود در افراد مبتلا به دیابت مقابله کند و این نتایج دانشمندان را به بررسی مزایای مصرف این ویتامین بر بیماری های مرتبط با دیابت مانند فشار خون بالا تشویق می کند. برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، ویتامین C می تواند درمان اضافه ی ارزان، مناسب و موثری باشد که می تواند در کنار درمان های معمول ضد دیابت مورد استفاده قرار گیرد. شرکت کنندگانی که دارای فشار خون بالا بودند، همچنین کاهش فشار خون خود را در هنگام مصرف ویتامین C تجربه کردند.

یافته های این تحقیق نشان می دهد که مصرف ویتامین C فواید قابل توجهی دارد، اما به گفته ی محققان، اهمیت آن این است که ویتامین C می تواندبه عنوان یک درمان موثر اضافی مانند رژیم غذایی سالم استفاده شود.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/feb/vitamin-c-linked-to-reduced-glucose-levels-in-type-2-diabetes-95348957.html

 



[1] blood glucose spikes after meals