نوعی باکتری روده ای که باعث جلوگیری از چاقی موش ها می شود، ممکن است به کنترل وزن افراد نیز کمک کند

26 جولای 2019- محققان دانشگاه Utah Health، یک گروه خاص از باکتریها را در روده شناسایی کرده اند که از چاقی موش ها جلوگیری می کند، این موضوع نشان می دهد که این میکروب ها به طور مشابه می توانند وزن افراد را کنترل کنند. این باکتری های مفید که Clostridia نامیده می شوند، بخشی از میکروبیوم[1] هستند.

این مطالعه نشان می دهد که موش های سالم دارای باکتری های کلستریدیا هستند- یک کلاس از 20 تا 30 باکتری -؛ اما در موشهایی با نقص سیستم ایمنی، این میکروب ها با افزایش سن از دست می روند و حتی هنگامی که با یک رژیم غذایی سالم تغذیه می شوند، ناگزیر چاق می شوند. جالب توجه اینست که دادن این کلاس از میکروب ها به این گروه از حیوانات اجازه می دهد که آنها لاغر بمانند.

پرفسور June Round، یکی از نویسندگان ارشد این مقاله و استادیار پاتولوژی دانشکده ی یوتا گفت: اکنون ما کمینه ای از باکتریهایی که مسئول این اثر لاغری هستند را کشف کرده ایم، ما پتانسیل درک واقعی آنچه این موجودات زنده انجام می دهند و درک ارزش دارویی آنها را داریم.

دکتر پترسن یکی از رهبران این تحقیق و همکارانش دریافتند که Clostridia مانع از افزایش وزن موشها از طریق مسدود کردن توانایی روده در جذب چربی می شود. موشهای آزمایشگاهی که Clostridia تنها باکتریهای روده ای آنها بود، لاغرتر و دارای چربی کمتری نسبت به موش هایی بودند که هیچ میکروبیمی در روده ی آنها نبود. همچنین در موشهایی که تنها دارای کلستردیا بودند، ژن CD36 در سطح پایین تری بیان می شد، این ژن تنظیم کننده جذب اسیدهای چرب توسط بدن است.

پرفسور Round می گوید: این نتایج می تواند منجر به یک رویکرد درمانی شود، با مزایایی فراتر از پیوند مدفوع و استفاده از پروبیوتیک ها که در حال حاضر به طور گسترده ای به عنوان راه هایی برای بازگرداندن میکروبیوتای سالم مورد استفاده قرار می گیرند. درمان هایی مانند این که بر مبنای انتقال میکروبیوم زنده به روده هستند، برای همه ی افراد موثر نخواهد بود و دلیل آن اینست که رژیم غذایی و عوامل دیگری که بر زنده ماندن و بقای این باکتری ها تاثیر می گذارند، در میان افراد متفاوت است.

او افزود: مطالعه ی حاضر نشان داد که یک یا چند مولکول تولید شده توسط Clostridia از جذب چربی در روده جلوگیری می کند. گام بعدی این است که این مولکول ها را شناسایی کرده و مکانیسم عملکرد آنها را درک کنیم و با الهام از نحوه ی عملکرد این مولکولها درمان های جدیدی با تمرکز بر چاقی، دیابت نوع 2 و سایر اختلالات متابولیکی مرتبط ابداع نماییم.

دکتر پترسن می گوید: این باکتری ها با ما زندگی می کنند و به ما سود می رسانند و ما باید از آنها برای ابداع درمانهای جدید کمک بگیریم.

بهترین حمله یک دفاع خوب است

یافتن موش هایی با نقص سیستم ایمنی نمی تواند کمکی در این زمینه باشد، اما چاق شدن آنها، کشفی است که تقریبا تاکنون اتفاق نیافتاده بود. خوشبختانه، پترسن بر روی این موضوع کار می کرد تا ببیند که چرا موشهایی که با مهندسی ژنتیک ژن  myd88( ژن اصلی پاسخ ایمنی)در آنها حذف شده است، به اندازه ی یک پنکیک چاق می شوند. پترسون به جوندگان اجازه داد که بیشتر از حد معمول عمر کنند، و سبب شد که ارتباط بین ایمنی و چاقی را که پیش از این ناشناخته مانده بود، کشف کند.

بر اساس تحقیقات قبلی که او در آزمایشگاه Round انجام داده بود، او مظنون به دخالت میکروبیوم روده در این امر بود. او نشان داد که یکی از نقش های سیستم ایمنی بدن، حفظ تعادل میان مجموعه ای از باکتری های مختلف در روده است. ایجاد نقص در سیستم دفاعی بدن می تواند برخی از گونه های باکتریایی بر سایر گونه ها غالب شوند و گاهی اوقات این تغییر، تاثیراتی منفی بر سلامت بر جا می گذارد.

بر اساس یک منطق مشابه، پترسن و همکارانش مشخص کردند که چاقی در موشهای با نقص ایمنی ناشی از شکست سیستم دفاع بدن در شناسایی صحیح باکتری ها است. این موش ها کمتر آنتی بادی هایی را تولید می کردند که به طور معمول به میکروبیوم می چسبند، مانند موشکهایی که بدنبال هدف می گردند. این تغییر سبب می شود که روده کمتر پذیرای کلستریدیا باشد که منجر جذب چربی بیشتر و اضافه وزن می شود. با گذشت زمان، این موش ها همچنین علائمی از دیابت نوع 2 را نشان دادند.

دکتر Round خاطر نشان کرد که تحقیقات سایر پژوهشگران نشان داده است که افراد چاق به طور مشابه فاقد Clostridia هستند، که وضعیت موجود در این موش ها را منعکس می کند. همچنین نشانه هایی از پاسخ ایمنی کمتر از حد مطلوب، در افراد چاق و یا مبتلا به دیابت نوع 2 دیده می شود. امید است که درک این ارتباطات، بینش جدیدی را برای پیشگیری و درمان این بیماریهای فراگیر فراهم کند.

دکتر Round می گوید: ما روی جنبه ی نسبتا ناشناخته ای از دیابت نوع 2 و چاقی کار می کنیم. این تحقیق راه را برای تحقیقات جدید در مورد تاثیر پاسخ ایمنی بر تنظیم میکروبیوم و بیماریهای متابولیکی باز خواهد کرد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190726/Gut-bacteria-that-prevents-mice-from-becoming-obese-may-also-control-weight-in-people.aspx

 



[1]به طور کلی اصطلاح میکروبیوم به تریلیونها باکتری و سایر میکروارگانیسم هایی که در روده قرار دارند، اطلاق می شود.