مطالعات نشان می دهد که داروی آلوپورینول باعث کند شدن روند بیماری کلیوی نمی شود

26ژوئن 2020 - از نظر تاریخی، نیمی یا بیشتر مبتلایان به دیابت نوع 1 دچار بیماری کلیوی می شوند ، که غالبا به سمت نارسایی کلیوی پیش می روند و نیاز به درمان دیالیز یا پیوند کلیه برای بقای دارند.ایجاد و پیشرفت بیماری کلیوی در دیابت نوع 1 با غلظت بالاتری از یک ماده شیمیایی در خون به نام اسید اوریک همراه است.

یک مطالعه جدید از دانشکده پزشکی دانشگاه مینه سوتا نشان داد که آلوپورینول(allopurinol)، یک داروی عمومی ارزان قیمت که باعث کاهش سطح اسید اوریک می شود، فوایدی برای حفاظت از کاهش عملکرد فیلترینگ در کلیه ها ندارد.این یافته ها اخیراً در مجله پزشکی New England منتشر شده است.

مطالعات قبلی حاکی از این بود که آلوپورینول ممکن است یک درمان امیدوارکننده برای کند کردن نارسایی کلیه ها باشد، اما اندازه ی کوچک مطالعات قبلی، نیاز به یک آزمایش قطعی تر در مقیاس بزرگ برای پاسخ به این سؤال مهم را نشان می داد.

پرفسور Michael Mauer،استاد گروه های اطفال و پزشکی و متخصص کلیه در دانشکده پزشکی دانشگاه مینه سوتا، و همکارانش یک کارآزمایی بالینی تصادفی را در چند موسسه ی بین المللی انجام دادند. در این مطالعه از 530 شرکت کننده برای بررسی تاثیر آلوپورینول در کند کردن روند بیماری کلیوی ثبت نام شد. شرکت کنندگان در این مطالعه به دیابت نوع 1 و از دست دادن زودرس تا متوسط ​​عملکرد فیلترینگ کلیه ها، مبتلا بودند.

پرفسور Mauer، بهمراه پرفسور Alessandro Doria، محقق ارشد در بخش ژنتیک و اپیدمیولوژی مرکز دیابت جاسلین در دانشکده ی پزشکی هاروارد، یکی از مدیران مطالعه ی PERL[1]، هستند. پرفسور Mauer، بیش از 40 سال است که مطالعاتی در مورد بیماری کلیوی دیابتی انجام داده و در این زمینه به صورت گسترده مقالاتی را منتشر کرده است.

کنسرسیومPERL ، شامل 16 سایت بود که هریک توسط دانشمندان بالینی عالی رتبه و مشهور اداره می شدند. شرکت کنندگان در این کارآزمایی سه ساله، کنترل شده با دارونما و دو سوکور، استاندارد فعلی مراقبت، از جمله یک داروی مهار کننده سیستم رنین-آنژیوتانسین را که در دهه 1990 تاثیرات آن در کند کردن آسیب های کلیوی، هر چند ناقص در مطالعاتی نشان داده شده بود، دریافت می کردند.

معیار کلیدی عملکرد کلیوی در مطالعه یPERL ، میزان فیلتراسیون گلومرولی (GFR) بود که عبارت است از میزان خون فیلتر شده در هر دقیقه توسط کلیه ها. GFR با پیشرفت بیماری کلیوی افت می کند و هنگامی که به شدت کاهش یابد، فرد برای زنده ماندن نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه خواهد داشت.

طی این مطالعه ی 3 ساله، میزان اسید اوریک به طور متوسط ​​در بین افرادی که آلوپورینول مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که با این دارو درمان نمی شدند، حدود 35 درصد کاهش یافت. علیرغم کاهش سطح اسید اوریک، این مطالعه نشان داد که مصرف داروی آلوپورینول هیچ تاثیری بر جلوگیری از کاهشGFR ندارد.

پرفسور Mauer، گفت: مطالعه یPERL ، مثالی از استفاده از علوم پایه، یافته های اپیدمیولوژیك و مطالعات اولیه ی آزمایشی، برای شناسایی یك هدف درمانی و سپس طراحی یك مطالعه ی بزرگ برای پاسخ به یك سوال مهم بود. در این مورد، ما نتیجه ای را که امیدوار بودیم به دست نیاوردیم، اما به یک سؤال مهم علمی پاسخی واضح دادیم: در حقیقت مصرف داروی آلوپورینول هیچ تاثیری بر جلوگیری از کاهش GFR ندارد.

منبع:

Doria, A., et al. (2020) Serum Urate Lowering with Allopurinol and Kidney Function in Type 1 Diabetes. New England Journal of Medicine. doi.org/10.1056/NEJMoa1916624.

https://www.news-medical.net/news/20200626/Study-shows-generic-drug-does-not-slow-kidney-disease.aspx

 



[1]Preventing Early Renal Loss in Diabetes