مزایای یوگا در بهبود کنترل دیابت

22 مه 2017- یک مطالعه ی جدید نشان داد که سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تنها پس از ده روز تمرینات یوگا، بهبود یافته است.

 این تحقیقات جدید که توسط دانشگاهی بنام S-VYASA[1] در هند که به یوگا اختصاص دارد، انجام گردید، نشان می‌دهد که تمرینات منظم یوگا می‌تواند موجب بهبود کنترل دیابت نوع 2 و کاهش تکیه‌ی این افراد به داروهای کاهنده‌ی قندخون شود.

 مقدار قند خون افرادیکه به مدت ده روز متوالی در تمرینات یوگا و سمینارهای یوگا و دیابت شرکت داشتند، به میزان ده درصد کاهش یافت. نتایج این مطالعه در مجله‌ی سندرم متابولیک و دیابت:Clinical Research &Reviews منتشر شد.

 محقق ارشد این مطالعه دکتر Vijayakumar گفت: حتی یک جلسه یوگا منجر به کاهش مقدار قند خون می‌شود. در مطالعه‌ی حاضر، تغییرات قابل مشاهده‌ای در طی ده روز تمرین مداوم یوگا ثبت شد. با این حال، ما پیشنهاد می‌کنیم که افراد مبتلا به دیابت تمرینات یوگا را برای حداقل 3 ماه به منظور کنترل بهتر قند خون خود ادامه دهند.

 او افزود: تحقیقات ما نشان داد که یوگا به بهبود کنترل گلایسمیک در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند، این مطالعه مبتنی بر جامعه در مقیاس بزرگ با شرکت بیش از 1000 بیمار دیابتی با شرایط اجتماعی و اقتصادی مختلف، میزان تحصیلات متفاوت و پس زمینه‌ی فرهنگی مختلف که در گروه‌های مختلف سنی بودند، انجام گردید.

دکتر Vijayakumar معتقد است که افزایش کنترل قند خون تنها به حرکات فیزیکی یوگا مربوط نمی‌شود، او افزود: تحقیقات نشان داده است که یوگا با کاهش هورمونهای استرس، التهاب و استرس اکسیداتیو موجب کاهش مقاومت به انسولین می‌شود.

 در این مطالعه در مجموع 1292 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 یا در معرض خطر بالا برای این بیماری شرکت داشتند، محققان مقدار قندخون این افراد را قبل و پس از هر جلسه یوگا اندازه‌گیری کردند.

 دکتر Vijayakumar گفت: این افراد به عنوان بخشی از برنامه‌ی روزانه‌ی خود نیاز به انجام یوگا دارند، تا به فواید واقعی این تمرینات دست یابند، اما انجام 45 دقیقه یوگا در 5 روز هفته نیز می‌تواند مفید باشد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/may/research-highlights-benefits-of-yoga-in-improving-diabetes-control-90926117.html



[1]Swami Vivekananda Yoga Anusandhana Samsthana