نقش دمای بدن در تحقق فواید سلامتی ناشی از رژیم غذایی کم کالری روشن شد

 8سپتامبر 2020 - کاهش قابل توجه کالری رژیم غذایی، ممکن است کار ساده ای نباشد، اما با بسیاری از مزایای سلامتی از طول عمر بیشتر تا احتمال بسیار کمتر برای ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی، دیابت و بیماری های تخریب کننده ی اعصاب مانند آلزایمر مرتبط است.

یک مطالعه جدید که توسط استادان مرکز تحقیقاتScripps ، پرفسورBruno Conti ، و پرفسورGary Siuzdak هدایت شد، نقش مهم دمای بدن را در تحقق فواید سلامتی ناشی از رژیم غذایی کم کالری، روشن کرد. دانشمندان از طریق یافته های خود راه را برای ایجاد یک ترکیب دارویی که تأثیرات ارزشمند کاهش دمای بدن را تقلید کند، هموار کردند.این تحقیق در Science Signaling منتشر گردید.

پرفسور Conti ، سالهای زیادی را صرف مطالعه در مورد چگونگی و چرایی ارتباط محدودیت کالری با سلامتی بهتر کرده است، هدف نهایی او ترجمه ی این یافته ها به داروهایی است که بتوانند کاهش طبیعی خوردن غذا توسط یک فرد را تقلید کنند.

یک مشاهده ی ثابت این بود که وقتی پستانداران غذای کمتری مصرف می کنند، دمای بدن آنها کاهش می یابد. پرفسور Conti ، توصیح داد که این روش تکاملی به ما در صرفه جویی انرژی تا زمانی که دوباره غذا در دسترس ما قرار گیرد، کمک می کند. این یافته، با توجه به اینکه حداکثر نیمی از آنچه که ما هر روز می خوریم صرفاً برای حفظ دمای هسته ی بدن به انرژی تبدیل می شود، منطقی است.

کارهای قبلی پرفسورConti نشان داد که کاهش دما می تواند به طور مستقل از محدودیت کالری، طول عمر را افزایش دهد و این اثرات شامل فعال شدن برخی فرآیندهای سلولی است، که بیشتر آنها باید شناسایی شوند.

از طرف دیگر، مطالعات نشان داده اند که جلوگیری از کاهش دمای بدن می تواند تأثیرات مثبت رژیم غذایی با محدودیت کالری را خنثی کند. قابل ذکر است، در آزمایشی که موشها با رژیم محدودیت کالری تغذیه شدند، با ثابت ماندن دمای هسته بدن، از مزایای ضد سرطانی این روش کاسته شد.

پرفسور Conti، گفت: تشخیص اینکه چه چیزی باعث ایجاد تغییرات مفید در هنگام محدودیت کالری می شود، آسان نیست. آیا این خود کاهش کالری است که سبب ایجاد تغییرات مفید می شود یا افت درجه حرارت بدن در هنگام دریافت کالری کمتر است که موجب این اثرات مفید می شود و یا ترکیبی از هر دو؟

در تحقیق جدید، پرفسور Conti و تیمش آزمایشی را طراحی کردند که به آنها اجازه داد اثرات کاهش مواد مغذی و دمای بدن را به طور مستقل ارزیابی کنند.

آنها گروهی از موش های تحت رژیم غذایی با کالری محدود را در دو اتاقک جداگانه یکی با دمای حدود 68 درجه فارنهایت (22 درجه سانتیگراد) و گروه دیگر را در اتاقکی با دمای 86 درجه ی فارنهایت (30 درجه سانتیگراد) نگهداری کردند. محیط گرمتر وضعیت "thermoneutrality[1]" را ایجاد کرد، حالتی که در آن اکثر حیوانات نمی توانند به راحتی دمای بدن خود را کاهش دهند.

تیم پرفسورSiuzdak ، با استفاده از فناوری که آنها توسعه داده و آن را فعالیت متابولومیکس نام نهادند، متابولیتها یا مواد شیمیایی آزاد شده توسط متابولیسم حیوانات، را اندازه گیری و با هم مقایسه کردند. از این طریق، آنها توانستند به دنبال مولکولهایی در جریان خون و مغز باشند که با کاهش مواد مغذی یا دمای بدن تغییر می کنند.

پرفسور Conti، گفت: داده هایی که ما جمع آوری کردیم، نشان داد که دما ، تأثیر مساوی یا بیشتری نسبت به مواد مغذی بر متابولیسم در هنگام محدودیت کالری دارد. به طور قابل توجهی، این تیم اولین پروفایل جامع از متابولیت هایی را که با کاهش دما تغییر می کنند را تهیه و ارائه کرد.

از طریق تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از هر دو گروه از موش ها، دانشمندان توانستند اولویت بندی کنند که کدام یک از متابولیت ها بیشتر مسئول ایجاد تغییرات در دمای هسته بدن هستند. در یک آزمایش جداگانه، آنها همچنین نشان دادند که ممکن است بتوان از برخی از متابولیت های خاص به عنوان دارو برای تأثیر بر دمای بدن استفاده کرد.

پرفسور Conti، گفت: تحقیقات بیشتر برای تأیید تغییرات ناشی از دما در هنگام محدود کردن کالری باید اهداف جدیدی را برای داروهای آینده فراهم کند که آنها را "تقلید کننده های دما" می نامیم، این داروها می توانند اثرات سلامتی را بدون نیاز به کاهش درجه حرارت بدن ارائه دهند.

منبع:

Guijas, C., et al. (2020) Metabolic adaptation to calorie restriction. Science Signaling. doi.org/10.1126/scisignal.abb2490.

https://www.news-medical.net/news/20200908/Study-illuminates-the-role-of-body-temperature-in-realizing-diet-induced-health-benefits.aspx

 



[1]حالت تعادل گرمایی بین ارگانیسم و محیط های آن به گونه ای که مکانیسم های تنظیم حرارت بدن غیرفعال می شوند.