واکسن آنفولانزای معده یا گاستروانتریت از دیابت نوع 1 در کودکان جلوگیری می کند

14ژوئن 2019 - یک تحقیق جدید نشان می دهد نوزادان واکسینه شده علیه روتاویروس (rotavirus) که باعث آنفولانزای معده در دوران کودکی می شود ، شانس ابتلا به بیماری هایی را که نیاز به مراقبت های بیمارستانی دارند، کاهش می دهد. اما شگفتی دیگر این مطالعه این بود که واکسیناسیون کامل علیه روتاویروس در اولین ماههای زندگی نوزاد، با خطر پایین تر ابتلا به دیابت نوع 1 همراه است. روتاویروس باعث بیماری شدید دستگاه گوارش[1] می شود که مشخصه ی آن اسهال و کم آبی بدن است. این بیماری در کشورهای توسعه یافته به ندرت کشنده است، اما در کشورهای کم درآمد می تواند مرگبار باشد.

در این مطالعه حدود 1.5 میلیون پرونده ی بیمه کودکان آمریکایی که پس از سال 2001 متولد شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت، این کودکان بمدت 1 تا 16.5 سال بسته به سال تولد و سال ثبت نام آنها در شرکت بیمه، تحت پیگیری قرار گرفتند.

خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در میان کودکان کاملا واکسینه شده به میزان 41٪ کاهش یافت. شیوع این بیماری در طول دوره ی مطالعه 12.2 در 100.000 برای کودکان کاملا واکسینه شده، در مقایسه با 20.5 در 100.000 برای کودکان واکسیناسیون نشده و کودکانی با واکسیناسیون جزئی بود. به عبارت دیگر، واکسیناسیون ناکامل هر گونه مزایای این واکسیناسیون را از نظر جلوگیری از دیابت از بین می برد.نتایج این تحقیق در مجله ی Scientific Reports منتشر شد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کنند که این واکسیناسیون چند دوزه، دیرتر از هفته ی پانزدهم برای نوزادان آغاز نشود و قبل از رسیدن به سن هشت ماهگی پایان یابد. نوزادان این واکسن را بصورت قطره ی خوراکی دریافت می کنند.

هر دو واکسن روتاویروس بصورت پنتاوالان(واکسن علیه 5 نوع از روتاویروس ها) و مونووالان(تنها حاوی واکسن علیه یک نوع از روتاویروس) در ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرند، اما بیشترین کاهش خطر (37درصد) در کودکان کاملا واکسینه شده ای مشاهده می شود؛ که سه دوز از واکسن پنتاوالان را دریافت کرده اند.

تجزیه و تحلیل اخیر دکترMary Rogers  محقق ارشد این مطالعه با طبقه بندی کودکان بر اساس سال تولد مشخص نمود که خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در کودکان کامل واکسینه شده ای که در فاصله ی سال 2006 تا 2011 بدنیا آمده بودند، 33 درصد کاهش یافته است، اما برای کودکانی که در فاصله ی سالهای 2012 تا 2016 بدنیا آمده بودند هم اکنون این کاهش خطر تا 54 درصد است. دلیل این تفاوت هنوز نامشخص است، اما ممکن است به این علت باشد که روتاویروس شروع دیابت را به تاخیر می اندازد، اما آن را به طور کامل از بین نمی برد.

پس از تعدیل عوامل خطر، میزان کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 برای کودکان واکسینه شده بین سالهای 2006 تا 2017 به 33 درصد رسید. در حالی که هیچ تفاوتی بین پسران و دختران وجود نداشت، شیوع دیابت نوع 1 در میان نوزادانی که در زمستان به دنیا آمده بودند، در مقایسه با افرادی که در بهار یا پاییز متولد شده بودند، کمتر بود ، و نرخ فراموش نمودن دوزهای واکسیناسیون برای نوزادانی که در آمریکای مرکزی زندگی می کردند در مقایسه با نیو انگلند و نیوجرسی بیشتر بود.

نتایج این تحقیق نشان داد که میزان ابتلا به دیابت نوع 1 در گروه واکسینه شده 55٪ کمتر از پنج سال قبل از آن است که هنوز این واکسن معرفی نشده بود (در سال 2006).

آیا کاهش خطر ابتلا به دیابت به دلیل واکسن روتاویروس است یا سایر واکسن ها ؟

گروه کوهورت سال 2006 به عنوان کنترل های تاریخی، برای پاسخ به این سوال در نظر گرفته شد. برای بررسی این موضوع، خطر ابتلا به دیابت برای کودکان این گروه، پس از دریافت 3 توالی واکسن سه گانه ی دیفتری، کزاز و سیاه سرفه در 2، 4 و 6 ماهگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این پرونده ها با پرونده ی کودکانی از گروه کوهورت فعلی، که علاوه بر این سه واکسن، واکسن روتاویروس را نیز دریافت کرده بودند، مقایسه شدند. در اینجا نیز خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در گروه دوم 56٪ کاهش داشت.

در مجموع، بروز این بیماری بمیزان 7 درصد در سال پس از سال 2006 در گروه سنی 0 تا 19 سال کاهش یافته بود، در مقابل بروز این بیماری بمیزان 7 درصد در سال، در سالهای قبل از 2006 افزایش نشان می داد. این کاهش تقریبا به طور کامل در کودکان 0 تا 4 ساله مشاهده شد، چرا که در گروه های سنی دیگر افزایش شیوع مشاهده شد.

در این مطالعه همچنین اثربخشی این واکسن در مقابله با عفونت روتاویروس بررسی گردید و مشخص شد که کودکانی که این واکسن را دریافت کرده اند، 94٪ کمتر به دلیل این بیماری نیاز به بستری شدن داشتند. علاوه بر این، خطر بستری در بیمارستان به هر دلیل برای کودکانی که این واکسن را دریافت کرده بودند، در طی 60 روز پس از دریافت این واکسن خوراکی، 31 درصد کمتر بود.

چگونه واکسن روتاویروس از دیابت نوع 1 جلوگیری می کند؟

عفونت روتاویروس بر سلولهای بتا در پانکراس(تولید کننده ی انسولین)، تاثیر می گذارد. به همین دلیل ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 1 پس از واکسیناسیون علیه این ویروس کاهش یابد، اما از آنجاییکه این بیماری نسبتا نادر است، قبل از اثبات یک فرضیه علیتی، باید تعداد زیادی از مردم مورد بررسی قرار گیرند.

برای درک این موضوع که آیا این واکسن از بروز بیماری دیابت نوع 1 جلوگیری می کند یا فقط آن را به تاخیر می اندازد نیاز به مطالعات بیشتر در طول یک دوره زمانی طولانی تر داریم. دیگر عوامل مداخله کننده که ممکن است بر نتایج تاثیر گذارند، نیز باید بررسی و شناسایی شوند.

دکتر Rogers، نویسنده اول این مقاله گفت: از آنجاییکه این بیماری نسبتا نادر است، بنابراین جمع آوری مقدار زیادی از داده ها برای بررسی هر گونه روندی در سراسر جمعیت زمان زیادی می برد و برای تأیید این یافته ها زمان و آنالیزهای بیشتری مورد نیاز خواهد بود. اما ما شاهد کاهش دیابت نوع 1 در کودکان جوان، پس از معرفی واکسن روتاویروس هستیم. راجرز می گوید: پنج سال دیگر، ما خیلی بیشتر در مورد این واکسن اطلاعات بدست خواهیم آورد، زیرا اولین گروه از کودکانی که واکسن روتاویروس را در ایالات متحده دریافت کرده اند، در حال حاضر در مقطع ابتدایی هستند، زمانی که دیابت نوع 1 اغلب تشخیص داده می شود. من امیدوارم که در سال های آینده موارد جدید کمتری از دیابت نوع 1 تشخیص دهیم اما بر اساس یافته های مطالعه ی اخیر، کاهش موارد ابتلا به دیابت، بستگی به تصمیم و تعهد والدین برای آوردن فرزندان خود برای واکسیناسیون دارد.

محققان می گویند: نتایج این تحلیل اولیه، که برای نخستین بار این روند را با جزئیات مورد بررسی قرار داده است، بر تعهد به اجرای کامل برنامه ی واکسیناسیون که شامل واکسن روتاویروس نیز است و می تواند در کاهش تعداد موارد ابتلا به بیماری دیابت نوع 1 موثر باشد، تاکید دارد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190614/Stomach-flu-vaccine-prevents-type-1-diabetes-in-children.aspx

 



[1]گاستروآنتریت یا بیماری التهاب معده‌ای روده‌ای بیماری است دارای مشخصه‌های التهابدر دستگاه معدی روده ایکه در برگیرندهه ی معده  ("gastro"-)  و روده ی کوچک("entero"-) می‌باشد، و منجر به ترکیبی از اسهال، استفراغ، درد شکمیو گرفتگی عضلات می‌شود. اگرچه این بیماری ربطی به آنفلوآنزاندارد، اما گاهی آن را «آنفلوآنزای معده» و «آنفلوآنزای گاستریک» هم نامیده‌اند.علت اکثر موارد در کودکان در مقیاسی جهانی روتاویروساست. در بزرگ‌سالان، نوروویروس و کمپیلوباکتررایج‌تر هستند. علت‌های کمتر رایج شامل سایر باکتری‌ها (یا سموم آن‌ها) و انگل‌هاست. انتقال ممکن است به دلیل مصرف غذاهایی باشد که به‌نحوی نامناسب آماده شده‌اند، یا آب آلوده یا تماس نزدیک با افرادی که مبتلا به این بیماری هستند.