ورزش شدید باعث افزایش قدرت سلولهای بتا می‌شود

19 ژوئن 2017- یک مطالعه‌ی مقدماتی در مقیاس کوچک نشان داد که 6 هفته تمرینات شدید ورزشی بنام  CrossFit می‌تواند عملکرد سلولهای بتا را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود دهد و موجب کاهش چربی بدنی این افراد گردد.

 محققان دانشگاه Case Western Reserve از 12 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 برای شرکت در برنامه ی 10 تا 20 دقیقه ای تمرینات CrossFit در باشگاه، 3 جلسه در هفته به مدت 6 هفته، دعوت به عمل آوردند. تمرینات آنها شامل تکمیل چندین دور تمرینات متنوع ورزشی نظیر بارفیکس زدن، اسکوات (چمباتمه زدن) و شنا رفتن بود که هر یک آنها بصورت انفجاری و سریع انجام می‌گردید.

 همه‌ی این افراد پیش از شرکت در این برنامه، بی تحرک بودند و در هیچ برنامه‌ی ورزشی شرکت نداشتند. هیچکدام از افراد شرکت کننده تحت درمان با انسولین نبودند، اما برخی از آنها تحت درمان با متفورمین بودند.

 پس از 6 هفته شرکت در برنامه‌ی ورزشی CrossFit، میزان چربی کل بدن افراد شرکت کننده از طریق اسکن DEXA بررسی گردید، دانشمندان کاهش متوسط توده‌ی چربی کل بدن این افراد را 1.1درصد اعلام کردند و کاهش وزن آنها بطور میانگین 1.8کیلوگرم اعلام شد، درحالیکه توده‌ی بدون چربی آنها یا Lean body mass حفظ شده بود.

محققان از نسبت پروانسولین ناشتا به انسولین، به عنوان راهی برای اندازه‌گیری فعالیت سلولهای بتا استفاده نمودند و مقادیر بدست آمده را قبل و بعد از CrossFit با هم مقایسه کردند.

افزایش کسر پروانسولین ناشتا به انسولین، نشانه ای از اختلال عملکرد سلولهای بتا است و نشان می‌دهد که کاهش ترشح انسولین توسط سلولهای بتا در حال پیشرفت است.

پس از 6 هفته انجام تمرینات CrossFit، محققان دریافتند که نسبت پروانسولین به انسولین بطور چشمگیری کاهش یافته است،  که به معنای افزایش ظرفیت ترشحی سلولهای بتا می‌باشد.

 یکی دیگر از شاخص‌های بهبود عملکرد سلولهای بتا، بررسی Disposition Index[1] یا DI است که در برخی از شرکت کنندگان  نسبت به شروع تحقیق افزایش یافته بود.

تاکنون مطالعات محدودی به اثرات سلامت ورزش‌های شدید اشاره کرد‌ه‌اند، این اولین مطالعه‌ای است که در مورد عملکرد سلولهای بتا در دیابت نوع 2 با انجام ورزشهای شدید انجام شده است. هر نوع فعالیت ورزشی می‌تواند تأثیر مثبتی بر حساسیت به انسولین داشته باشد، اما تمرینات ورزشی شدید ممکن است تأثیر بسزایی بر بهبود عملکرد سلولهای بتا داشته باشد.

 یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی آمریکایی Physiology, Endocrinology and Metabolism منتشرگردید، این نتایج نشان می‌دهد که انجام یک ساعت ورزش CrossFit در هفته ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/high-intensity-exercise-gives-beta-cells-new-strength,-study-finds-93346973.html

 



[1]این ایندکس، نشانه توانایی پانکراس برای ترشح انسولین به منظور جبران مقاومت بدن به انسولین است