مطالعات جدید نشان می دهد که رژیم غذایی کم کربوهیدرات از نوسانات قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 جلوگیری می کند

 11آوریل 2019 - یک مطالعه ی جدید نشان داده است که رژیم غذایی کم کربوهیدرات باعث بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 می شود.

محققان دانمارکی گزارش دادند که محدود کردن مصرف کربوهیدرات ها از 250 گرم در روز به 100 گرم در روز، منجر به منافعی از جمله کاهش هیپوگلیسمی، قند خون پایدارتر و کنترل بهتر وزن در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 می شود.

این تحقیق 12 هفته ای با تمرکز بر تاثیر رژیم غذایی کم کربوهیدرات در کمک به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 با حضور 10 نفر انجام گردید.شرکت کنندگان همه با پمپ انسولین دارای سنسور تحت درمان قرار گرفتند و برنامه های غذایی فردی برای هر یک از این افراد تنظیم گردید. اطلاعات مربوط به میزان مصرف کربوهیدراتها توسط هر شرکت کننده در طول دوره ی تحقیق، به پمپ منتقل می شد.

افرادی که 100 گرم کربوهیدرات در روز مصرف می کردند در مقایسه با افرادی که 250 گرم کربوهیدرات در روز می خوردند، زمان کمتری را با قند خون کمتر از 3.9 میلی مول بر لیتر(77 میلی گرم بر دسی لیتر) بسر می بردند. گروه کم کربوهیدرات همچنین وزن بیشتری را از دست دادند.

در طول دوره ی تحقیق، هیچ رویدادی از هیپوگلیسمی شدید گزارش نشد و هیچ عامل خطر قلبی عروقی به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار نگرفت.

یافته های این تحقیق که در مجله دیابت، چاقی و متابولیسم(the journal Diabetes, Obesity and Metabolism) منتشر شده است، همچنان از شواهد رو به رشدی که نشان می دهد محدود کردن مصرف کربوهیدرات می تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد، حمایت می کند. زیرا اجتناب از کربوهیدراتهای نشاسته ای مانند ماکارونی و سیب زمینی از افزایش و افت ناگهانی قند خون که اغلب با مصرف رژیم های غذایی حاوی کربوهیدرات بالاتر اتفاق می افتد، جلوگیری می کند.

سال گذشته، یک شیوه ی زندگی بسیار کم کربوهیدرات همراه با روش توصیه شده توسط پزشک برجسته دکتر ریچارد برنشتاین منجر به "کنترل استثنایی" دیابت در افراد جوان مبتلا به دیابت نوع 1 شد.

علاوه بر این، بزرگترین تحقیق در دنیا در مورد دیابت نوع 1 در سال گذشته برای بررسی مزایای مصرف رژیم غذایی کم کربوهیدرات در مدیریت دیابت نوع 1 آغاز شد.

در اواخر امسال، DDM[1]  برنامه ی دیابت نوع 1 را راه اندازی خواهد کرد، که یک دوره ی آموزش ساختاری است که اصولی را برای کمک به افراد مبتلا به دیابت نوع 1، برای کنترل قند خون بهتر آموزش می دهد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/apr/low-carb-in-type-1-diabetes-improves-glucose-level-variability,-new-study-shows-90455787.html

 



[1]DiabetesDigital Media