محققان نقش کلسترول را در انتشار انسولین بررسی کردند

28نوامبر 2019 - محققان به بررسی نقش کلسترول در ترشح انسولین توسط سلول های بتای پانکراس پرداختند.

محققان دانشگاه لوند و دانشگاه شارجه تلاش خود را بر روی گیرنده هایی که در سطح سلول های بتا یافت می شوند، متمرکز کردند. این تحقیق به رهبری آلبرت صالحی از دانشگاه لوند انجام شد. آنها یک گیرنده خاص با نامGPR183[1] ، را کشف کردند که تأثیر قابل توجهی در انتشار انسولین دارد.

آنها دریافتند که وقتی گیرنده یGPR183 فعال می شود، باعث آزاد شدن انسولین از سلولهای بتای اهدا شده ی انسانی و موشهای صحرایی می گردد. این فرایند مستلزم اتصال گیرنده به یک متابولیت خاص است، که از متابولیسم کلسترول در کبد تولید می شود.

اساس تحقیقات دکتر صالحی بررسی تأثیر و نقش گیرنده های کشف شده بر روی سطح سلولهای بتا است.

محققان تصور می کنند که یافته های آنها در مورد GPR183،می تواند توضیح دهد که چرا اغلب افراد دارای کلسترول بالا دچار اضافه وزن هستند.

دکتر صالحی اظهار داشت: اگر کلسترول شما بالا باشد، این متابولیت خاص در کبد بیشتر تولید می شود و نتیجه آن افزایش ترشح انسولین است که منجر به گرسنگی می گردد، و احتمالاً منجر به خوردن بیشتر و افزایش وزن بیشتر می شود. اگر بتوانیم از اتصال این گیرنده به این متابولیت جلوگیری کنیم و میزان انسولین را تنظیم نماییم، می توانیم گرسنگی را کاهش دهیم.

محققان همچنین بر این باورند که یافته های آنها می تواند به ابداع راه هایی برای جلوگیری از دیابت نوع 2 کمک کند. دیابت نوع 2 به مرور زمان حادث می شود زیرا سلول های بتا به دلیل بالا بودن مداوم قند خون آسیب می بینند.

دکتر صالحی افزود: اگر بتوانیم داروهایی را تولید کرده یا بیابیم که بطریقی این گیرنده را فعال کنند، می توانیم تولید انسولین را در افرادی که سطح این نوع از متابولیت كلسترول در آنها پایین است، تحریک کنیم. این کار را می توان با ماده ای مشابه با این متابولیت خاص کلسترول و با قابلیت اتصال به گیرنده ی GPR183انجام داد

این تحقیق در ژورنالMolocular and Cellular Endocrinology منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/Nov/researchers-explore-role-of-cholesterol-towards-insulin-release.html

 

 


[1]Orphan G protein coupled receptor 183