مصرف مقادیر زیاد ویتامین C برای بیماران مبتلا به سندرم متابولیک مفید است

2 ژانویه 2019- یکی از محققان دانشگاه ایالتی اورگان می گوید مصرف مقادیر بالایی از ویتامین C برای بیماران مبتلا به سندرم متابولیک برای توقف یک چرخه ی بالقوه مرگبار از اختلالات آنتی اکسیدانی و مشکلات مرتبط با سلامت، ضروری است.

این خبر برای 35 درصد از جمعیت بزرگسال ایالات متحده است که از این سندرم رنج می برند، مهم است. دکتر Maret Traber، استاد دانشکده بهداشت عمومی و علوم انسانی از دانشگاه ایالتی اورگان و پرفسور Ava Helen Pauling  ، از انستیتوی Linus Pauling  در دانشگاه ایالتی اورگان می گویند: یافته های ما نشان می دهد که خوردن پنج تا 10 وعده میوه ها و سبزیجات تازه در روز از روده ی شما محافظت می کند و مقادیر زیادی فیبر و ویتامین C را به بدن شما تحویل می دهد. یک رژیم غذایی با چربی اشباع، باعث التهاب مزمن خفیف در بدن می شود که به نوبه خود باعث ایجاد سندرم متابولیک می گردد که یک بیماری جدی مرتبط با اختلال شناختی و دمانس و همچنین یک عامل خطر عمده برای بیماری های قلبی عروقی، بیماری کبد چرب و دیابت نوع 2 است.

یک بیمار مبتلا به سندرم متابولیک در معرض حداقل سه مورد از موارد زیر است: چاقی شکمی، فشار خون بالا، قند خون بالا، سطح پایین کلسترول خوب و سطوح بالای تری گلیسیرید.

یافته های منتشر شده در مجله ی Biology Redox نشان می دهد که سبکی از غذا خوردن که منجر به سندرم متابولیک می شود می تواند منجر به بروز عدم تعادل در میکروبیوم روده(gut dysbiosis) شود و اختلال در عملکرد روده باعث ایجاد سمومی در جریان خون می شود که منجر به کاهش ویتامینC  شده و به دنبال آن ترافیک ویتامینE کاهش می یابد.

این چرخه ی اختلال آنتی اکسیدانی است که موجب بدتر شدن یک وضعیت بد می شود؛ و آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین های C و E را در بدن کاهش می دهد. این آنتی اکسیدانها از بدن در برابر استرس اکسیداتیو ایجاد شده توسط التهاب و رادیکال های آزاد (مولکول های ناپایداری که می توانند به سلول های بدن آسیب برساند)، محافظت می کنند.

ویتامین C در واقع از ویتامین E محافظت می کند، هنگام پراکسیداسیون لیپیدها، ویتامین E مصرف می شود و ویتامین C می تواند آن را بازسازی کند. اگر شما ویتامین C کافی دریافت نکنید، ویتامین E از بین می رود و پس از آن هر دو آن آنتی اکسیدان ها را از دست می دهید و در طی این چرخه ی معیوب، شما حفاظت آنتی اکسیدانی بدن خود را از دست می دهید.

پراکسیداسیون لیپیدها، فرآیندی است که در آن اسیدهای چرب غیر اشباع دارای چند پیوند دوگانه،- که جزء اصلی سلولهای زنده هستند-، بصورت اکسیداتیو تخریب می شوند. این فرآیندی است که در آن رادیکال های آزاد سعی می کند تا با سرقت الکترون ها از غشای سلولی، خود را تثبیت کنند اما این کار باعث آسیب به سلول می شود.

دکتر Traber گفت: اگر مقدار چربی موجود در رژیم غذایی شما زیاد باشد، باعث آسیب به روده می شود. سپس دیواره های سلول های باکتریایی می توانند از خلال روده عبور کرده و وارد گردش خون در بدن شوند، البته این مواد بیگانه توسط نوتروفیل ها تعقیب می شوند.

نوتروفیل ها فراوان ترین نوع سلول های سفید خون هستند که بخش کلیدی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهند. نوتروفیل ها با اسید هیپوکلرو به باکتری ها حمله می کنند.

دکتر Traber گفت: گلبول های سفید خون این پاکسازی را با ماده ی سفید کننده(اسید هیپوکلرو) انجام می دهند و باعث از بین رفتن ویتامینC می شوند. بدن در حقیقت ماده ی محافظ خود را از بین می برد، زیرا از  [1] gut dysbiosis فریب خورده است و فکر می کند که این یک حمله تهاجمی از طرف باکتری ها است که بدون مداخله، این روند تکرار می شود.

دکتر Traber گفت: افراد مبتلا به سندرم متابولیک ممکن است به همان مقدار ویتامینC مصرف کنند که افراد بدون سندرم متابولیک مصرف می کنند، اما غلظت ویتامینC در پلاسمای آنها کمتر است. ما تصور می کنیم که ورود دیواره های سلولی باکتریایی از خلال روده به جریان خون، سبب می شود که کل بدن این پاسخ ضد التهابی را بروز دهد. ویتامینC در سبزیجات و میوه های تازه یافت می شود؛ منابع ویتامینE عبارتند از: بادام، جوانه ی گندم و دانه ها و روغن های مختلف.در دستورالعمل های غذایی فدرال مصرف روزانه ی 65 تا 90 میلی گرم ویتامین C و 15 میلی گرم ویتامین E توصیه شده است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190102/Higher-vitamin-C-intake-crucial-for-metabolic-syndrome-patients-to-halt-cycle-of-antioxidant-disruption.aspx

 



[1]رشد باكتري هاي مضر، ويروس هاي مضر، قارچ(مخمر) مضر و انگل ها در دستگاه گوارش