ورزش منظم ممکن است خطر عوارض کشنده را در بیماران مبتلا به COVID-19 کاهش دهد

15 آوریل 2020 - یک محقق برتر ورزش می گوید: ورزش منظم ممکن است خطر ابتلا به سندرم پریشانی حاد تنفسی،- یک دلیل اصلی مرگ در بیماران مبتلا به ویروس COVID-19 - را کاهش دهد. وی از مردم خواست که براساس یافته های این مطالعه به ورزش بپردازند، زیرا ورزش نیز یک روش درمانی بالقوه است.

یک مرور علمی توسط دکتر ژان یان از دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا، نشان داد که یافته های تحقیقات پزشکی قویا از این که ورزش می تواند از سندرم پریشانی حاد تنفسی جلوگیری کند یا حداقل از شدت آن بکاهد، حمایت می کنند. بین 3 تا 17٪ از همه ی بیماران مبتلا به COVID-19، سندرم پریشانی حاد تنفسی را تجربه می کنند. براساس اطلاعات موجود، مراکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا تخمین زده اند که 20 تا 42 درصد از بیماران بستری شده به دلیلCOVID-19 ، به ARDS مبتلا می شوند. تخمین زده می شود که بین 76 تا 85 درصد از بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه، دچار ARDS هستند.

تحقیقات انجام شده قبل از این همه گیری نشان داده است که تقریباً 45 درصد بیمارانی که دچار ARDS شدید می شوند، جان خود را از دست می دهند. همه ی آنچه اکنون می شنوید، از فاصله گذاری اجتماعی یا ونتیلاتور، به نظر می رسد تمام کاری است که ما می توانیم برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این عفونت یا تکیه بر یک دستگاه تهویه برای زنده ماندن در صورت آلوده شدن انجام دهیم. نکته اصلی این است که تقریباً 80٪ بیماران مبتلا به COVID-19 ، دارای علائم خفیف هستند و نیازی به پشتیبانی تنفسی ندارند. سوال این است که چرا؟

 دکتر ژان یان گفت: یافته های ما در مورد یک آنزیم آنتی اکسیدانی درون زا، سرنخ های مهمی را در مورد این موضوع ارائه می دهد و ما را به سمت ابداع یک درمان جدید برای ARDS ناشی از COVID-19، هدایت می کند.

یک آنتی اکسیدان قدرتمند

دکتر یان، مدیر مرکز تحقیقات عضلات اسکلتی در مرکز تحقیقات قلبی عروقی رابرت ام. برن در دانشگاه ویرجینیا، تحقیقات پزشکی موجود، از جمله تحقیقات گروه خود در زمینه ی یک آنتی اکسیدان معروف به " آﻧﺰﻳﻢ ﺳﻮﭘﺮاﻛﺴﻴﺪ دﻳﺲ ﻣﻮﺗﺎز ﺧﺎرج ﺳﻠﻮلی [1] یا EcSOD" را بطور کامل مرور کرد. این آنتی اکسیدان قوی، رادیکال های آزاد مضر را شکار می کند، از بافت های ما محافظت می کند و به جلوگیری از بیماری کمک می نماید. عضلات ما به طور طبیعی EcSOD را به خون ترشح می کنند تا به سایر ارگان های حیاتی رسیده و به آنها متصل شود، جالب توجه اینست که تولید آن با ورزشهای قلبی عروقی[2] یا هوازی افزایش می یابد.

در بررسی این مقالات دکتر Yan دریافت که میزان این آنتی اکسیدان در چندین بیماری از جمله بیماری حاد ریوی، بیماری ایسکمیک قلب و نارسایی کلیوی کاهش می یابد. تحقیقات آزمایشگاهی در موش ها نشان می دهد که مسدود کردن تولید آن، مشکلات قلبی را بدتر می کند، در حالی که افزایش آن اثر مفیدی بر کاهش این مشکلات دارد. کاهش EcSOD همچنین با بیماریهای مزمنی مانند استئوآرتریت همراه است.

تحقیقات نشان می دهد که حتی یک جلسه ورزش باعث افزایش تولید این آنتی اکسیدان می شود، این موضوع دکتر یان را وادار کرد تا حتی در شرایط فعلی که حفظ فاصله اجتماعی ضروری است، راه هایی را برای ورزش کردن در خانه پیدا کند. وی گفت: ما نمی توانیم برای همیشه در انزوا زندگی کنیم. ورزش منظم دارای مزایایی برای سلامتی ما است که بسیار بیشتر از آنچه می باشد که تصور می کنید. محافظت در برابر این بیماری تنفسی شدید فقط یکی از نمونه های آن است.

درمان های بالقوه

در این مرور، دکتر Yan همچنین دریافت که EcSOD می تواند به عنوان یک درمان بالقوه برای ARDS  و بسیاری از بیماری های دیگر بکار گرفته شود. برای مثال ممکن است یک روز از طریق ژن درمانی بتوانیم تولید این آنتی اکسیدان را افزایش دهیم، تا با حضورش در ریه ها، به بیماران در مبارزه با COVID-19 ، کمک کند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که موشهای آزمایشگاهی با بیماری مزمن کلیوی در هنگام درمان با EcSOD انسانی، دچار آسیب کلیوی کمتری می شوند. این آنتی اکسیدان در حال حاضر به عنوان یک درمان بالقوه برای رتینوپاتی دیابتی،- یکی از عوارض دیابت که می تواند منجر به کوری شود-، ارائه می شود.

علاوه بر این، EcSOD همچنین ممکن است در برابر سندرم اختلال عملکرد چند اندام[3]، که در آن چندین اندام مختلف دچار نارسایی می شوند، مفید واقع شود. تلاش برای درمان این بیماری با آنتی اکسیدان های عمومی ناموفق بوده است، اما دکتر یان می گوید: درک نحوه ی عملکرد EcSOD ممکن است پزشکان را به سوی استفاده از شیوه ای هدفمندتر و موثرتر هدایت کند.

دکتر یان گفت: ما اغلب می گوییم ورزش دارو است. EcSOD یک مثال عالی از این ادعا است و ما می توانیم از روند بیولوژیکی ورزش برای پیشرفت روشهای درمانی در پزشکی، اطلاعات مفیدی را کسب کنبم. در حالی که ما در تلاش هستیم تا در مورد اسرار مربوط به مزایای عالی ورزش منظم، اطلاعات بیشتری کسب کنیم، لازم نیست تا زمان کشف همه ی جزئیات مکانیسم تاثیرات ورزش صبر کنید، از هم اکنون ورزش را آغاز کنید.

منبع:

Redox Biology. doi.org/10.1016/j.redox.2020.101508.

https://www.news-medical.net/news/20200415/Regular-exercise-may-reduce-risk-of-deadly-complication-in-patients-with-COVID-19.aspx


[1] extracellular superoxide dismutase

[2] تمرینات قلبی عروقی یا هوازی به هر تمرین پیوسته ای که قلب شما را به فعالیت وادار کند، برای 15 تا 60 دقیقه ادامه یابد و گروه های بزرگ عضلانی شما را از قبیل: عضلات ساق، ران و باسن، درگیر کند، گفته می شود، البته در بعضی از ورزش ها از قبیل شنا و اسکی کلیۀ عضلات بدن در گیر می شوند. ورزش های معمول قلبی عروقی شامل پیاده روی، دویدن و دوچرخه سواری می باشند.

[3] multi-organ dysfunction syndrome