مصرف متفورمین همانند جراحی گاستریک باندینگ در بهبود قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 موثر است

4اکتبر 2018- متفورمین دارای مزایایی مشابه با جراحی گاستریک باندینگ(حلقه گذاری قابل تنظیم معده) در کاهش سرعت پیشرفت پیش دیابت و دیابت نوع 2 است.
در مطالعه ی[1]BetaFat، 88 فرد چاق مبتلا به ديابت نوع 2 یا مبتلا به پيش ديابت شرکت داشتند. نیمی از آنها تحت جراحی گاستریک باندینگ - کاهش حجم معده بمنظور محدود نمودن مصرف غذا- و نیمی دیگر تحت درمان با داروی خوراکی متفورمین قرار گرفتند.متفورمین معمولا اولین داروی تجویز شده برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است که در کنار رژیم غذایی و ورزش برای کاهش قند خون تجویز می شود.
محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دریافتند که پس از دو سال، گروه گاستریک باند در مقایسه با گروه متفورمین وزن بیشتری را از دست دادند، بطوریکه کاهش وزن متوسط ​​گروه گاستریک باند 23 پوند و افراد تحت درمان با متفورمین چهار پوند بود.
با این حال، هر دو گروه نتایج مشابهی را از نظر بهبود حساسیت به انسولین و سطح قند خون نشان دادند. محققان همچنین گفتند هر دوی این مداخلات "اثرات مشابه ای" بر حفظ عملکرد سلول های بتا( تولید کننده انسولین) داشتند.
این مطالعه بخشی از یک تحقیق بزرگتر با عنوان "بازگرداندن ترشح انسولین[2] یا RISE" است، که برای یافتن بهترین راه برای معکوس کردن یا کند نمودن پیشرفت دیابت نوع 2، راه اندازی شده است.
در بخش های دیگر این تحقیق، چگونگی تاثیر داروهای مختلف بر جوانان و بزرگسالان، مورد بررسی قرار می گیرد.
یافته های این مطالعه در مجله ی Diabetes Care منتشر و همچنین در نشست سالانه ی انجمن اروپایی مطالعات دیابت(EASD)  در برلین ارائه شد.
منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/metformin-as-effective-as-gastric-band-surgery-for-improving-glucose-levels-in-type-2-diabetes-94127786.html



[1]The Beta Cell Restoration through Fat Mitigation study

[2]the Restoring Insulin Secretion