وزنه برداری برای قلب مفید است و وقت زیادی نمی گیرد

13نوامبر 2018- یک مطالعه ی جدید توسط محققان دانشگاه ایالتی آیووا نشان می دهد کمتر از یک ساعت تمرین با وزنه(وزنه های آزاد یا دستگاه های پرس) در هفته ممکن است خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را 40 تا 70 درصد کاهش دهد. محققان بر این باورند که بیش از یک ساعت در هفته تمرینات ورزشی با وزنه، مزیت چندان بیشتری را بهمراه نخواهد داشت. نتایج این تحقیق نشان می دهد مزایای ورزشهای قدرتی مستقل از دویدن، راه رفتن و یا سایر فعالیت های هوازی است.
دکتر داک چول لی، استاد کینزیولوژی در دانشگاه آیووا، گفت: افراد ممکن است تصور کنند که آنها نیاز به زمان زیادی برای کار با وزنه دارند، اما فقط دو ست کار با نیمکتهای پرس سینه(bench presses[1]) کمتر از 5 دقیقه طول میکشد، و میتواند مؤثر باشد. این تحقیق نشان داد، مزایای ورزشهای قدرتی(resistance exercise) مستقل از دویدن، پیاده روی و فعالیت های هوازی دیگر است. به عبارت دیگر، شما نیازی به رعایت دستورالعمل های توصیه شده برای فعالیت فیزیکی هوازی برای کاهش خطر در خود ندارید. کار با وزنه به تنهایی کافی است. این مطالعه در مجله ی Medicine and Science in Sports and Exercise منتشر شده است.
دکتر لی و همکارانش اطلاعات مربوط به نزدیک به 13000 بزرگسال را از مطالعه ی طولی مراکز ایروبیک، تجزیه و تحلیل کردند.آنها سه نتیجه را در این افراد بررسی نمودند: حوادث قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی که منجر به مرگ نشده بودند، تمام حوادث قلبی عروقی از جمله حوادث منجر به مرگ، و مرگ و میر به همه ی دلایل. دکترلی می گوید: ورزشهای قدرتی سبب کاهش خطر برای هر سه ی این نتایج شده بود.
دکتر لی می گوید: عضله نیروگاهی برای سوزاندن کالری است. عضله سازی به حرکت بهتر مفاصل و استخوان ها کمک می کند، اما مزایای متابولیکی نیز دارد. من فکر نمی کنم این مزایا به خوبی مورد قدردانی قرار گیرند. اگر شما عضله بسازید، حتی اگر از نظر تمرینات هوازی، فعال نباشید، انرژی بیشتری را می سوزانید زیرا شما دارای عضلات بیشتری هستید. همچنین این کار به جلوگیری از چاقی کمک می کند و مزایای دراز مدتی برای نتایج مختلف سلامت در بر دارد.

منبع و سایت خبر:

Medicine & Science in Sports & Exercise, 2018; 1 DOI: 10.1249/MSS.0000000000001822

www.sciencedaily.com/releases/2018/11/181113115430.htm



[1](وزنه برداری) بلند کردن وزنه در حال خوابیدن به پشت بر روی نیمکت، پرس سینه.